.

Brugeravatar
Thomas Schrøder
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 688
Tilmeldt: 23. apr 2004, 09:24

.

Indlæg af Thomas Schrøder »

.
Senest rettet af Thomas Schrøder 4. okt 2005, 22:58, rettet i alt 1 gang.
Hartung
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 100
Tilmeldt: 12. jun 2005, 21:48
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: Det er en lille andedam ...

Indlæg af Hartung »

Thomas Schrøder skrev:Den danske tegneserieverden er simpelthen for lille. Jeg oplevede, at der var nogen, der havde problemer med, at jeg både arbejdede som forfatter for Egmont, men også var en stor del af Komiks.dk. Nu sker det så igen. På forsiden skriver den ærede redaktør af dette forum, Frank Madsen: "Man burde måske overveje det smarte i, at Thomas Schrøder anmelder Carlsens manga-titler, nu hvor han er blevet redaktør på Egmont." Faktisk så har jeg INTET med manga-titlerne fra Egmont at gøre (bortset fra at jeg læser dem). Endvidere så roste jeg faktisk DragonBall fra netop Carlsen, som jeg syntes, var en fed serie. Altså ER det min personlige holdning til serierne - IKKE Egmonts.

Men ligesom jeg er stoppet med Komiks.dk, må jeg nok også stoppe med mit virke for Strip!, da nogle åbenbart har problemer med, at jeg nu er redaktør hos Egmont.

Men det er fandme en lille andedam, når man ikke kan gøre et gratis stykke arbejde for mediet, som man elsker :evil:
Hej Thomas -

Jeg forstår dig godt - du er jo tydeligvis præget af kærligheden til tegneserien. Men det kan gøre ondt at træffe de nødvendige beslutninger, og som journalist må jeg altså give Frank Madsen ret i, at det er usmart at lade dig anmelde konkurrenternes udgivelser. Uanset om du er positiv eller negativ. Til gengæld ser jeg intet galt i, at du bidrager med artikler om dette eller hint inden for tegneseriemediet - og med holdninger til tegneserier generelt.

Jeg arbejder selv som en slags ekstern redaktør af Berlingske Tidendes ugentlige Business Ejendomme-sektion. Og derfor har jeg frivilligt på forhånd opstillet en række etiske regler for, hvad det betyder for mit yderligere virke. Jeg kan således ikke stå på lønningslisten hos virksomheder i ejendomsbranchen - akkurat som jeg ikke kan eje ejendomsrelaterede aktier. Tænk, om jeg i mine spalter i avisen skulle forholde mig kritisk til selskaber, jeg selv arbejder for, eller til selskaber, som mine kunder konkurrerer mod? Det kan jeg selvsagt ikke. Fordi jeg netop har redaktøransvar og dermed direkte påvirker stoffets behandling i avisen. Netop derfor har jeg valgt ikke at arbejde for ejendomsbranchen. det ville umulliggøre min redaktørgerning på Berlingske Tidende.

Du har så valgt det modsatte: At arbejde for en virksomhed - og det udelukker så til gengæld de andre sjove ting. Man må jo sige, at du påvirker Egmonts udgivelser (forhåbentlig positivt) - og som en del af jobbet agerer i en konkurrencesituation med andre forlag. Derfor er det efter min mening uklogt at skrive anmeldelser af både Egmonts og konkurrenternes værker. På samme måde som alle andre forlæggere/redaktører afholder sig fra at gøre det - mig bekendt. Og det har altså intet med andedam at gøre. :roll:

Til gengæld kan jeg ikke se problemet i, at forlagenes medarbejdere i deres fritid deltager i planlægningen af tegneseriefestivaler. Eller i øvrigt skriver artikler og forholder sig til mediet. Men den selvkritiske sans må altid være aktiveret for at undgå at begå fejl - og skabe grobund for berettiget kritik.

Ja, sådan lyder altså mit deprimerende, men velmente råd. :cry:
"Du må tage mig på alt! Bare ikke på ordet."
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Andedam

Indlæg af Christian Aarestrup »

Tja - hva' ka' man si'e?

Det er en lille andedam. Det' der ikke så meget at gøre ved.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Be a hero, be a man...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Hvis jeg var dig ville jeg forsætte med at gøre hvad der gjorde mig glad, tilfreds og kun trække på skuldrene af folk der betvivler din integritet.

