Fremtidige samlebind fra Cobolt

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Sanderhage
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 112
Tilmeldt: 2. dec 2004, 16:19

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Sanderhage »

Tja, Zoom er det ikke. Vi kunne nok være interesserede i Henrik og Hagbard, men at binde os til et større projekt med Smølferne..? Næ, tak. Nok er vi modige, men SÅ højt op i træet skal vi nu heller ikke.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mesterius »

Sanderhage skrev: 8. feb 2021, 22:49 Tja, Zoom er det ikke. Vi kunne nok være interesserede i Henrik og Hagbard, men at binde os til et større projekt med Smølferne..? Næ, tak. Nok er vi modige, men SÅ højt op i træet skal vi nu heller ikke.
Nå, der tok jeg altså feil. :O Da er jeg også nysgjerrig på hvem den nye utgiver faktisk er.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

Jeg kan forestille mig, at Shadow Zone kunne være interesseret i at udgive Henrik & Hagbart som samlebind, men jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at Bjarne ville ryge på Smølferne. Han har tidligere afvist andre "børneserier" som f.eks. Sibyline, som voksne måske også gerne læser, men som ellers henvender sig til et lidt yngre publikum.

Min personlige favorit er derfor stadig Faraos, når det nu ikke bliver Cobolt (eller Zoom, for den sags skyld). :)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev: 8. feb 2021, 01:02 I mellemtiden er der sket det, at et andet forlag har overbudt Cobolt i forhold til Henrik og Hagbart på den måde, at de har garanteret at lancere et omfattende program med Smølferne, hvilket Cobolt ikke var interesseret i. Og for rettighedshaverne hænger de to ting sammen, så Cobolt kommer ikke til at udgive samlebind med Henrik og Hagbart (eller Smølferne samlebind 3). Så man må altså sætte sin lid til andre end Cobolt.
Carsten, du kommenterede kun på Henrik & Hagbart (og Smølferne), men kom ikke ind på Luftens Ørne. Er samlebind med Tanguy og Laverdure stadig en mulig udgivelse fra Cobolt i fremtiden?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev: 8. feb 2021, 12:22 Det, jeg hæfter mig ved i Carstens udtalelse, er, at et andet forlag har indvilliget i en omfattende lancering af Smølferne. Én serie, der ikke længere er den store omsætning i, hvilket Carsten flere gange har givet udtryk for. Salget var tidligere hængt op på bibliotekerne. Hvilket forlag tør dog indlade sig på de præmisser?
Joh, men Cobolt kan jo tage fejl. Cobolt har trods alt kun ti års erfaring.
Mogens skrev: 8. feb 2021, 12:22Rettighedshaver mener tilsyneladende, at de to serier hænger sammen, så dét forlag, som ønsker at udgive Henrik & Hagbart, forpligter sig således også til at udgive Smølferne. Holder den præmis i længden?
Det kan man sikkert diskutere, men ja, det mener rettighedshaver.
Mesterius skrev: 8. feb 2021, 03:19Kunne ikke Cobolt også tilbudt et Smølferne-program og utgitt de nye album (om enn bare i softcover)? Nå er jo en ny animert TV-serie med Smølferne på vei, så det kan nok øke interessen for tegneserieversjonen.
Lad mig bare sige, at folkene på IMPS, som ejer rettighederne til Peyos værker, er vældig søde og rare mennesker. Jeg har fået lov til at tale om samlebindene med Henrik og Hagbart i ti år, og de har bakket op om Cobolts forskellige udgivelser i mange sammenhænge. Samlebindene med Henrik og Hagbart (og Smølferne) er utroligt komplicerede på den måde, at de dels er omfattende i sig selv (stort redaktionelt og teknisk arbejde kræves), dels er de ejet ikke blot af IMPS, som har rettighederne til Peyos værker, men også forlaget Dupuis, som ejer rettighederne til det fyldige ekstramateriale. Derfor har det aldrig været som at trykke på en knap at kunne udgive dem på dansk. Eftersom Cobolt i Sverige nu er veletableret, var der imidlertid et rimeligt grundlag for at gøre alvor af den årelange snak om Henrik og Hagbart ved at udgive dem i begge lande. Men uanset at IMPS-folkene er søde og rare, er de også businessmennesker, som skal varetage Peyos rettigheder på vegne af hans efterkommere. Det er jo på en måde fair nok. Og Smølferne er - måske ikke overraskende - langt vigtigere for dem end Henrik og Hagbart. Allerede for to år siden var der et dansk forlag, som havde tilbudt dem et helt vildt omfattende Smølferne-tegneserieprogram. Jeg ved ikke hvem, jeg tvivler lidt på, at det var et kendt dansk tegneserieforlag. I efteråret 2020 var det gået i sig selv igen, og vi forhandlede i flere måneder om Henrik og Hagbart-samlebindene. Men i den sidste ende var der altså nogen, der tilbød mere, end Cobolt ville - med Smølferne og formentlig netop på grund af de nye tv-tegnefilm med Smølferne (som jeg anser for at være ligegyldige i dansk sammenhæng).

