Politikens Tegneseriekonkurrence 2013

Debat om tegneseriefestivaler, tips om byttemarkeder, udsalg og gode tegneserietilbud mm.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Politikens Tegneseriekonkurrence 2013

Indlæg af GoogaMooga »

Tiligere vindere har været Nikoline Werdelin, Wulff-Morgenthaler, og Politiken har også engang bragt danske klenodier som Egoland, Strid, Hanne Hansen, Livets Gang i Lidenlund, og Poeten og Lillemor. Læs mere i Politiken Kultur i dag, hvor konkurrencen får en hel side. Deadline 4. februar kl.16
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
jacob_uno
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 403
Tilmeldt: 10. apr 2005, 20:34
Geografisk sted: Holbæk

Re: Politikens Tegneseriekonkurrence 2013

Indlæg af jacob_uno »

Vides det om Politiken har startet en serie, for derefter at tage livet af den snabt?
Jacob Uno Pescettini
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7183
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Politikens Tegneseriekonkurrence 2013

Indlæg af Carsten Søndergaard »

jacob_uno skrev:Vides det om Politiken har startet en serie, for derefter at tage livet af den snabt?
De opsagde i hvert fald Philip Stein Jönssons "Simple striber" efter fire år, men utilfredse læsere fik held med at få den tilbage, ganske vist kun på ugebasis, hvor den oprindelig var en dagstribe.
Ezanque
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11. jul 2012, 20:16

Re: Politikens Tegneseriekonkurrence 2013

Indlæg af Ezanque »

Hej folkens,

Jeg er lidt i tvivl om nogle af retningslinjerne ift. formattet, striben skal laves på; "Tegn mindst 7 forskellige eksempler på en daglig ’stribe’ med sit eget univers og med daglig pointe, med eller uden fortsat handling fra dag til dag. Serien kan være i sort-hvid eller farver, og den skal kunne trykkes som ’enetages stribe’ i formatet 260 x 70 mm eller i ’to korte etager’ på tilsammen 115 x 115 mm. Striben må ikke have været trykt før, men der er ingen andre begrænsninger på eller krav til emne, figurer, form osv., end kvaliteten og presseloven tilsiger."

Jeg forstår ikke helt den del, som jeg har markeret med tyk skrift. Vil det sige en kvadratisk firkant i stil med Dan Piraros striber eller?

Her er linket til artiklen: http://politiken.dk/kultur/ECE1855802/s ... te-stribe/

På forhånd tak :-)
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Politikens Tegneseriekonkurrence 2013

Indlæg af Thomas S »

Ezanque skrev:Hej folkens,

Jeg er lidt i tvivl om nogle af retningslinjerne ift. formattet, striben skal laves på; "Tegn mindst 7 forskellige eksempler på en daglig ’stribe’ med sit eget univers og med daglig pointe, med eller uden fortsat handling fra dag til dag. Serien kan være i sort-hvid eller farver, og den skal kunne trykkes som ’enetages stribe’ i formatet 260 x 70 mm eller i ’to korte etager’ på tilsammen 115 x 115 mm. Striben må ikke have været trykt før, men der er ingen andre begrænsninger på eller krav til emne, figurer, form osv., end kvaliteten og presseloven tilsiger."

Jeg forstår ikke helt den del, som jeg har markeret med tyk skrift. Vil det sige en kvadratisk firkant i stil med Dan Piraros striber eller?

Her er linket til artiklen: http://politiken.dk/kultur/ECE1855802/s ... te-stribe/

På forhånd tak :-)
Striben skal enten være klassisk stribeformat eller kvadratisk. Det er det, der står. Men jeg er i tvivl om, om de mener, at den skal kunne begge dele, eller man må vælge.

Den kluntede formulering skyldes nok, at den tager udgangspunkt i, at mange striber laves sådan, at den kan deles på midten og stables oven på sig selv, så de bliver kvadratisk istedet for aflang (og endnu mere kompliceret med søndagssiderne, der kan skifte mellem tre og fire dæk).
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Politikens Tegneseriekonkurrence 2013

Indlæg af Kasper Hviid »

Er der nogen her på forummet der deltog i konkurrencen? jeg havde ikke selv nogen ide til noget stribe-univers.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Politikens Tegneseriekonkurrence 2013

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Den kører stadigvæk - slutter først 4. februar...

Og jeg har sådan set en ide og figurer og så videre - det eneste jeg mangler er tid til at få det lavet ;)
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Politikens Tegneseriekonkurrence 2013

Indlæg af Kasper Hviid »

Det lyder som om der kom omkring 200 bidrag ... hvoraf cirka 199 er skønne spildte kræfter. Kunne man ikke udgive skidtet? Selvfølgelig efter aftale med skaberne. Jeg ville i hvert fald være lidt nysgerrig efter hvad de forskellige folk ville diske op med.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Politikens Tegneseriekonkurrence 2013

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Jeg havde regnet med at lave en opfordring til folk med at poste det i en tråd eller et indlæg eller en særskilt sektion her på sitet. Nogen interesse for det?
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Politikens Tegneseriekonkurrence 2013

Indlæg af Vigan »

Ja, det kunne være interessant at se.
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Politikens Tegneseriekonkurrence 2013

Indlæg af Kasper Hviid »

Bestemt!
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Politikens Tegneseriekonkurrence 2013

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Har skrevet til Vinterberg og spurgt om de vil jage de forsmåede i vores retning....
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Politikens Tegneseriekonkurrence 2013

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8443
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Politikens Tegneseriekonkurrence 2013

Indlæg af Frank Madsen »

Og Nummer 9 er hurtigt ude med et interview med Nummer 1:

http://nummer9.dk/nyheder/maren-uthaug- ... nkurrence/
Brugeravatar
jacob_uno
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 403
Tilmeldt: 10. apr 2005, 20:34
Geografisk sted: Holbæk

Re: Politikens Tegneseriekonkurrence 2013

Indlæg af jacob_uno »

Dejligt med ny stribe, ærgerligt at Rocky ryger i svinget, havde hellere undværet den kedelige stribe fra Werdelin.
Jacob Uno Pescettini
Besvar