Uanset hvad, er det vigtigt at kunne se sig selv i øjnene. Hver dag. Og da man alligevel ikke kan stille alle tilpas, så nøjes med at stille dig selv tilpas. Ihvertfald til at begynde med.

Jeg har selv haft mange dobbeltroller qua job og interesse, og ikke alle har taget vel imod de initiativer mm. jeg har lagt for dagen. Men jeg har for lang tid siden besluttet at ingen skal anvise mig hvad der er ret og forkert. Dermed ikke sagt at jeg ikke vil hverken rådgives eller blive klogere, men at jeg selv er min egen herre.

Så er der måske enkelte hule røster der miskrediterer ens virke, so what? Andre er måske glade og begejstrede. Spring op og fald ned på det hele, og kør videre...

Dog - i samme øjeblik du begynder at gå på kompromis eller bare kommer i nærheden af at tvivle på dig selv og det du gør, så er det måske kløgtigt at indsnævre sig..?

Dette lyder selvfølgelig både frelst og patetisk, men ikke desto mindre vel ment.

Jeg siger - gå efter det hele og kig dig ikke tilbage
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Det er en lille andedam ...

Indlæg af Frank Madsen »

Thomas Schrøder skrev:Den danske tegneserieverden er simpelthen for lille. Jeg oplevede, at der var nogen, der havde problemer med, at jeg både arbejdede som forfatter for Egmont, men også var en stor del af Komiks.dk. Nu sker det så igen. På forsiden skriver den ærede redaktør af dette forum, Frank Madsen: "Man burde måske overveje det smarte i, at Thomas Schrøder anmelder Carlsens manga-titler, nu hvor han er blevet redaktør på Egmont." Faktisk så har jeg INTET med manga-titlerne fra Egmont at gøre (bortset fra at jeg læser dem). Endvidere så roste jeg faktisk DragonBall fra netop Carlsen, som jeg syntes, var en fed serie. Altså ER det min personlige holdning til serierne - IKKE Egmonts.

Men ligesom jeg er stoppet med Komiks.dk, må jeg nok også stoppe med mit virke for Strip!, da nogle åbenbart har problemer med, at jeg nu er redaktør hos Egmont.

Men det er fandme en lille andedam, når man ikke kan gøre et gratis stykke arbejde for mediet, som man elsker :evil:
Kære Thomas,

Jeg har ikke noget problem med, at du er redaktør på Egmont og det kan du vanskeligt læse ind i det, jeg har skrevet. Jeg har heller ikke noget imod, at du arbejdede for Komiks.dk, tværtimod. I det hele taget synes jeg, du er en flink fyr, der som alle os andre brænder for tegneserien. Du er aldrig bange for at sige din mening, og jeg håber du påskønner, at jeg gør det samme i en god sags tjeneste.

Jeg står gerne ved, hvad jeg har skrevet: Nemlig at Strip! eller du måske burde overveje det smarte i, at du anmelder Carlsens manga-titler, nu hvor du er blevet redaktør på Egmont. Den overvejelse har du åbenbart gjort og taget konsekvensen. Det synes jeg er fint, men du må selv bære ansvaret for din beslutning, og ikke tørre det af på mig. Hvis du mener, at du uden problemer kan fortsætte med at anmelde konkurrenternes produkter for Strip! synes jeg, du skal gøre det, og hvis Strip!s redaktion heller ikke mener, at der foreligger et problem, er det deres afgørelse.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Hartung
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 100
Tilmeldt: 12. jun 2005, 21:48
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Habilitet og andedam

Indlæg af Hartung »

Jeg er oprigtigt ked af, at nogen på listen synes, at det handler om andedam, når man bevæger sig ind i en vigtig etisk diskussion om habilitet. Jeg kan for mit vedkommende sige, at det absolut ikke er hverken personligt ment eller en andedams-iagttagelse.

Det kan da også godt være, at vi skal agere anderledes i tegneseriemiljøet end alle andre steder i pressen. Men jeg kan nu godt lide, at man har styr på sine kasketter. Jeg har også selv nogle kunder, der giver anledning til at holde tungen lige i munden i forhold til, hvad jeg ellrs foretager mig. Men i det tilfælde, at jeg som fastansat hos én virksomhed skulle forholde mig kritisk til en konkurrerende virksomheds produkt, ville jeg overhovedet ikke være i tvivl om, at jeg var inhabil.

