Udstilling i Sofia

Debat om tegneseriefestivaler, tips om byttemarkeder, udsalg og gode tegneserietilbud mm.
Besvar
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Udstilling i Sofia

Indlæg af Henrik Rehr »

Der er nok ikke så mange af brugerne her, der er i Bulgarien over sommeren, men hva' fa'en, man ved jo aldrig, så...
Jeg har en udstilling i Nationalbiblioteket i Sofia med fernisering den 16. juni. Udstillingen består af 60 tegneseriesider, mest fra min bog om Gavrilo Princip, men også fra Hyldest, Svøm! og Reykjavik. Anton Staykov kurerede og plaketdesignet er af Philip Popoff.
Vedhæftede filer
Picture 2.png
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Udstilling i Sofia

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det er ret imponerende, Henrik, tillykke med det. Hvordan er det dog kommet i stand med Nationalmuseet i Sofia? Udkommer serien også på bulgarsk?

Jeg kørte rundt i Bulgarien i 1978 og husker Sofia som en øde storby med næsten ingen biler eller mennesker på gaden, der var flere sporvogne end biler. Centrum var øde, brede boulevarder flankeret af imposante, hvidskurede bygninger, men når man drejede om hjørnet rejste usle betonrønner sig i stribevis, og de klassiske køer foran de halvtomme butikker gav "liv" i gaden. Når man kom uden for byen vekslede trafikken mellem faldefærdige russiske lastbiler og lokale hestevogne. Tegneserier var der ingen af. Til gengæld kunne man købe en karton Marlboro for 2 dollar i de særlige dollarbutikker, som den almindelige befolkning ikke havde adgang til, det var billigere end selv i USA på det tidspunkt. Nå, det er jo også en hel del år siden efterhånden, og der er sket et og andet siden da!
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Udstilling i Sofia

Indlæg af Henrik Rehr »

Nationalbiblioteket, Carsten, ikke nationalmuseet, men tak alligevel. Udstillingen er kureret og arrangeret af Anton Staykov, tegner, kuntskoleprofessor og sekretær for tegneserieafdelingen af UBA (Union of Bulgarian Artist). Anton har skrevet en bog om bulgarske tegneserier ( http://revista-comics.blogspot.com/2013 ... cs-by.html ), som vist også er udkommet på hollandsk. Der var, så vidt jeg forstår det, en del bulgarske tegneserier i 80erne, men mediet så godt som døde efter østblokkens fald (altsammen efter du var der i '78, vil jeg tro). Der er selvfølgelig nogle bulgarske tegnere, der arbejder for franskmændene og (vist også) italienerne, men meget lidt produktion til hjemmemarkedet. Anton, og en del andre tegnere, kunne godt tænke sig at ændre den situation og arrangerer bl.a. et comics expo i Sofia i efteråret. Anton er åbenbart fan af mit arbejde og spurgte om jeg var frisk på en udstilling i Bulgarien. Det var jeg og det lykkedes ham altså at få mig sneget ind på nationalbiblioteket. Godt gået.

Der er ingen udgiver til Gavrilo på bulgarsk (eller serbo-kroatisk for den sags skyld), men håbet er som bekendt lysegrønt :)
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Udstilling i Sofia

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det er interessant og positivt at høre. Nærmest en lille smule eksotisk, det er der jo ikke så meget, der er mere. Tak for info :-)

Gad vide om der på et tidspunkt kommer et større ryk af østeuropæiske tegnere, der pludselig markerer sig.
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Udstilling i Sofia

Indlæg af Henrik Rehr »

Nogle af de bulgarske tegnere, jeg er stødt på er i hvert fald virkeligt dygtige. Faktisk er der jo også en række serbiske og kroatiske tegnere, der arbejder for både Frankrig og USA. Og nå ja, er Bilal og Rosinski ikke øst-europæere? :)
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Udstilling i Sofia

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Henrik Rehr skrev:Nogle af de bulgarske tegnere, jeg er stødt på er i hvert fald virkeligt dygtige. Faktisk er der jo også en række serbiske og kroatiske tegnere, der arbejder for både Frankrig og USA. Og nå ja, er Bilal og Rosinski ikke øst-europæere? :)
Jo, jo, men det er jo nærmest undtagelser i forhold til landenes størrelse, og de er netop ofte rejst ud fra deres hjemlande. Kunne være spændende med ukrainske eller russiske tegneserier om livet på de kanter.
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Udstilling i Sofia

Indlæg af Henrik Rehr »

Helt klart! Balkan er jo også Europas vilde vesten, der må være masser af fede historier derfra! Og ikke kun nogle, der bare viser serbere og albaniere som skrupelløse gangstere i Vest-Europa :wink:
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Udstilling i Sofia

Indlæg af GoogaMooga »

Godt gået, Henrik! :D På et eller andet tidspunkt må der vel også komme en udstilling i Danmark. Bulgarien har jeg aldrig forbundet med andet end yoghurt, men mener også, at min pt yndlingstegner blandt den unge generation, Alex Maleev, stammer derfra.

P.S.: Er "Reykyavik" nogensinde blevet anmeldt? Der er jo nærmest "frit spil", hvad fortolkninger angår, dér.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Udstilling i Sofia

Indlæg af Henrik Rehr »

GoogaMooga skrev: P.S.: Er "Reykyavik" nogensinde blevet anmeldt? Der er jo nærmest "frit spil", hvad fortolkninger angår, dér.
Den fik nogle (gode) anmeldelser i USA, (af folk der samlede den op på MoCCA vil jeg tro, den har aldrig været i distribution her), men vist kun en enkelt i Danmark (i et magasin for billedkunst). Paw snakkede om at aviserne ikke vidste om Reykjavik og Nautilus af Andrei Molotiu, der udkom samtidig, skulle anmeldes som kunstbøger eller som tegneserier og at de muligvis faldt igennem the cracks på den konto. Hva' ve' jeg?!
Nå, jeg tegner videre.
Besvar