Hvorfor kommer DU på en tegneseriefestival?

Debat om tegneseriefestivaler, tips om byttemarkeder, udsalg og gode tegneserietilbud mm.
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Hvorfor kommer DU på en tegneseriefestival?

Indlæg af Laila J. Graf »

Afledt af en diskussion på Facebook ift. årets program til Copenhagen Comics (som ikke er imponerende efter min opfattelse, men det kan evt. diskuteres i en anden tråd), kom jeg ud i en "undertråds-diskussion" ift. hvorfor man går på tegneseriefestival.

Min mod-debattør skrev:
"[...] Men altså, hvis man skal have en eller anden gammel tegner, for at gide komme til en tegneseriefestival, well... så burde man måske overveje hvorfor man så skulle komme."

Min påstand er så, at det at møde tegneserieskaberne er en ret central del af det at komme på tegneseriefestival (og de behøver jo ikke være gamle ;)).
Hvis der ikke er spændende tegneserieskabere, så er en festival jo groft sagt bare en gang salgspræsentation - og der vil det da være billigere for mig at blive hjemme i sofaen og købe derfra.


Så hvorfor tager DU på tegneseriefestival? Er det bare mig der synes, at tegneserieskaberne er en ret væsentlig del?



(Forøvrigt, så er jeg selv glad for at ose rundt efter nye tegneserier og det sker ofte, at jeg køber ting jeg ikke ville ellers og dertil så føles det lidt som en slags fætter/kusinefest, fordi man kender så mange hyggelige folk efterhånden :D - men tidligere ville tegneserieskaberne altså helt klart have været min årsag til at tage på tegneseriefestival).
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvorfor kommer DU på en tegneseriefestival?

Indlæg af Frank Madsen »

Laila J. Graf skrev: 10. maj 2023, 20:41... hvorfor man går på tegneseriefestival. Min påstand er så, at det at møde tegneserieskaberne er en ret central del af det at komme på tegneseriefestival (og de behøver jo ikke være gamle ;)). Så hvorfor tager DU på tegneseriefestival? Er det bare mig der synes, at tegneserieskaberne er en ret væsentlig del?
Jamen, vi tegneserieskabere KOMMER skam! :lol:

Nu kommer jeg jo selv for at sælge tegneserier, møde nye og gamle læsere, udbrede kendskabet til vores serier osv., men jeg kan da forestille mig, at de ikke-professionelle gæster kommer p.gr.a. sceneprogrammet, udstillingerne, workshops'ene, cosplayerne og hyggen ved at ose rundt i et slaraffenland af tegneserieudgivelser, som de ikke finder i den by, der bor i. Og så er det jo altid en fin lejlighed til at tage en overnatning i Kongens København, akkurat som vi nyder at være i Aarhus under Art Bubble (selv om transporten og hoteludgiften æder det meste af indtægten).
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Hvorfor kommer DU på en tegneseriefestival?

Indlæg af Laila J. Graf »

Frank Madsen skrev: 10. maj 2023, 21:13 Jamen, vi tegneserieskabere KOMMER skam! :lol:
Jamen dig og Sussi er skam også en tilbagevendende fornøjelse :) Og netop en god årsag til at dukke op, altid fine skriblerier man kan få fra jer i de nyindkøbte tegneserier/børnebøger :D
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Hvorfor kommer DU på en tegneseriefestival?

Indlæg af dernice »

Jeg er enig i, at årets udelandske gæster på CC er lidt tyndt. Homs er ok, men ikke nok til at jeg tager turen fra Aarhus til Kbh.

Og ja, det er den primære årsag til at jeg tager på tegneseriefestival. Medmindre det er Art Bubble, som netop ligger i Aarhus, så kan jeg nemmere
lokkes forbi efter nogle gode messetilbud selvom det ikke er verdenst mest kendte tegneseriskabere, som besøger den.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Hvorfor kommer DU på en tegneseriefestival?

Indlæg af superboy »

Ingen bedre ferie enn å dra på tegneseriefestival. Å se alle de gode tegneserienyhetene samlet på samme sted. Møte forlagene og se menneskene som står for alle godsakene. Også de som selger brukte tegneserier har ofte med seg godbiter som man ønsker å få med hjem.

Eneste ulempe for en nordmann er at den danske krona nå er kjempedyr. For en bok som koster 400 danske kroner skal jeg nå ut med 622 norske kroner.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor kommer DU på en tegneseriefestival?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har kun været til en enkelt dansk tegneseriefestival, den første Komiks.dk i 2004, før den ændrede navn til Copenhagen Comics. Jeg husker Dany og Walthéry som hovednavnene. Der var nogle gode paneler det år, men ikke så meget antikvarisk, så det var begrænset, hvad jeg købte.