Derfor fastholder jeg mit gode, kammeratlige råd til Thomas. Men jeg respekter selvfølgelig også, hvis han måtte mene og gøre noget andet. Selvfølgelig er det allervigtigste, at man ikke misbruger sine mange kasketter, så kritikerne rent faktisk har noget at have kritikken i. Men akkurat som Frank er jeg også pragmatiker - og hvis Thomas og Strip! er bevidste om problemet, så er jeg også sikker på, at de vil undgå at udsætte sig for kritik ved at træde varsomt og forholde sig åbent til Thomas' dobbeltrolle.
Senest rettet af Hartung 28. jun 2005, 16:50, rettet i alt 1 gang.
"Du må tage mig på alt! Bare ikke på ordet."
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Habilitet og andedam

Indlæg af Frank Madsen »

Hartung skrev:Derfor fastholder jeg mit gode, kammeratlige råd til Thomas. Men jeg respekter selvfølgelig også, hvis han måtte mene og gøre noget andet. Selvfølgelig er det allervigtigste, at man ikke misbruger sine mange kasketter, så kritikerne rent faktisk har noget at have kritikken i. Men akkurat som Frank er jeg også pragmatiker - og hvis Thomas og Strip! er bevidste om problemet, så er jeg også sikker på, at de vil undgå at udsætte sig for kritik ved at træde varsomt og forholde sig åbent til Thomas' dobbeltrolle.
Hvor svært det er at vurdere andres personlige integritet og jongleren med kasketter, leverede Thomas selv det bedste eksempel på i debatten om Carsten Søndergaard og dennes kritik af Carl Barks' Samlede Værk. Carsten arbejder (freelance) for Carlsen (og Egmont), så hans kritik af CBSV på Rackham.dk blev af Thomas affejet med kommentaren "Søndergaard er sur, fordi Carlsen ikke kan udgive sådanne bøger af nogen art." Hvis Thomas' første indskydelse er at affeje kritik, når han aner konturerne af en mulig interessekonflikt hos kritikeren, hvordan kan han så hævde, at det ikke er værd at overveje det smarte i, at han som forlagsredaktør anmelder konkurrenternes nøgleprodukter for Strip!? I en situation, hvor DBC er holdt op med at lave lektørudtalelser på tegneserier (bortset fra bind 1) og aviserne stort set er ophørt med at anmelde dem (bortset fra Weekendavisen), står Strip! tilbage som et af de få steder, bibliotekarer og almindelige læsere kan orientere sig i markedet. Det har med andre ord aldrig været vigtigere, at der ikke kan stilles spørgsmålstegn ved habiliteten af Strip!s anmeldelser.
Når dette er sagt, så ser jeg ikke nogen hindring for, at Thomas kan fortsætte med sine øvrige engagementer, som frivillig i Komiks.dk, som Disney-forfatter og som skribent på Strip!
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Habilitet og andedam

Indlæg af Christian Aarestrup »

Hartung skrev:Jeg er oprigtigt ked af, at nogen på listen synes, at det handler om andedam, når man bevæger sig ind i en vigtig etisk diskussion om habilitet. Jeg kan for mit vedkommende sige, at det absolut ikke er hverken personligt ment eller en andedams-iagttagelse.

Det kan da også godt være, at vi skal agere anderledes i tegneseriemiljøet end alle andre steder i pressen. Men jeg kan nu godt lide, at man har styr på sine kasketter.
Jeg er principielt enig. Med andedam mente jeg bare, at hvis miljøet er meget lille, så ka' det være svært at finde en person til hver kasket.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Habilitet og andedam

Indlæg af Frank Madsen »

Christian Aarestrup skrev:Jeg er principielt enig. Med andedam mente jeg bare, at hvis miljøet er meget lille, så ka' det være svært at finde en person til hver kasket.
Det kan ikke være et uoverstigeligt problem for Strip!s redaktion at finde en kompetent anmelder af Carlsens "Neon Genesis Evangelion", der ikke er ansat som redaktør på Egmont. Strip!s redaktion vrimler med kompetente folk, og det er ikke mit indtryk, at der er mangel på velformulerede mangalæsere, som man kunne have hentet ind udefra.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Habilitet og andedam

Indlæg af Christian Aarestrup »

Frank Madsen skrev: Det kan ikke være et uoverstigeligt problem for Strip!s redaktion at finde en kompetent anmelder af Carlsens "Neon Genesis Evangelion", der ikke er ansat som redaktør på Egmont.
Nok ikke, men ville de så ikke bare ha' en eller anden anden kasket på?