Sådan kan verden også være. Men man kan jo ikke udelukke på forhånd, at Henrik og Hagbart-samlebindene udkommer på dansk i perfekt stil. Eller at der måske kommer en masse Smølferne-tegneserier, som Cobolt aldrig havde udgivet. Man må se tiden an og være positiv.

Og nej, det er ikke Zoom. Men det tilkommer ikke mig at sige hvem.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev: 8. feb 2021, 23:18Carsten, du kommenterede kun på Henrik & Hagbart (og Smølferne), men kom ikke ind på Luftens Ørne. Er samlebind med Tanguy og Laverdure stadig en mulig udgivelse fra Cobolt i fremtiden?
Bestemt. Som det ser ud lige nu, udkommer det første samlebind på Pilote-bladets 62-års fødselsdag 29. oktober 2021, som også er Luftens Ørnes fødselsdag. Første samlebind indeholder de to første Uderzo-tegnede album, som aldrig var med i den oprindelige danske albumserie. Kvaliteten og ekstramaterialets udformning er lig Blueberry-samlebindenes.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 9. feb 2021, 02:06
Mogens skrev: 8. feb 2021, 23:18Carsten, du kommenterede kun på Henrik & Hagbart (og Smølferne), men kom ikke ind på Luftens Ørne. Er samlebind med Tanguy og Laverdure stadig en mulig udgivelse fra Cobolt i fremtiden?
Bestemt. Som det ser ud lige nu, udkommer det første samlebind på Pilote-bladets 62-års fødselsdag 29. oktober 2021, som også er Luftens Ørnes fødselsdag. Første samlebind indeholder de to første Uderzo-tegnede album, som aldrig var med i den oprindelige danske albumserie. Kvaliteten og ekstramaterialets udformning er lig Blueberry-samlebindenes.
ÅRETS BEDSTE NYHED !!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev: 9. feb 2021, 02:06
Mogens skrev: 8. feb 2021, 23:18Carsten, du kommenterede kun på Henrik & Hagbart (og Smølferne), men kom ikke ind på Luftens Ørne. Er samlebind med Tanguy og Laverdure stadig en mulig udgivelse fra Cobolt i fremtiden?
Bestemt. Som det ser ud lige nu, udkommer det første samlebind på Pilote-bladets 62-års fødselsdag 29. oktober 2021, som også er Luftens Ørnes fødselsdag. Første samlebind indeholder de to første Uderzo-tegnede album, som aldrig var med i den oprindelige danske albumserie. Kvaliteten og ekstramaterialets udformning er lig Blueberry-samlebindenes.
SUUUUPER!!!! :D Tak for en god nyhed på en råkold tirsdag morgen. Solen skinner allerede, selvom den ikke er til at se endnu udenfor. :D :D
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev: 9. feb 2021, 01:52
Mogens skrev: 8. feb 2021, 12:22 Det, jeg hæfter mig ved i Carstens udtalelse, er, at et andet forlag har indvilliget i en omfattende lancering af Smølferne. Én serie, der ikke længere er den store omsætning i, hvilket Carsten flere gange har givet udtryk for. Salget var tidligere hængt op på bibliotekerne. Hvilket forlag tør dog indlade sig på de præmisser?
Joh, men Cobolt kan jo tage fejl. Cobolt har trods alt kun ti års erfaring.
Det er vist en sandhed med modifikationer. :lol: :lol:
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev: 9. feb 2021, 01:52
Mogens skrev: 8. feb 2021, 12:22Rettighedshaver mener tilsyneladende, at de to serier hænger sammen, så dét forlag, som ønsker at udgive Henrik & Hagbart, forpligter sig således også til at udgive Smølferne. Holder den præmis i længden?
Det kan man sikkert diskutere, men ja, det mener rettighedshaver.
Mesterius skrev: 8. feb 2021, 03:19Kunne ikke Cobolt også tilbudt et Smølferne-program og utgitt de nye album (om enn bare i softcover)? Nå er jo en ny animert TV-serie med Smølferne på vei, så det kan nok øke interessen for tegneserieversjonen.
Lad mig bare sige, at folkene på IMPS, som ejer rettighederne til Peyos værker, er vældig søde og rare mennesker. Jeg har fået lov til at tale om samlebindene med Henrik og Hagbart i ti år, og de har bakket op om Cobolts forskellige udgivelser i mange sammenhænge. Samlebindene med Henrik og Hagbart (og Smølferne) er utroligt komplicerede på den måde, at de dels er omfattende i sig selv (stort redaktionelt og teknisk arbejde kræves), dels er de ejet ikke blot af IMPS, som har rettighederne til Peyos værker, men også forlaget Dupuis, som ejer rettighederne til det fyldige ekstramateriale. Derfor har det aldrig været som at trykke på en knap at kunne udgive dem på dansk. Eftersom Cobolt i Sverige nu er veletableret, var der imidlertid et rimeligt grundlag for at gøre alvor af den årelange snak om Henrik og Hagbart ved at udgive dem i begge lande. Men uanset at IMPS-folkene er søde og rare, er de også businessmennesker, som skal varetage Peyos rettigheder på vegne af hans efterkommere. Det er jo på en måde fair nok. Og Smølferne er - måske ikke overraskende - langt vigtigere for dem end Henrik og Hagbart. Allerede for to år siden var der et dansk forlag, som havde tilbudt dem et helt vildt omfattende Smølferne-tegneserieprogram. Jeg ved ikke hvem, jeg tvivler lidt på, at det var et kendt dansk tegneserieforlag. I efteråret 2020 var det gået i sig selv igen, og vi forhandlede i flere måneder om Henrik og Hagbart-samlebindene. Men i den sidste ende var der altså nogen, der tilbød mere, end Cobolt ville - med Smølferne og formentlig netop på grund af de nye tv-tegnefilm med Smølferne (som jeg anser for at være ligegyldige i dansk sammenhæng).

