Akvareller

Udveksling af tips om materialer, redskaber, teknikker, adresser mm.
Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9872
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Akvareller

Indlæg af Berti Stravonsky »

Kære brugere

Mine to unger vil gerne male og tegne, og jeg aner intet om hvor man starter. Vi har øvet og øvet, og Youtube er en god ven.

Akvarel eller vandfarve eller hvad det nu hedder, er næste hyggeprojekt. Men hvor starter man? Jeg har købt to billige begyndersæt i William Dam, samt en dyr blok med, ser jeg nu, kun 10 ark til at male på.

Og så tog jeg lige et foto af noget andet, som I kan se. Hvad bruger man det til? Sikkert til at male på lærreder, men igen. Gode råd til tre begyndere er ønskede.

436465112_10161777144188255_4737058802038925939_n (1).jpg
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 201
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Akvareller

Indlæg af Henriette Westh »

Det ser ud til, du har fået fat i nogle akryltuber og akvareltuber. Akryl bruges på nogenlunde samme måde som oliemaling med den forskel, at man fortynder med vand. Det kan også fortyndes så meget, at det minder om akvarel (vandfarve). Hvis man bruger det som olie, kan det ikke anbefales på papir - det krakelerer det bare af, så der er det altså bedst at bruge lærred eller eventuelt lærredspapir.
Akvarelpakken er akvarel i tuber (i modsætning til akvarel i fast form), så det skal helt sikkert blandes meget op med vand for at fungere som vandfarve. Denne farve kan du sagtens bruge på papir, men bedst er det at bruge "ægte" akvarelpapir, enten varmpresset eller koldpresset. Varmpresset akvarelpapir har en glat overflade og koldpresset en ru overflade. Sidstnævnte er godt til den såkaldte vådt-i-vådt metode, mens det varmpresserede papir tager knapt så godt imod store mængder vand. Hvis du vælger at bruge almindeligt papir, skal du mætte papiret med vand først og så lægge det i stræk. Ellers vil det bugte helt vildt, når du maler på det. Farverne vil fremstå meget fesne i modsætning til akvarelpapir, hvor farverne virkelig træder frem.
Endelig er der penslen, hvor jeg klart anbefaler at bruge mårhår.

God fornøjelse!
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9872
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Akvareller

Indlæg af Berti Stravonsky »

Tak H.

Det blev sjovt, og vi fik lavet en masse solopgange og noget med vand. Den blå farve kan noget. Jeg havde købt noget fint dyrt papir, og vi kunne se og ''mærke' forskellen.

Vi har øvet meget med blyant og mindre med vandfarver. Og så har vi især lavet tegn og gæt, blot uden tid. Næste skridt bliver muren bag den gamle biograf her i Rønne. Her er der nemlig en graffitivæg, og det glæder vi os til.

Alle jer tegnere - hvordan startede I? Var det i skolens kladdehæfter?
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 201
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Akvareller

Indlæg af Henriette Westh »

Jeg tror, de fleste starter i før-skolen alderen. Det er i hvert fald tilfældet for mig selv.
Jeg har tegnet, så længe jeg kan huske - iflg. mine forældre kom mine første streger, lige så snart jeg kunne holde på en blyant. Det gik ud over titelbladet i bogen "Hærværk". Meget passende. Men så begyndte de at give mig papir, og så gik det, som det altid går, når man synes, noget er sjovt.
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Besvar