Hvis det en dag sku' kniwe, så ka' I se'fø'li' altid bare smide en mail.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Habilitet og andedam

Indlæg af Frank Madsen »

Christian Aarestrup skrev:Nok ikke, men ville de så ikke bare ha' en eller anden anden kasket på?
Hvis kasketten hedder "fan", "samler", "journalist", "bibliotekar", "tegneserieekspert", "freelancer" eller lignende, er det slet ikke noget problem. Det er konstellationen forlagsredaktør og anmelder (af egne eller konkurrenternes nøgleprodukter), der er problematisk og devaluerende for et tidsskrift. Andedammen er som sagt rigelig stor til, at denne kombination er unødvendig.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Habilitet og andedam

Indlæg af Christian Aarestrup »

Frank Madsen skrev: Hvis kasketten hedder "fan", "samler", "journalist", "bibliotekar", "tegneserieekspert", "freelancer" eller lignende, er det slet ikke noget problem. Det er konstellationen forlagsredaktør og anmelder (af egne eller konkurrenternes nøgleprodukter), der er problematisk og devaluerende for et tidsskrift. Andedammen er som sagt rigelig stor til, at denne kombination er unødvendig.
Når man bare læser navnene under anmeldelserne i SJ, så virker det på en udenforstående som om, at stort set alle har enten udøvende- eller udgiver-kasketten på.

Alle de andre kasketter er selvfølgelig helt i orden, men jeg kan ikke få øje på så mange af dem i spalterne.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Habilitet og andedam

Indlæg af Frank Madsen »

Christian Aarestrup skrev:Når man bare læser navnene under anmeldelserne i SJ, så virker det på en udenforstående som om, at stort set alle har enten udøvende- eller udgiver-kasketten på.
Hvem? Jeg mener ikke, vi har nogen forlagsredaktører blandt anmelderne (de få anmeldelser, vi har). Navne og links til anmeldelserne er velkomne.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Berger
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 45
Tilmeldt: 2. mar 2004, 06:40
Kontakt:

Anmelderi og dobbeltroller

Indlæg af Berger »

Netop dette med dobbeltroller er noget vi vender med jævne mellemrum på STRIP!s redaktionsmøder. Tilfældet Schrøder burde vi have set tidligere, for en redaktør bør ikke anmelde produkter fra hverken eget eller andres forlag - men han kan sgu fint skrive artikler, hellere end gerne hvis han har noget godt på hjertet.
Derudover har vi en generel holdning om, at vi ikke personligt anmelder vennernes tegneserier, fordi dette heller ikke er særlig smart rent troværdighedsmæssigt. Således anmelder jeg fx ikke ting som Frank laver - pudsigt nok anmeldte jeg Peter Snejbjergs Detective 27, men min anmeldelse blev skrottet til fordel for en der gav dette hæfte to bobler mere end jeg gjorde. Men denne anmeldelse burde jeg ikke have skrevet.
Og før nogen når at fyre den af, så burde jeg teoretisk set heller ikke anmelde hæfter fra forlag jeg arbejder for, da man jo kunne tro jeg ville anmelde Egmont produkter pænere, blot fordi jeg tekster serier. Jeg vil selvfølgelig ikke anmelde produkter jeg selv har tekstet, men føler nu nok jeg er professionel nok og har tilstrækkelig stor integregritet til at smide nogle pæne eller lige så ofte grimme ord efter Egmont tegneserier.
Men anmeldelser er noget mærkeligt noget at have med at gøre, og det at skrive gode anmeldelser er svært - en øvelse i diciplin, struktur, argumentation og en konstant balancegang mellem personlige kæpheste og objektivitet. Jeg anmelder et hav af spil, hardware, software og tegneserier hver eneste måned, og jeg kan stadig ikke give opskriften på en perfekt anmeldelse.
Men jeg mener at STRIP!s anmeldere i mine øjne generelt gør det godt, men at der altid er enkelte svipsere iblandt - og det er altid svipserne der får opmærksomheden.
Michael G. Nielsen

Re: Anmelderi og dobbeltroller

Indlæg af Michael G. Nielsen »

Berger skrev: en redaktør bør ikke anmelde produkter fra hverken eget eller andres forlag.
Jeg er 100% enig! I forvejen får man drøje hug, hvis man som redaktør på et tegneserieforlag tillader sig at ytre sin mening om andre forlags udgivelser.
Besvar