Kritik på manus + illustrator søges

Find samarbejdspartnere at realisere dit tegneserieprojekt sammen med
Besvar
Brugeravatar
M_M
Indlæg: 15
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:55
Geografisk sted: Tagtoppe, Gotham City

Kritik på manus + illustrator søges

Indlæg af M_M »

Hej alle sammen,

For nyligt traf jeg en beslutning: ”Jeg vil være forfatter til tegneserier”. Men da jeg står i den situation, at jeg tegner som en blind mand, så afhænger min drøm meget af, at jeg kan finde en eller flere illustratorer, som kunne være interesseret i at visualisere nogle af mine fortællinger, hvorfor jeg skriver her i dag.

Selvom ét er at finde gode illustratorer, der er villige til at give mig en chance. Så nytter det jo ikke noget, hvis mine manuskripter er håbløse. Derfor har jeg uploadet to forskellige manuskripter, som jeg vil være meget taknemmelig for at få kritik/feedback på. Både med hensyn til formateringen, men også gerne min måde at beskrive de enkelte paneler på, og alt hvad der ellers måtte være af finurligheder der imellem. (Hvis du er illustrator, så må du meget gerne fortælle mig. hvad det er, som du synes gør et manuskript godt).

Jeg er af den faste overbevisning, at man gennem et dynamisk og kreativt samarbejde kan udvikle både historier og tegninger, som går op i en højere enhed. Så bliver du inspireret af mine fortællinger, men ser ting der efter din mening ikke lever helt op til standard, så er jeg naturligvis åben for en dialog og kvalificering af materialet.

Men nok om det, nu videre til manuskripterne! Som nævnt har jeg i første omgang uploadet to styks. Det første er til en 23 siders farvet art comic tegneserie, kaldt ’Harbin Vinterblomst’. Med den fokuserer jeg på den visuelt æstetiske oplevelse.

Det andet manuskript er til en otte siders sort/hvid tegneserie, som er døbt ’Truculent’. Da jeg har en stor interesseret i sprog, og hvilke stemninger og følelser det kan bibringe læseren, så er netop dette manuskripter forfattet på engelsk. Naturligvis kan jeg godt oversætte både dialogen og selve manuskriptet til dansk, men det har været vigtigt for mig, at det blev forfattet på engelsk.

Hent 'Harbin Vinterblomst' her!
Hent 'Truculent' her!

Men tilbage til pointen:

Manuskript
Hvilke gode og/eller dårlige elementer mener du, at mine manuskripter indeholder? Er der noget jeg kan gøre bedre? Mangler jeg at inkludere noget? Har du eventuelt andre kommentere til mine manuskripter?

Illustrationer
I forhold til min opfordring til illustratorer, så er det mit langsigtede mål at kunne leve af mine skriverier. Derfor er en god start naturligvis vigtig, og den kommer primært ved at have flotte tegninger til gode fortællinger. Min drøm er altså, at finde personer der er interesseret i at lægge lidt energi i at lave illustrationer til mine manuskripter.

På forhånd tak,
M_M

PS: Jeg har yderligere fire otte siders sort/hvid tegneserier i støbeskeen. Så hvis du kan lide min måde at forfatte manuskripter på, men ikke bryder dig om de uploadede fortællinger, så er der rig lejlighed til at kunne illustrere andre af mine historier med radikalt anderledes plot og karakterer. Bl.a. en samfundskritisk fortælling om en teenagepige med fem forældre, én der udforsker en lejemoders psyke og en historie om en midaldrende mand, der kæmper imod sit alt for store ego.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Kritik på manus + illustrator søges

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Nu fik jeg startet med Harbin - jeg kan rigtigt godt lide ideen og kan sagten se den lille historie ret tydeligt for mig - og det er jo en fin pointe at oplevelser er alle steder. Jeg kan måske savne lidt en følelse af nødvendigheden af at fortælle historien...men det er nok her at artworket skal løfte det på plads...

Et kritikpunkt: Der er ikke edderkopper om vinteren - de er gået i hi...

Et råd: Gem manusfilerne i et filformat så de også kan åbnes af folk der ikke har word. Og sæt dem i noget der er nemmere at læse end courier - og arbejd evt lidt mere med opsætningen - det ser lidt uorkeligt ud at gå i lag med...

En overvejelse: Måske skal du være mindre styrende i dine beskrivelser. At være forfatter og tegner om en serie er jo et samarbejde. Hvis man skal lave noget der i den grad skal være følelsesbaseret må det kræve et kunstnerisk engagement af tegneren - det får du næppe hvis du vil bestemme hvordan hver eneste streg skal sættes. Tegneren vil helt sikkert bære SIN version/vision til bordet også og derfor kan det være en god ide at skrive manuskriptet mere åbent og så diskutere hvordan det rent visuelt løses bedst. Jeg har stor respekt for grundigheden i det - men som sagt - det kan også blive for meget...


Glæder mig til at få set på Truculent senere...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
M_M
Indlæg: 15
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:55
Geografisk sted: Tagtoppe, Gotham City

Re: Kritik på manus + illustrator søges

Indlæg af M_M »

Hej Dan, mange tak for den både hurtige og grundige gennemgang! :D

Med hensyn til nødvendigheden så tror jeg, at du har ret i, at artwork delen er det mest centrale. Det er helt sikkert også det der har været mit store fokus. Til tider kan det være småfrustrerende, at have nogle smukke billeder i hovedet, men ingen evner indenfor det visuelt kunstneriske :lol: Det er vel også grunden til, at jeg netop i dette manuskript har været utrolig grundig med panelforklaringerne. Og måske en anelse for grundig (det er bestemt noget jeg tager til overvejelse).

Ja – den med edderkoppen havde jeg ikke set. Godt spottet! Hmm… jeg må lige se hvorledes, at jeg kan omskrive den del.

Tak for de gode råd med hensyn til formateringen, dem kan jeg slet ikke få nok af!

Angående filformatet - hvilket et er så at foretrække? ODF, PDF, TXT eller noget helt fjerde?

Endnu engang tak for god feedback :)
Mads M. Jensen
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Kritik på manus + illustrator søges

Indlæg af Dan R. Knudsen »

.txt eller rtf er nok det de felste kan håndtere. Pdf giver en naturligvis fuld kontrol - men hvis folk nu selv vil fedte rundt med teksten...

Og edderkoppen KUNNE jo løses ved at lade pigen fundere over at det er sært at den er der...det ville jo passe meget godt ind i den lidt drømmende stemning...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: Kritik på manus + illustrator søges

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Som tegner på en serie Dan er hovedforfatter på, kan jeg kun tilslutte mig, at det er rart at få mulighed for selv at danne sine billeder, vinkler og beskæringer... Samtidig skal tegneren selvfølgelig være åben for forslag og kritik fra forfatteren.
Jeg synes efterhånden vi har fået det til at fungere rigtig godt - der er næsten ingen uenighed mere. Nærmest lidt kedeligt...

Og det ER altså rart at arbejde sammen med nogen.
Besvar