Afsindigt dyr tablet/labtop hybrid til tegning?

Udveksling af tips om materialer, redskaber, teknikker, adresser mm.
Besvar
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Afsindigt dyr tablet/labtop hybrid til tegning?

Indlæg af Kasper Hviid »

For at teste om dette er en overvejelse værd, har jeg købt mig en Microsoft Surface Pro i5. En fordel ved denne frem for ordinære tablets er at den kører med Windows operativsystem. Så man kan tegne i programmer så som Manga Studio eller Photoshop, frem for de derses åndssvage "apps"-programmer.

http://s30.postimg.org/7honrpis1/out_DSC00794.jpg

I modsætning til tegneskærme fra for eksempel Wacom er denneher lille ting mobil - tastaturet kan endda tages af - den sidder på via en fiks magnetlås - og man har en tablet. Dette gør at digitalt tegneri ikke længere er fastlåst til en bestemt computer-arbejdsplads.

En negativ ting er at skærmen og den øvrige hardware er tømret sammen. Så hvis man engang i fremtiden gerne ville have en hurtigere maskine, er man nød til at sige farvel til skærmen også.

En pc i tablet-størrelse har selvfølgelig mindre regnekraft end hvad der er muligt med en tower-pc. Jeg har testet den med Photoshop. Det første jeg bemærkede var at pennens trykfølsomhed ikke virkede! Det var dog ikke værre end at jeg kunne downloade WinTab_Setup_x64_1.0.0.16.exe og så kørte det. Umiddelbart var der ingen problemer i at doodle løs i A4, men jeg vil med garanti begynde på nogle projekter hvor den siger "hertil og ikke længere"!

Jeg fandt en tilføjelse fra Microsoft der skulle gøre det muligt at justere trykfølsomheden - dette er IKKE muligt normalt. Desværre kunne den ikke genkende pennen. Utroligt at de ikke testede tilføjelesen en enkelt gang før de smed den online. Forhåbenlig kommer der en opdatering der fixer dette.

Jeg har lagt mærke til er at cursoren er synligt forsinket. Skuffende! Men jeg lagde faktisk ikke mærke til det når jeg tegnede, heller ikke når jeg benyttede hurtige strøg. Bortset fra forsinkelsen er er der ingen synlig distance mellem pennespidsen og cursor.

Skærmen er noget mindre end en A4 side. Jeg syntes umiddelbart det er en fin størrelse til tegning, men man får ikke øvelse i de brede penselstrøg. Opløsningen på 2160x1440 pixels er overdådig.

Closeup af skærm:
http://s30.postimg.org/la32nc9jl/out_DSC00795.jpg

Pennen der medfølger er berøringsfølsom, men registrerer ikke vinkel eller rotation. Dens spids er cirka så bred som en lidt rundslidt blyant. Den føles lækker mod skærmen. Penne har er en knap øverst der vist er låst til OneNote samt to knapper på siden. De sidder lidt højt oppe, men der er vist noget med at man ikke skal holde tegneredskabet helt ude på spidsen? Noget der uværgeligt trækker ned er at pennen kræver et AAA-batteri.

En fordel er at den berøringsfølsomme skærm frakobler fingerberøring når man bruger pennen, så man kan støtte hånden mod skærmen uden at fucke ting op.

Alt i alt er jeg ret imponeret over at man kan tegne med så god komfort på en maskine der ikke er målrettet tegnere.
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 19. nov 2003, 17:06
Geografisk sted: Hjørring

Re: Afsindigt dyr tablet/labtop hybrid til tegning?

Indlæg af Kim Larsen »

Spændende anmeldelse. Smid endelig nogle billeder op som du har lavet på den.
Hvordan er det med canvas-plads, når du har f.eks. Photoshop eller MangaStudio åben?
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Afsindigt dyr tablet/labtop hybrid til tegning?

Indlæg af Kasper Hviid »

Takker! :-) Canvas-plads - mener du hvor meget GUI fylder? her er et nærbillede af Photoshop:
http://s17.postimg.org/8y430sd4v/out_DSC00794_b.jpg
Pænt lækker opløsning - men det går noget imod tablet-ideen, da alt simpelthen er for bette til at det er komfortablet at navigere rundt med fingrene!

Det er lækkert at kunne frakoble tastaturet, men lidt et problem at tabletten ikke har de sædvanlige knapper til space, shift, ctrl, og alt.

Jeg må med skam melde at den har problemer med at registrere korte, hurtige strøg. Jeg håber også ret meget at jeg kan komme til at justere trykfølsomheden .. som standard skal man virkelig volde skærmen for at få max pressure.

Nåmen, en Photoshop-doodle blev det da til:
http://s15.postimg.org/p690a6oqj/out_3rd_drawing.jpg
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Afsindigt dyr tablet/labtop hybrid til tegning?

Indlæg af Kasper Hviid »

Hold da røv hvor er jeg godt underholdt med dether ny legetøj! :D
Besvar