Paul Schiøtt 1954 - 2023

Debat om tegneseriefestivaler, tips om byttemarkeder, udsalg og gode tegneserietilbud mm.
Besvar
Brugeravatar
Nøhr
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 875
Tilmeldt: 27. nov 2008, 21:32
Geografisk sted: Kalundborg

Paul Schiøtt 1954 - 2023

Indlæg af Nøhr »

Jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal putte denne her hen...

Per Sanderhage skrev på Facebook:
"Paul Schiøtt - i sin tid tegnestuechef hos IPs hovedmodstander i kioskerne, Williams Forlag - er død, 77 år gammel. Paul var oprindeligt uddannet elektriker, men var interesseret i de grafiske fag og havnede hos Williams. Det var imidlertid som redaktør og oversætter på PIB Copenhagen han for alvor fandt sit kald og lod sine evner som ord-ekvilibrist slippe løs i oversættelser af serier som Legionen, Frank og Fred'rik, Garfield og mange mange flere. Efter PIB blev han free-lance oversætter og i en lang årrække redaktør på Svikmøllen."

Jeg husker ham fordi han legede med sproget, var godt selskab og han puttede mad i mig dengang jeg var fattigst. Jeg kommer til at savne ham.
Vedhæftede filer
Her hygger Paul om yndlingsofferet det år
Her hygger Paul om yndlingsofferet det år
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Paul Schiøtt 1954 - 2023

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Ja, det er trist. Paul var et utrolig sympatisk og generøst menneske, en dygtig humorist og eminent til at lege med sproget både skriftligt og mundtligt. Millioner af mennesker har læst og moret sig over hans oversættelser at talrige tegneseriestriber, Garfield, Fæhunden, Brunhilde og talrige andre. En af Danmarks mest læste oversættere, i mange år læste hundredtusindvis af mennesker hver dag hans oversættelser. Han har også selv skrevet bøger og manuskripter til tegneserier. Og var som det fremgår i mange år en dygtig redaktør af Svikmøllen.

Man må heller ikke glemme hans legendariske mesterstykke "Jeg skriver til jer, fordi –", hvor han inkognito som Ditlev H. Møller drev gæk med parnasset, dengang der fandtes postvæsener, postkasser, breve og den slags. Læse om den her:
https://litteratursiden.dk/anmeldelser/ ... ul-schiott

PS: Han var født i 1945, ikke 1954.
Brugeravatar
Nøhr
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 875
Tilmeldt: 27. nov 2008, 21:32
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Paul Schiøtt 1954 - 2023

Indlæg af Nøhr »

Ja, fantastisk legesygt, talentfuldt og vittigt menneske.
Carsten Søndergaard skrev: 3. dec 2023, 02:14 ...1945, ikke 1954.
Argh, jeg ved det, min lette talblindhed slår til igen.
Besvar