Ellers har jeg været på UKCAC en tre-fire gange i 80'erne, og Angouleme en enkelt gang, i 1994. Jeg ville gerne have mødt Mezi personligt på en anden festival, men havde allerede signaturen og tegningen fra en dédicace by proxy, Musikhuset i Aarhus.

Største navn, jeg har mødt på en festival: Harvey Kurtzman.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Hvorfor kommer DU på en tegneseriefestival?

Indlæg af Henriette Westh »

Laila J. Graf skrev: 10. maj 2023, 20:41

Min påstand er så, at det at møde tegneserieskaberne er en ret central del af det at komme på tegneseriefestival (og de behøver jo ikke være gamle ;)).
Hvis der ikke er spændende tegneserieskabere, så er en festival jo groft sagt bare en gang salgspræsentation - og der vil det da være billigere for mig at blive hjemme i sofaen og købe derfra.
Jamen, jeg er helt enig, Laila. :-) Det er rigtigt, at jeg some tegneserieskaber også gerne vil sælge, men først og fremmest kommer jeg for at møde folk og snakke tegneserier. Man kan fortælle meget mere om sine tegneseriehelt face to face, end man kan skrive i et opslag på de sociale medier eller på sin hjemmeside. Det er simpelthen meget sjovere, og man er også umiddelbart til rådighed for spørgmål.
Og så er der stemningen! Den kan ikke købes for penge. :-D
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Brugeravatar
Nøhr
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 874
Tilmeldt: 27. nov 2008, 21:32
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Hvorfor kommer DU på en tegneseriefestival?

Indlæg af Nøhr »

Oprindelligen kom jeg til festivallerne for at møde mine gamle legekammerater, tegne fjolletegninger, eller signere såfremt jeg havde en udgivelse med (hvilket var sjældent).
Jeg savner det sociale, men er blevet for sær og eneboeragtig til at tåle menneskemylder og lange rejsetider - jeg er fa'me underlig.
Men jeg tænker med glæde tilbage på de tider hvor jeg var aktiv i branchen (både socialt og med tegning).
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvorfor kommer DU på en tegneseriefestival?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 14. maj 2023, 16:07Jeg ville gerne have mødt Mezi personligt på en anden festival
Du skulle have været på Bogforum i 2017, hvor Linda og Valentins 50-års fødselsdag blev fejret med Mézières i topform, der blandt andet skar fødselsdagslagkagen for. Signeringskøen var alenlang to dage i træk, men han var så trænet, at han fik ekspederet alle i et gelinde tempo og endda udvekslede ord med de fleste. Det var det år, hvor hele to mennesker besvimede i køerne på Cobolts stand. Det var der, man opdagede, at der cirkulerer samaritanere usynligt rundt, de var simpelthen lige inden for rækkevidde og fik folk ført væk og bragt på ret køl. Den ene var en dame, der ville overraske sin mand med et signeret eksemplar af jubilæumsalbummet "Ekstraordinære rejser i tid og rum", hvilket hun fortalte, mens hun lå og rallede på gulvet. Da samaritanerne førte hende bort, spurgte Mézi ind til det, og sørgede naturligvis for, at der var et signeret eksemplar til hende, da hun senere kom tilbage, hvad hun var meget taknemmelig for.

På Coboltbloggen kan man læse meget mere om Mézières' mange besøg i Danmark
https://cobolt.dk/shop/cms-Jean-Claude-Mezieres.html
Vedhæftede filer
image.jpeg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvorfor kommer DU på en tegneseriefestival?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Henriette Westh skrev: 14. maj 2023, 18:49først og fremmest kommer jeg for at møde folk og snakke tegneserier
Det er bestemt også den fremmeste årsag til, at jeg kommer på tegneseriefestivaler.
Henriette Westh skrev: 14. maj 2023, 18:49Og så er der stemningen! Den kan ikke købes for penge. :-D
Hørt!
Nøhr skrev: 14. maj 2023, 23:19 Oprindelligen kom jeg til festivallerne for at møde mine gamle legekammerater, tegne fjolletegninger, eller signere såfremt jeg havde en udgivelse med (hvilket var sjældent).
Jeg savner det sociale, men er blevet for sær og eneboeragtig til at tåle menneskemylder og lange rejsetider - jeg er fa'me underlig.
Det er sgu også i orden. Både du og Googa ved, hvad I går glip af, og så er det jo bare sådan. Det skal jo være en fornøjelse at komme på en tegneseriefestival, ellers skal man ikke komme. Sidste år skulle Gammelpots forfatter, Thom Roep, have været på Bogforum Comics, men han var nødt til at melde afbud, fordi han simpelthen måtte opsøge sin læge med hjertebanken ved tanken om at skulle rejse udenlands og alt ståhejet med menneskemylderet på festivaler. Det er jo en ærlig sag. Man må tage vare på sig selv.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor kommer DU på en tegneseriefestival?