Sådan kan verden også være. Men man kan jo ikke udelukke på forhånd, at Henrik og Hagbart-samlebindene udkommer på dansk i perfekt stil. Eller at der måske kommer en masse Smølferne-tegneserier, som Cobolt aldrig havde udgivet. Man må se tiden an og være positiv.
Jeg er som sådan sikker på, at vi har med søde og rare mennesker at gøre, men man må jo også bare have respekt for, at de varetager deres egne og efterkommernes interesser, for i den sidste ende handler det selvfølgelig om kroner og ører. Smølferne var nok trækplasteret for mange år siden - og er det måske stadig i Belgien og Frankrig - men min fornemmelse siger mig, at Henrik & Hagbart - i det mindste herhjemme - har en større fanskare, hvis man kigger på det lange løb, selvom jeg selvfølgelig ikke har noget at have det i. Selvom det er ren forretning for rettighedshaverne, kan man undre sig over, at de står så stejlt på, at Peyos serier skal forhandles samlet. Markedet og læsernes interesser er vel forskellige fra land til land, så der er vel ikke grobund for at tro, at begge serier kan afsættes i samtlige lande, uanset om rettighedshavernes incitament er, at de hænger sammen. Dét, der virker i Belgien, behøver jo ikke at virke i Danmark og omvendt.
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af LarsChristiansen »

