Leksikon over lydord?

Udveksling af tips om materialer, redskaber, teknikker, adresser mm.
Besvar
Brugeravatar
Tine Norbøll
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13. mar 2016, 07:45
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Leksikon over lydord?

Indlæg af Tine Norbøll »

Hej allesammen.

Jeg er forholdsvis ny i tegneseriefaget og laver bl.a tegneserier til LEGO (på engelsk). Da en af tegneserierne er en af dem med en masse tju og bang, har jeg ledt med lys og lygte efter et leksikon/opslagsværk over gode lydeffekter på skrift, men uden held. Hvad gør I andre? Lige nu er min løsning selv at samle sammen af fede lydeffekter, men det ville være så lækkert, hvis der fandtes en bog/online et-eller-andet, hvor man kunne få inspiration.

Endvidere skal jeg til at oversætte nogle tegneserier fra engelsk til dansk - så på dansk er jeg egentlig også på udkig efter et opslagsværk af en slags.

Gode råd modtages med kyshånd! :D
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Leksikon over lydord?

Indlæg af Frank Madsen »

Hej Tine,

Det nemmeste er at kigge i nogle tegneserier, hvor der er masser af lydord, og så lade sig inspirere. Gode steder er superheltetegneserier fra Marvel og DC og så Franquins Vakse Viggo:

Franquin lydord: https://www.google.dk/search?q=franquin ... d&tbm=isch

Jeg tror ikke, der er et opslagsværk, hvor du kan slå oversættelsen af engelske lydord til dansk op. Der må du læse nogle tegneserier og forlade dig på din mavefornemmelse: Hvordan lyder en helikopter med startproblemer på dansk? Hvordan ville du stave det? Skal det være en realistisk lyd, eller skal den også være sjov? Det er dig, der bestemmer.

Bonus: En samling lydord mv., Sussi Bech har tegnet til Eks Libris:
LYDORD-samling.png
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Peder Riis
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 446
Tilmeldt: 14. dec 2005, 23:35
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Leksikon over lydord?

Indlæg af Peder Riis »

Frank Madsen skrev:
Bonus: En samling lydord mv., Sussi Bech har tegnet til Eks Libris:
LYDORD-samling.png
Jeg elsker lyden af Køge Bageri på hovedet om morgnen.
Age of Peder -Eller kaos!
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Leksikon over lydord?

Indlæg af Vigan »

Der har tidligere været snak om lydord her: http://dansketegneserieskabere.dk/debat ... 8&p=151550... men Dans uforlignelige Egmont-guide til lydord er desværre forsvundet siden.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Leksikon over lydord?

Indlæg af Frank Madsen »

Peder Riis skrev:Jeg elsker lyden af Køge Bageri på hovedet om morgnen.
Shh! Det er lyden af Den hemmelige Socialdemokrat! :mrgreen:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Tine Norbøll
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13. mar 2016, 07:45
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Re: Leksikon over lydord?

Indlæg af Tine Norbøll »

Tak allesammen.

Uhm, ja det var ikke et oversættelses-opslagsværk, jeg var ude efter, men snarere bare fede lydord på primært engelsk, men også på dansk på sigt.

Jeg er allerede igang med at lave et lille lydordsbibliotek på engelsk. Er stor fan af Franquin og har allerede lånt en del af hans "lyde" :-D

Synes bare det bliver så utroligt ensformigt, når en eksplosion altid er "BOOOM!!!"
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Leksikon over lydord?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Tine Norbøll skrev:Synes bare det bliver så utroligt ensformigt, når en eksplosion altid er "BOOOM!!!"
En eksplosion siger i hvert fald ikke "BOOOOM!!!" på dansk.

Den siger BUM. Eller, hvis den er kraftig, eventuelt BUMM.

Og man bruger ikke udråbstegn efter lydord på dansk. Lydord er døde lyde, der ikke er udråbsord og hverken kan være en ordre eller et ønske, såkaldte interjektioner. Hvis man ikke tror mig, kan man blot prøve at sætte spørgsmålstegn efter et lydord.

Lydord formes af lyden. Det er derfor blot den ønskede lyd, man skal danne i hovedet, og derefter skrive den, som den lyder. På det sprog, man nu skriver. Det er fint at studere Franquins brug af lydord, men hvis man vil omsætte dem til dansk eller engelsk, skal de staves anderledes. Det er de desværre ikke alle sammen blevet i fx Vakse Viggo.
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 19. nov 2003, 17:06
Geografisk sted: Hjørring

Re: Leksikon over lydord?

Indlæg af Kim Larsen »

Jeg havde selv lidt døwe med en eksplosion... https://www.facebook.com/KimLyngLarsen/ ... 6641635639

Den endte sådan her:
Vedhæftede filer
boom.jpg
Besvar