Annonce søges...

Find samarbejdspartnere at realisere dit tegneserieprojekt sammen med
Besvar
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Annonce søges...

Indlæg af Asger Pedersen »

Willy på eventyr-tegneren Tage Andersen lavede ud over selve serien kun en halv snes illustrationer med tilknytning til serien, og de fleste af dem har Willy-Centret i fin kvalitet. Men en tegning, han lavede til en annonce i 1956 har vi kun i en utydelig fotokopi, og vi kunne godt tænke os den i bedre kvalitet til trykning i et album. Annoncen ser ud til at have været i Sort/Rød, og den har sandsynligvis været i Se & Hør eller Femina i marts 1956, ellers ved jeg ikke, hvilke ugeblade Allers udgav dengang udover Familie Journalen. Hvis nogen har den, så vil vi meget gerne have et scan i 600 dpi. Annoncen ser sådan ud:
Vedhæftede filer
ta 30.jpg
ta 30.jpg (63.37 KiB) Vist 9914 gange
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Annonce søges...

Indlæg af Asger Pedersen »

Carsten har oplyst, at det ikke var i Se & Hør, annoncen blev bragt.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Annonce søges...

Indlæg af Asger Pedersen »

Jeg er blevet lidt besat af at opspore den annonce! Nu har jeg fået den idé, at den kan være bragt i dagspressen - serien var lidt af et hjertebarn for Mogens Aller, og der kan være annoncer for Familie Journalen i de store aviser.

Er der én fra hovedstadsområdet, der skulle ha lidt ledig fritid, og som kunne tænke sig at bruge et par timer i det Kongelige Bibliotek? Annoncen må være bragt i uge 11 1956, dvs. fra 11. - 18. marts, måske i Ekstra Bladet eller BT, som vist begge brugte rød staffagetryk. En mulighed var også Søndags BT.

På det Kongelige biblioteks hjemmesider står, at de har mikrofilm af alle dagblade, og man kan kopiere gratis til USB-nøgle; men om mikrofilmene er i tilstrækkelig god kvalitet, ved jeg ikke, så en mere besværlig mulighed var at finde den i papirudgaven. Annoncen kan teoretisk være bragt flere gange i den nævnte uge, hvis det er tilfældet, vil jeg gerne have kopier af flere versioner.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: Annonce søges...

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Er der ikke én af de dygtige grafikere her på forummet, der kan restaurere og genskabe annoncen ud fra fotokopien? Bare en tanke...
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Annonce søges...

Indlæg af Asger Pedersen »

Svend Amstrup Jeppesen skrev:Er der ikke én af de dygtige grafikere her på forummet, der kan restaurere og genskabe annoncen ud fra fotokopien? Bare en tanke...
Det er selvfølgelig en mulighed, og det er jo heller ikke sikkert, at den er væsentligt bedre reproduceret i en avis, hvis vi endelig finder den. Egentlig er den heller ikke vigtig, det piner mig bare, at jeg ikke kan finde den. Dygtige grafikere har som regel vigtigere ting at tage sig til, og jeg har fået hjælp flere gange til andre ting; stor hjælp!
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: Annonce søges...

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Umiddelbart ser det ikke umuligt bud at skille den ad i hvid/rød/sort, hvis man formoder at de grå plamager er "rød".
Men jeg er jo ikke grafiker...
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Annonce søges...

Indlæg af Thomas S »

Næ, min comouter står ude på Melodi Grand Prix-øem, så jeg kan ikke prøve, men hvis man laver et lag i bunden, hvor kun den røde kanal bluver vist og ovenpå lægger et lag, hvor man isolerer rent sort (plus måske en lille smule manuel oprydning) ville jeg tro, det kunne gøres.
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Annonce søges...

Indlæg af Asger Pedersen »

intro14.jpg
intro14.jpg (137.85 KiB) Vist 9797 gange
Svend Amstrup Jeppesen skrev:Umiddelbart ser det ikke umuligt bud at skille den ad i hvid/rød/sort, hvis man formoder at de grå plamager er "rød".
Men jeg er jo ikke grafiker...
Ja, så langt er jeg også kommet, jeg har endda forsøgt at farvelægge den; det er mere 2. eller 3. generations-fotokopiens kvalitet i sig selv, hvor alle streger er afrundet eller utydelige.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Annonce søges...

Indlæg af Frank Madsen »

Asger Pedersen skrev:Willy på eventyr-tegneren Tage Andersen lavede ud over selve serien kun en halv snes illustrationer med tilknytning til serien, og de fleste af dem har Willy-Centret i fin kvalitet. Men en tegning, han lavede til en annonce i 1956 har vi kun i en utydelig fotokopi, og vi kunne godt tænke os den i bedre kvalitet til trykning i et album. Annoncen ser ud til at have været i Sort/Rød, og den har sandsynligvis været i Se & Hør eller Femina i marts 1956, ellers ved jeg ikke, hvilke ugeblade Allers udgav dengang udover Familie Journalen. Hvis nogen har den, så vil vi meget gerne have et scan i 600 dpi. Annoncen ser sådan ud:
Mon ikke annoncen har været bragt i Allers egne ugeblade? F.eks. Femina eller Skipper Skræk?

Billed Bladet og Søndags BT blev dengang udgivet af Berlingske.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Annonce søges...

Indlæg af Asger Pedersen »

Tja, jeg har selvfølgelig ledt i Skipper Skræk, som jeg har komplet i 1956, og Carsten har set Se & Hør igennem. Femina er en mulighed, men læserne er ikke lige målgruppen for Willy. Jeg mener, at Aller jævnligt har haft annoncer for deres ugeblade i dagspressen, og det (sandsynligvis) rød/sorte tryk siger 'formiddagsblad' for mig.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Annonce søges...

Indlæg af Asger Pedersen »

Annoncen er nu opsporet: Den var i Politiken tirsdag d. 13. maj 1956 i en lidt anden form, så den har nok været i flere aviser - Tak til Finn!
Jeg kan stadig bruge et rigtig godt scan af den, selv om jeg har fået et fra Politikens online-arkiv, som er lidt bedre end min fotokopi; men nu ved jeg hvor den findes.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Annonce søges...

Indlæg af Asger Pedersen »

Rettelse, det var d. 13. marts.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Annonce søges...

Indlæg af Asger Pedersen »

...Og Finn har fundet dem på det Kgl. Bibl. i BT og Ekstrabladet fra samme dato. Tak
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Besvar