Jakob Stegelman ny tegneserieanmelder på JP

Debat om tegneseriefestivaler, tips om byttemarkeder, udsalg og gode tegneserietilbud mm.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4711
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Jakob Stegelman ny tegneserieanmelder på JP

Indlæg af Robin »

Jakob Stegelmann er fin- fin, også i denne sammenhæng. Han har en dejlig uhøjtidelig tilgang til sig selv og tegneseriemediet. Tillykke til JP med et godt valg.

,vej.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Jakob Stegelman ny tegneserieanmelder på JP

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Thomas S skrev:
Der er bare ofte en tilbøjelighed til at man foretrækker folk der er kendte i forvejen - sommetider på bekostning af det faglige niveau - ikke underligt - avisen skal jo sælges om man gør hvad der skal til.
Du får det jo bare til at lyde som om han bare er en tv-vært, der nu skal til at skrive om tegneserier. Men det er jo ikke tilfældet. Han har jo i mange år været anmelder inden for film, computerspil og tegneserier på andre aviser, fx fast hver uge i BT frem til 2008. Ligesom han er forfatter til adskillige bøger om både tegneserier og film og har været redaktør på mange andre. Man kan selvfølgelig godt mene, at hans anmelderi ikke er godt - jeg vil nok selv være tilbøjelig til at mene, at det har et element af fandyrkelse, det godt kunne skrue ned for - men af mulige skribenter i Danmark må han være på top 5 over dem med faglighed og erfaring i bagagen. Hvis top 5 kan gøre det.
Jamen fintgodtsåda...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Ole Damgaard
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1824
Tilmeldt: 14. jan 2005, 21:16
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Jakob Stegelman ny tegneserieanmelder på JP

Indlæg af Ole Damgaard »

Jeg tvivler på værdien i at få en anmeldelse i Jyllandsposten. Og hvis den så oven i købet ligger bag deres betalingsvæg på nettet, så man ikke kan prale med den og linke til den.

Uden at vide det med sikkerhed, så ville jeg tro det samme som Steffen, nemlig at læserne af den avis vel ikke er tegneseriekøbere. Hvem læser JP?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23017
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Jakob Stegelman ny tegneserieanmelder på JP

Indlæg af GoogaMooga »

Ole Damgaard skrev: Hvem læser JP?
jeg gør! :D
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Jakob Stegelman ny tegneserieanmelder på JP

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Ole Damgaard skrev:Uden at vide det med sikkerhed, så ville jeg tro det samme som Steffen, nemlig at læserne af den avis vel ikke er tegneseriekøbere. Hvem læser JP?
Hvorfor skulle de ikke være tegneseriekøbere? Der er næppe tvivl om, at Jyllands-Postens læsere er mindre adrætte kulturforbrugere end fx Weekendavisens, Informations og Politikens, og at de generelt er mere konservative og derfor sikkert mindre åbne over for nye typer udgivelser (ligesom fx Googa, der netop læser Jyllands-Posten). Men det behøver vel ikke at diskvalificere dem i forhold til tegneserier i almindelighed. Så måske har Googa i virkeligheden en pointe, og hvis Stegelmann måske hælder lidt til klassiske tegneserier, er han måske et perfekt match for Jyllands-Postens læsere. Og nogle af os kan være glade. Fx er jeg mægtig begejstret for, at han som det første har anmeldt Joe Kuberts Fax fra Sarajevo i Jyllands-Posten.
Ole Damgaard skrev:Jeg tvivler på værdien i at få en anmeldelse i Jyllandsposten. Og hvis den så oven i købet ligger bag deres betalingsvæg på nettet, så man ikke kan prale med den og linke til den.
Det er selvfølgelig et problem i forhold til at holde noget kørende over for sine fans på Facebook. Men du lader vel heller ikke folk læse dine udgivelser gratis online. Og du kan jo bare købe avisen og citere fra anmeldelserne. Det var det, vi alle sammen gjorde indtil for få år siden.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8452
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Jakob Stegelman ny tegneserieanmelder på JP

Indlæg af Frank Madsen »

Ole Damgaard skrev:Jeg tvivler på værdien i at få en anmeldelse i Jyllandsposten. Og hvis den så oven i købet ligger bag deres betalingsvæg på nettet, så man ikke kan prale med den og linke til den.

Uden at vide det med sikkerhed, så ville jeg tro det samme som Steffen, nemlig at læserne af den avis vel ikke er tegneseriekøbere. Hvem læser JP?
Jeg læste JP med stor fornøjelse i 2005-2006. Den havde klart den bedste udlandsdækning, den bredest favnende og mest åbne debatsektion og den bedste dækning af Muhammed-krisen. Den kan dog være en stor mundfuld, hvis man mest er til kultur og petitstof.

David Jacobsen Turners og Jakob Stegelmanns hensigter og kvalifikationer er der intet sagligt belæg for at betvivle.

At anmeldelser ikke sælger særlig mange tegneserier kan jeg godt bekræfte. Især hvis de kommer dryssende 1-3 måneder efter udgivelsen som det er sædvane i DK. Men hvis en tegneserie slås stort op udgivelsesdagen i JP eller en anden landsavis (som Rehrs "Gavrilo Princip") smitter det ofte af på dækningen i radio og tv, og det batter som regel lidt mere.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Jakob Stegelman ny tegneserieanmelder på JP

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Frank Madsen skrev:David Jacobsen Turners og Jakob Stegelmanns hensigter og kvalifikationer er der intet sagligt belæg for at betvivle.
jajaja...undskyld siger jeg jo for pokker....
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Jakob Stegelman ny tegneserieanmelder på JP

Indlæg af lolsen »

Jeg syntes den kære Stegelman er et dejligt valg :)
Ozymandias Rex
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 153
Tilmeldt: 8. jun 2005, 14:55

Re: Jakob Stegelman ny tegneserieanmelder på JP

Indlæg af Ozymandias Rex »

Thomas S skrev:af mulige skribenter i Danmark må han være på top 5 over dem med faglighed og erfaring i bagagen. Hvis top 5 kan gøre det.
Når det drejer sig om populærkultur, er Jakob Stegelmann nok den bedste formidler i Danmark. Set fra dén synsvinkel er han et rigtigt godt valg som tegneserieanmelder på JP.

Men når det drejer sig om faglighed har han adskillige mangler. Han ved utvivlsomt hvad Anders Ands fulde navn er i USA, men jeg har f.eks. hørt ham referere til Neil Gaiman som værende en tegner. Mere vidende end de fleste danskere... men ikke i top 5.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Jakob Stegelman ny tegneserieanmelder på JP

Indlæg af Antaeus »

Ozymandias Rex skrev:
Thomas S skrev:af mulige skribenter i Danmark må han være på top 5 over dem med faglighed og erfaring i bagagen. Hvis top 5 kan gøre det.
Når det drejer sig om populærkultur, er Jakob Stegelmann nok den bedste formidler i Danmark. Set fra dén synsvinkel er han et rigtigt godt valg som tegneserieanmelder på JP.

Men når det drejer sig om faglighed har han adskillige mangler. Han ved utvivlsomt hvad Anders Ands fulde navn er i USA, men jeg har f.eks. hørt ham referere til Neil Gaiman som værende en tegner. Mere vidende end de fleste danskere... men ikke i top 5.
Han er ikke en god formidler. I hvert fald ikke på Troldspejlet, her sidder han bare og læser lidt kedelige anmeldelser op - der mangler naturlighed og liv. Mon ikke han kan gøre det væsentlig bedre når han skal skrive anmeldelser.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Ole Damgaard
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1824
Tilmeldt: 14. jan 2005, 21:16
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Jakob Stegelman ny tegneserieanmelder på JP

Indlæg af Ole Damgaard »

Carsten Søndergaard skrev:Hvorfor skulle de ikke være tegneseriekøbere?
Carsten Søndergaard skrev:Der er næppe tvivl om, at Jyllands-Postens læsere er mindre adrætte kulturforbrugere end fx Weekendavisens, Informations og Politikens, og at de generelt er mere konservative og derfor sikkert mindre åbne over for nye typer udgivelser (ligesom fx Googa, der netop læser Jyllands-Posten).
Jamen... derfor. De er nok ikke åbne overfor nye typer udgivelser, tror jeg.
Men jeg har ikke rigtigt noget at have det i, udover en fornemmelse af, hvilke typer læsere den avis har.
Brugeravatar
Ole Damgaard
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1824
Tilmeldt: 14. jan 2005, 21:16
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Jakob Stegelman ny tegneserieanmelder på JP

Indlæg af Ole Damgaard »

Nå, i forlængelse af den her snak burde jeg nok fortælle, at der skulle være en anmeldelse af tegneserien "Mørket venter" i den trykte JP i morgen.
Det kan jo være, at sommerferiestilheden giver ekstra god plads til fine billedopslag, hvem ved?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23017
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Jakob Stegelman ny tegneserieanmelder på JP

Indlæg af GoogaMooga »

og Chok modtog fire stjerner
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 867
Tilmeldt: 12. jul 2005, 20:50
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Jakob Stegelman ny tegneserieanmelder på JP

Indlæg af Jakob »

GoogaMooga skrev:og Chok modtog fire stjerner
Så må fire stjerner være max. Det vil være svært at overgå dette album ;-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Jakob Stegelman ny tegneserieanmelder på JP

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Ole Damgaard skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Hvorfor skulle de ikke være tegneseriekøbere?
Carsten Søndergaard skrev:Der er næppe tvivl om, at Jyllands-Postens læsere er mindre adrætte kulturforbrugere end fx Weekendavisens, Informations og Politikens, og at de generelt er mere konservative og derfor sikkert mindre åbne over for nye typer udgivelser (ligesom fx Googa, der netop læser Jyllands-Posten).
Jamen... derfor. De er nok ikke åbne overfor nye typer udgivelser, tror jeg.
Men jeg har ikke rigtigt noget at have det i, udover en fornemmelse af, hvilke typer læsere den avis har.
Alligevel må enhver omtale da være en fordel. Der kan altid falde lidt af undervejs, og verden og folk rykker sig jo hele tiden, især hvis man gør opmærksom på eksistensen af noget. Og så er det jo altså trods alt heller ikke alting, der er "nye typer udgivelser".

I øvrigt vil jeg give Frank ret. Hvis man har tid, er Jyllands-Postens debatstof og internationale dækning altid interessant og giver en modvægt til det indforståede og (i dag) røvkedelige og forudsigelige københavnske kulturparnas. Jeg giver dog også Dan ret, Jyllands-Posten er en pap-avis, og den har ubegribeligt mange stinkende lig i lasten. Alligevel, hvis man vil vide mere, ja, så er Jyllands-Posten uomgængelig. I mangel af bedre.
Besvar