Her, med mit første bidrag til Serieland – Lars; fra E-voke :) – Jeg tillader mig nu lige at kommentere på at den selvfølgelighed som det lyder til, at "Luftens Ørne" vil udkomme med... For det har vi da vist en andel i... Vi, altså E-voke, bød nemlig i sensommeren på at udgive "Luftens Ørne" - integrale-serien - da der slet ikke havde været andre som havde indgået nogen kontrakt på denne serie, overhovedet.
Som det sig hør og bør adviserer rettighedshaverne andre forlag – og der blev så givet et større bud – og Cobolt trak så det længste strå. Hvilket vi er lykkelige over, da vi personligt føler at det vil være Cobolt, som nu kan løfte opgaven på bedste vis.
Men således fik vi – forhåbentlig til glæde for mange læsere og fans – fremskyndet udgivelsen. I øvrigt valgte vi så integraleserien af Vance i stedet – så tegneserielæsere nærmest har dobbelt så meget at glæde sig til. :)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev: 9. feb 2021, 01:52 Sådan kan verden også være. Men man kan jo ikke udelukke på forhånd, at Henrik og Hagbart-samlebindene udkommer på dansk i perfekt stil. Eller at der måske kommer en masse Smølferne-tegneserier, som Cobolt aldrig havde udgivet. Man må se tiden an og være positiv.

Og nej, det er ikke Zoom. Men det tilkommer ikke mig at sige hvem.
Et frækt bud kunne være E-voke, men spørgsmålet er, om de har "kræfterne" til at gå igang med sådan en omfattende opgave. Mit personlige bud er stadig Faraos. :D
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af LarsChristiansen »

Vi, E-voke, har hverken Smølferne eller Henrik & Hagbart helt inden for vores præferencer af udgivelser. Vores (Lea og min) hovedregel for udgivelser er en enighed om at vi selv ville gide at læse et album i en serie.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

LarsChristiansen skrev: 9. feb 2021, 08:35 Her, med mit første bidrag til Serieland – Lars; fra E-voke :) – Jeg tillader mig nu lige at kommentere på at den selvfølgelighed som det lyder til, at "Luftens Ørne" vil udkomme med... For det har vi da vist en andel i... Vi, altså E-voke, bød nemlig i sensommeren på at udgive "Luftens Ørne" - integrale-serien - da der slet ikke havde været andre som havde indgået nogen kontrakt på denne serie, overhovedet.
Som det sig hør og bør adviserer rettighedshaverne andre forlag – og der blev så givet et større bud – og Cobolt trak så det længste strå. Hvilket vi er lykkelige over, da vi personligt føler at det vil være Cobolt, som nu kan løfte opgaven på bedste vis.
Men således fik vi – forhåbentlig til glæde for mange læsere og fans – fremskyndet udgivelsen. I øvrigt valgte vi så integraleserien af Vance i stedet – så tegneserielæsere nærmest har dobbelt så meget at glæde sig til. :)
Lars, min efterfølgende kommentar omkring E-vokes "kræfter" skulle ikke forstås negativt på nogen måde. Jeg tænker på tysk og kom blot ikke på noget bedre udtryk i dét sekund. I har som forlag kastet jer over ufatteligt mange serier, så jeg kan ikke tro, at I også har tid og mulighed for at klemme Smølferne og Henrik & Hagbart ind i udgivelsesprogrammet.

I forhold til Luftens Ørne kan jeg forestille mig, at Cobolt har "lurepasset", selvom Carsten flere gange har udtrykt ønsker om at udgive serien. Det har måske været ud fra devisen, at kommer tid, kommer råd, men nu, hvor E-voke afgav konkrete ønsker, blev Cobolt nødt til at agere hurtigt. :D
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af LarsChristiansen »

– Alt forladt Mogens – det tænkte jeg nu ikke over :) – Men med hensyn til 'kræfter' så er det da rigtigt at vi trods alt kun er et to-personers-forlag, så der grænser for hvor meget tid, og timer i døgnet, vi kan arbejde. Så de to; altså Smølferne samt Henrik & Hagbardt ville fylde uforholdsvis meget – og vi vil langt hellere udgive alt muligt andet :)
Besvar