Baltimore 2019 - reportage fra Henrik Andreasen

Debat om tegneseriefestivaler, tips om byttemarkeder, udsalg og gode tegneserietilbud mm.
Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Baltimore 2019 - reportage fra Henrik Andreasen

Indlæg af Berti Stravonsky »

Baltimore 2017 26JPG.jpg
Baltimore 2019 reportage af Henrik Andreasen

Baltimore 2019 San Diego messen som jeg var på i juli kunne fejre deres 50 års jubilæum. Men det er ikke den eneste messe som har jubilæum i år, da Baltimore messen som jeg var på i midten af oktober kunne fejre deres 20 års jubilæum. Som San Diego startede den også meget småt, men har sidenhen vokset sig stor og har en imponerende gæsteliste hvert eneste år.

Baltimore Comic Con er også sammen med Heroes Con i Charlotte, en af de tilbageværende tegneseriemesser, der stadigvæk holder fast i, at det er tegneserier, tegneserier gæster-og boder som er det vigtigste. Det lyder måske underligt at dette skulle skille dem ud, men tegneseriemesser, eller ”Comic Con’s” i dag, har generelt meget lidt med tegneserier at gøre, men rigtig meget med medie, film og TV personager at gøre.

Det er derfor en fornøjelse at tage på en messe som Baltimore, der ud over en masse interessante tegneseriegæster også markedsfører sig selv som den venligste (friendliest) messe og har noget at have det i. Der er bare en god stemning og en behagelig atmosfære når man går rundt på messen.
20 års jubilæum’et havde også gjort, at man virkelig havde lagt sig i selen med at havde et imponerende mængde gæster, hvilket jeg syntes lykkes til fulde.

Det var en blanding af første gangs gæster som Brian K. Vaughan, Mike Royer, David Michelinie & Russ Braun, faste gæster som Walter og Louise Simonson, Howard Chaykin & Klaus Janson, samt John K Snyder III & Frank Cho som har været der alle 20 år. Ret imponerende! Jeg har selv været der 14 gange de sidste 15 år, hvor jeg kun har misset den ene gang, da min kusine skulle giftes. Blod er trods alt tykkere end vand!

Selve messen forløb meget lig tidligere år, hvor jeg oftest render rundt fra den ene signering til den anden om fredagen, da jeg oftest prøver at nå en hel del på den dag, da lørdagen (hvor folk har fri), tit er et mylder af mennesker, hvor tingene nemt kan tage dobbelt så lang tid at få gjort. Men alt forløb fint, og jeg sluttede fredagen med at gå ud og spise med nogle gode venner. Hyggeligt og afslappende.

Lørdagen fortsatte lidt i samme gænge, hvor jeg fik nået det meste af det jeg manglede, inden jeg skulle hjem og klæde om til Ringo Awards om aftenen. Ringo Award er Baltimore’s egen pris uddeling, som nu var på sit tredje år, opkaldt efter en meget god ven af messen, Mike Wieringo.

Aftenen starter med en times velkomstreception, hvor man kan få snakket lidt med de andre deltagere, hvilket altid er hyggeligt. Det er en fin ting, at industrien gør noget for at fejre sig selv. Herefter satte vi os til bords, og fik lidt og spise inden Randy Tischler satte tingene i gang. Dette års key note taler var mangeårige industri veteran Bob Wayne, som gav en fin tale inden selv prisuddelingen startede. Herefter blev der delt Ringo Awards ud i en lind strøm, kombineret med 2 priser fra hjælpe organisationen H.E.R.O. Intiative. H.E.R.O’s Lifetime Achievement Award gik til en meget bevæget Jose Luis Garcia-Lopez, efter hans assistent og ven Fred havde holdt en meget velskrevet og passioneret tale for ham. Den anden H.E.RO. pris, Dick Giordano Humanitarian Award gik til en meget overrasket Louise Simonson. Prisen blev overrakt af hendes mand Walter Simonson, som de sidste 3 måneder havde skulle holde på hemmeligheden.

Det skal lige nævnes, at Louise havde været så uheldig at falde og komme til skade med sin ene fod, og havde derfor tænkt at aflyse at komme til messen. Det krævede derfor ret god overtalelse fra Walter’s side, at få hende til at komme til messen, endsige at deltage i pris overrækkelsen, da hun var på krykker og dårligt gående, uden at sige hvorfor det lige var så vigtigt at hun skulle deltage! Godt gået! Aftenen sluttede i baren i gode venners selskab, og det blev lidt sent inden jeg kom i seng.

Søndag morgen gik med at pakke og checke ud af hotellet, inden jeg tog på messen. Jeg havde nået det meste fredag og lørdag, og kunne derfor bruge lidt mere tid til at få snakket med gode venner, som jeg af åbenlyse årsager ofte ikke ses med mere end en gang om året. Der blev også lige tid til et enkelt foredrag. Det var med Kevin Nowlan, der sammen med Jose Villarrubia gennemgik hans karriere og alle de forskellige projekter og folk han havde arbejdet sammen med. Ret interessant.

Herefter var det tid til at sige farvel og på gensyn til næste år i oktober!
Baltimore 2019 44JPG.jpg
Baltimore 2019 33JPG.jpg
Baltimore 2019 36JPG.jpg
Besvar