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, jeg fik aldrig mødt og takket Mézi personligt, hvilket jeg fortryder nu. Det havde jo ikke skortet på chancer. Men jeg så ham til en paneldiskussion i Angouleme i 1994, og min bror scorede en tegning og signatur til mig, da han gæstede Musikhuset i Aarhus. Ellers er der vist ingen tegnere, jeg ville rejse efter nu. Jeg ville have gjort det for Ditko, men han var jo endnu mere en eneboer, end jeg er, så det var helt udelukket.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvorfor kommer DU på en tegneseriefestival?

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 15. maj 2023, 00:50
GoogaMooga skrev: 14. maj 2023, 16:07Jeg ville gerne have mødt Mezi personligt på en anden festival
Du skulle have været på Bogforum i 2017, hvor Linda og Valentins 50-års fødselsdag blev fejret med Mézières i topform
Jeg har set Mézières en del gange, mens han var i Danmark, blandt andet på tegneseriefastivalen i 1978, i 1984 på Institut Francais sammen med Christin og omkring 1990, da Morten Hesseldahl havde arrangeret en middag på Café Rust for ham og hans danske kollegaer. Og jeg har også set ham i Stockholm til Adamson-uddelingen i 2015, hvor Sussi fik prisen. Her blev han interviewet, fordi han havde fået prisen året før, og han kunne bl.a. fortælle om rygterne om en dengang kommende L&V-film, som vi senere har fået.
GoogaMooga skrev: 15. maj 2023, 08:27Ellers er der vist ingen tegnere, jeg ville rejse efter nu.
Det er jo ikke helt sandt, Googa. Jeg husker et hyggeligt møde på Espergærde Station for nylig, hvor vi udvekslede Blueberry-tegneserier. :-)
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor kommer DU på en tegneseriefestival?

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 15. maj 2023, 12:07 Det er jo ikke helt sandt, Googa. Jeg husker et hyggeligt møde på Espergærde Station for nylig, hvor vi udvekslede Blueberry-tegneserier. :-)
Ja, det må tælle med! :D
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
TorbenB
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 246
Tilmeldt: 1. feb 2007, 22:31

Re: Hvorfor kommer DU på en tegneseriefestival?

Indlæg af TorbenB »

Jeg kommer gerne for arrangementerne på scenerne. Både med serieskabere og forskere, der tit kan have en uventet indgang. Engang hørte jeg en rigtig sjov fransk forlagsmand fortælle, jeg har glemt navnet.

I år er jeg desværre forhindret i at dukke op i Øksnehallen, øv!

/Torben
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvorfor kommer DU på en tegneseriefestival?

Indlæg af Antaeus »

Hvis der er nogle af de helt store især udenlandske klassiske tegneserieskabere (helst tegnere) så kan de trække i mig.
Sådan er det ikke i år, der er jo ret tyndt med store udenlandske tegneserieskabere og jeg er især til klassikerne, hvor der ikke er mange tegnere tilbage, så hvorfor kommer jeg?

Det har egentlig ikke været så meget for at møde tegnerne gennem tiderne selv om jeg også har stået i kø og fået tegninger og signeringer, men det har bare hørt med når jeg nu var der, men ikke betydet så meget for mig selv om det er sjov og betyder noget for hele festivalen når der er de helt store stjerner. Fx Mezieres (selv om jeg stadig er lidt irriteret over ham) og Jan Lööf og jeg ærgrer mig stadig over at jeg ikke kunne komme og se Barks da han kom til Danmark. Han var vel den største nogensinde og jeg ville også gerne have mødt Hergé og Franquin, men de var her vist før jeg kendte til tegneseriefestivaler.

Grund til at jeg kommer udover de helt store stjerner:
Det er for at opleve stemningen.
Det at alt handler om tegneserier.
At man møder en masse man kender.
Møde forlagene.
Dykke ned i nye udgivelser som man kan kan se med egne øjne og forhåbentlig også bladre i og opleve kvaliteten og ikke bare se online.
Måske finde ældre antikvariske værker som jeg mangler eller bare får lyst til at læse.
Opdage nye tegneserier eller ting omkring tegneserier.
Og så håber jeg også at jeg får nogle lækre originaltegninger at se, som efterhånden har interesseret mig i et stykke tid.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar