Fremtidige samlebind fra Cobolt

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev: 9. feb 2021, 08:32Jeg er som sådan sikker på, at vi har med søde og rare mennesker at gøre, men man må jo også bare have respekt for, at de varetager deres egne og efterkommernes interesser, for i den sidste ende handler det selvfølgelig om kroner og ører. Smølferne var nok trækplasteret for mange år siden - og er det måske stadig i Belgien og Frankrig - men min fornemmelse siger mig, at Henrik & Hagbart - i det mindste herhjemme - har en større fanskare, hvis man kigger på det lange løb, selvom jeg selvfølgelig ikke har noget at have det i. Selvom det er ren forretning for rettighedshaverne, kan man undre sig over, at de står så stejlt på, at Peyos serier skal forhandles samlet. Markedet og læsernes interesser er vel forskellige fra land til land, så der er vel ikke grobund for at tro, at begge serier kan afsættes i samtlige lande, uanset om rettighedshavernes incitament er, at de hænger sammen. Dét, der virker i Belgien, behøver jo ikke at virke i Danmark og omvendt.
Man er bare nødt til at acceptere, at den slags er en gigantisk kommerciel gesjæft, og selv om grundlaget for den rent faktisk er tegneserier, er det ikke det, de lever af. Det er at sælge licenser i alverdens retninger, til film, tv, reklame, tøj, legetøj, slik osv. osv. Og 99 % af trækplastret er Smølferne, Henrik og Hagbart er bare detalje fra fortiden. Derfor går de efter nogle, der vil gøre noget med Smølferne. Og vil disse så have Henrik og Hagbart med som det tynde øl, får de det. Også selv om det ikke bliver omfattet som tyndt øl i en bestemt lokal sammenhæng.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

LarsChristiansen skrev: 9. feb 2021, 08:35 Her, med mit første bidrag til Serieland – Lars; fra E-voke :) – Jeg tillader mig nu lige at kommentere på at den selvfølgelighed som det lyder til, at "Luftens Ørne" vil udkomme med... For det har vi da vist en andel i... Vi, altså E-voke, bød nemlig i sensommeren på at udgive "Luftens Ørne" - integrale-serien - da der slet ikke havde været andre som havde indgået nogen kontrakt på denne serie, overhovedet.
Som det sig hør og bør adviserer rettighedshaverne andre forlag – og der blev så givet et større bud – og Cobolt trak så det længste strå. Hvilket vi er lykkelige over, da vi personligt føler at det vil være Cobolt, som nu kan løfte opgaven på bedste vis.
Men således fik vi – forhåbentlig til glæde for mange læsere og fans – fremskyndet udgivelsen. I øvrigt valgte vi så integraleserien af Vance i stedet – så tegneserielæsere nærmest har dobbelt så meget at glæde sig til. :)
Hej Lars, og velkommen :-)
Og ja, det er ganske rigtigt, at det var E-vokes interesse i serien, der fik fremskyndet Cobolts udgivelse af samlebindene med Luftens Ørne. Ellers var der såmænd nok gået et eller et par år mere. Så dem, der har ventet på serien med længsel, kan med god ret sende en varm hilsen til E-voke i den anledning!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev: 9. feb 2021, 08:53I forhold til Luftens Ørne kan jeg forestille mig, at Cobolt har "lurepasset", selvom Carsten flere gange har udtrykt ønsker om at udgive serien. Det har måske været ud fra devisen, at kommer tid, kommer råd, men nu, hvor E-voke afgav konkrete ønsker, blev Cobolt nødt til at agere hurtigt. :D
Det var nu mere ud fra devisen, at der trods alt er grænser for, hvor mange store samlebind med klassiske serier, der kan udgives samtidig. Både af hensyn markedet og at forlaget skal kunne overkomme det rent praktisk. Cobolt har haft en option på samlebindene i mange år, netop for at sikre sig, at man blev spurgt, hvis der kom et konkret tilbud fra anden side. Det gjorde der så nu.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev: 9. feb 2021, 17:21 Man er bare nødt til at acceptere, at den slags er en gigantisk kommerciel gesjæft, og selv om grundlaget for den rent faktisk er tegneserier, er det ikke det, de lever af. Det er at sælge licenser i alverdens retninger, til film, tv, reklame, tøj, legetøj, slik osv. osv. Og 99 % af trækplastret er Smølferne, Henrik og Hagbart er bare detalje fra fortiden. Derfor går de efter nogle, der vil gøre noget med Smølferne. Og vil disse så have Henrik og Hagbart med som det tynde øl, får de det. Også selv om det ikke bliver omfattet som tyndt øl i en bestemt lokal sammenhæng.
Carsten Søndergaard skrev: 9. feb 2021, 17:34
Mogens skrev: 9. feb 2021, 08:53I forhold til Luftens Ørne kan jeg forestille mig, at Cobolt har "lurepasset", selvom Carsten flere gange har udtrykt ønsker om at udgive serien. Det har måske været ud fra devisen, at kommer tid, kommer råd, men nu, hvor E-voke afgav konkrete ønsker, blev Cobolt nødt til at agere hurtigt. :D
Det var nu mere ud fra devisen, at der trods alt er grænser for, hvor mange store samlebind med klassiske serier, der kan udgives samtidig. Både af hensyn markedet og at forlaget skal kunne overkomme det rent praktisk. Cobolt har haft en option på samlebindene i mange år, netop for at sikre sig, at man blev spurgt, hvis der kom et konkret tilbud fra anden side. Det gjorde der så nu.
Vi læsere ser og hører jo sjældent, hvad der sker bag kulisserne, men det kommer næppe som en overraskelse, at det er penge, der styrer verden. Jeg ved, at Smølferne var store engang, men at de stadig kan udkonkurrere Henrik & Hagbart, må jeg lære at leve med. Jeg har intet imod Smølferne og har også samlebindene fra Cobolt, men af Peyos serier, var jeg mere til Benny Bomstærk og netop Henrik & Hagbart. Jeg elsker mange slags øl, og nogle gange smager selv en tynd kop øl ganske fint. :D

Det kræver selvfølgelig mere end blot ét enkelt tryk på knappen at få et slutprodukt ud i butikken. Derfor er det storartet, når forlagene forklarer lidt om processen, der ligger bagved dét at udgive tegneserier og viser eksempler på layouts og beslutningsprocesser. Det kan naturligvis blive lidt nørdet, men det giver langt mere respekt for det enorme arbejde, der bliver lagt for dagen, lige fra tegnepulten til forhandlinger med rettighedshavere og den videre distribution.

Fans er ofte nogle utaknemmelige skarn, der blot er på udkig efter det næste "fix", men jeg tror nu nok, at de er klar over, hvor meget de forskellige forlag kan magte at sende på gaden. Netop derfor er det også så fedt at være i direkte kontakt med de kokke, der har fingrene nede i suppen. :D

E-voke skal have en stor tak for at have fremskyndt udgivelsen af Luftens Ørne. Jeg har alle de originale album, men det bliver alligevel storslået at få historierne i samlebind (med fyldigt ekstramateriale), for visse af de gamle udgivelser har lidt løse rygge.

Du skrev, at det første samlebind indeholder de to første Uderzo-tegnede album. På stående fod har jeg ikke overblik over, hvor mange historier, der er opdelt i to album, men indeholder alle samlebind kun to album hver? Hvad lyder planen ellers på? Afslutter I samlebindene med de Jije-tegnede album eller har I overvejet at fortsætte udgivelserne med de tegnere, der overtog serien efterfølgende?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev: 9. feb 2021, 23:36
Carsten Søndergaard skrev: 9. feb 2021, 17:21Fans er ofte nogle utaknemmelige skarn, der blot er på udkig efter det næste "fix", men jeg tror nu nok, at de er klar over, hvor meget de forskellige forlag kan magte at sende på gaden.
Det tror jeg ikke. Man må huske på, at det langtfra er alle, der er interesseret i det samme. Så den ene fan kan ikke forstå, at lige HANS yndlingsserie ikke forlængst er udgivet eller kan udkomme hyppigere. Den anden fan kan ikke forstå, at HANS yndlingsserie ... osv. Og den trejde fan ... osv. osv.
Mogens skrev: 9. feb 2021, 23:36
Carsten Søndergaard skrev: 9. feb 2021, 17:21Du skrev, at det første samlebind indeholder de to første Uderzo-tegnede album. På stående fod har jeg ikke overblik over, hvor mange historier, der er opdelt i to album, men indeholder alle samlebind kun to album hver? Hvad lyder planen ellers på? Afslutter I samlebindene med de Jije-tegnede album eller har I overvejet at fortsætte udgivelserne med de tegnere, der overtog serien efterfølgende?
Der er mellem 2 og 5 album i samlebindene, hyppigst 3, men også 2, 4 og 5. Men nogle af albummene består i virkeligheden af korte historier, der er samlet i et album. Så 1 album er ikke nødvendigvis = 1 historie. Og så er der forløb, hvor en histore gør over 2 eller flere album. Det er som altid umuligt at sige, hvor meget der vil udkomme i den sidste ende. Men foreløbig regner jeg da i hvert fald med alt af Uderzo (med hjælp fra Giraud til et enkelt album) og Jijé. Derefter må vi se med de følgende tegnere. Der er også nye serier, som ikke indgår i hovedserien. Det kan blive meget omfattende i årenes løb.
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af LarsChristiansen »

Tusinde tak, Carsten – for velkommen til – og al ting! :) Jeg er stadig så ny her, at jeg vist lige skal finde ud af 'mekaniken' :)
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Henriette Westh »

Ja, velkommen til, Lars. :-) Hvor godtfolk er, kommer godtfolk til. :-D
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

Et spørgsmål til Blueberry (eller til Carsten om Blueberry, om man vil :) ): det fremgår godt nok af Cobolts hjemmeside, at samlebindene udkommer med cirka et halvt års mellemrum, så man skal selvfølgelig ikke have været en ørn til matematik i skolen for at kunne regne ud, at der kommer to udgivelser om året og at bind 5 udkommer engang til sommer, men da bind 4 blev forsinket, tillader jeg mig lige at spørge, om bind 5 bliver tilsvarende forsinket? Og er bind 6 planlagt til udgivelse før jul?

Og hvis bind 5 ikke når at komme inden sommerferien, kan vi så starte en underskriftindsamling til afskaffelse af Carstens sommerferie? :lol:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev: 23. feb 2021, 00:17 Et spørgsmål til Blueberry (eller til Carsten om Blueberry, om man vil :) ): det fremgår godt nok af Cobolts hjemmeside, at samlebindene udkommer med cirka et halvt års mellemrum, så man skal selvfølgelig ikke have været en ørn til matematik i skolen for at kunne regne ud, at der kommer to udgivelser om året og at bind 5 udkommer engang til sommer, men da bind 4 blev forsinket, tillader jeg mig lige at spørge, om bind 5 bliver tilsvarende forsinket? Og er bind 6 planlagt til udgivelse før jul?

Og hvis bind 5 ikke når at komme inden sommerferien, kan vi så starte en underskriftindsamling til afskaffelse af Carstens sommerferie? :lol:
Meningen er fortsat, at bind 5 og 6 udkommer i løbet af 2021. Jeg nævner ingen måneder :wink:

Og som sagt:
Carsten Søndergaard skrev: 10. feb 2021, 22:21den ene fan kan ikke forstå, at lige HANS yndlingsserie ikke forlængst er udgivet eller kan udkomme hyppigere. Den anden fan kan ikke forstå, at HANS yndlingsserie ... osv. Og den trejde fan ... osv. osv.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev: 23. feb 2021, 00:54
Og som sagt:
Carsten Søndergaard skrev: 10. feb 2021, 22:21den ene fan kan ikke forstå, at lige HANS yndlingsserie ikke forlængst er udgivet eller kan udkomme hyppigere. Den anden fan kan ikke forstå, at HANS yndlingsserie ... osv. Og den trejde fan ... osv. osv.
Ha ha, jeg faldt lige i fælden, men jeg skulle spørge fra en ven, som skulle spørge fra en ven, men mange tak for svar. Vi lader os så overraske, hvornår de kommer. Og som bekendt kommer skuffelser af for høje forventninger. :D :D
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Man ved jo også, at den, der venter på noget godt, venter aldrig for længe. 8)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev: 23. feb 2021, 21:12 Man ved jo også, at den, der venter på noget godt, venter aldrig for længe. 8)
Det er omtrent sådan, jeg føler, i forhold til Largo Winch. :)

Og så er vi igen tilbage ved dette udsagn: :lol:
Carsten Søndergaard skrev: 10. feb 2021, 22:21den ene fan kan ikke forstå, at lige HANS yndlingsserie ikke forlængst er udgivet eller kan udkomme hyppigere. Den anden fan kan ikke forstå, at HANS yndlingsserie ... osv. Og den trejde fan ... osv. osv.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

Jeg forbliver lidt i spørgejørgen-modus, da jeg godt kunne tænke mig at høre, om Cobolt ville have været interesseret i at udgive Bernard Prince og Red Kelly som samlebind - naturligvis med ekstramateriale - HVIS Zoom nu ikke havde udgivet dem for længst (desværre uden ekstramateriale)?

Jeg ved godt, at vi er ude på et hypotetisk overdrev, da vi ikke kan ændre fortiden, men da Hermann var intet mindre end fremragende dengang og da jeg gætter på, at der sandsynligvis ligger masser af guldrandet ekstramateriale gemt i en skattekiste et eller andet sted, får jeg våde drømme bare ved tanken om, at de var kommet i den samme standard som Blueberry, etc.!

Kald mig bare en drømmer. :D
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev: 23. feb 2021, 22:39 Jeg forbliver lidt i spørgejørgen-modus, da jeg godt kunne tænke mig at høre, om Cobolt ville have været interesseret i at udgive Bernard Prince og Red Kelly som samlebind - naturligvis med ekstramateriale - HVIS Zoom nu ikke havde udgivet dem for længst (desværre uden ekstramateriale)?
Det måske ikke helt udelukkes, men jeg tvivler på, at det ville være sket. Ikke fordi Cobolt ikke synes godt om Bernard Prince eller Red Kelly, men simpelthen fordi det kun er top-kendte og populære serier der kan udgives på Blueberry-måden. Og der er Bernard Prince og Red Kelly (og mange andre) altså desværre bare på et lidt lavere niveau (selv om, igen, den enkelte fan af bestemte ting vil stille sig uforstående over for det!).

Hvis man er fan af Bernard Prince eller Red Kelly skal man nok bare være glad for, at Zoom faktisk har udgivet dem på deres måde. For Cobolt havde ikke udgivet dem på Zoom-måden, og så var de nok slet ikke udkommet.

I det hele taget er der ikke mange af de klassiske serier tilbage, som Cobolt vil udgive i samlebind. Luftens Ørne, Blake og Mortimer og Vakse Viggo er nok det sidste, der kommer. Henrik og Hagbart ville Cobolt gerne have lavet, men de er som sagt endt hos et andet forlag. Jeg er selvfølgelig ked af, at Cobolt ikke fik udgivet det tredje samlebind med Smølferne, men her må man så også sætte sin lid til et andet forlag. Det eneste andet, jeg gerne ville have udgivet, er Franquins Modeste & Pompon (Sjarly/Fumle), men ikke uden det fantastiske ekstramateriale, som efter min mening er det mest interessante ved den serie (handler om Franquins designskole i 1950'erne). Men da Cobolt gerne ville vente med det, og rettighedshaveren åbenbart ikke ville vente, kommer det nu hos Zoom i stedet, uden ekstramaterialet må man antage.

Derudover kommer der visse nyere ting, men højst sandsynligt uden ekstramateriale, simpelthen fordi det ikke findes og/eller ophavsmændene ikke ønsker det, fx Tusmørkets kammerater og Blacksad.

Men der kommer andre ting i ikke-samlebind, også kendt som enkeltalbum, men med ekstramateriale, fx Franquins restaurerede Splint & Co., lidt ligesom Gammelpot (men i større format).
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af lolsen »

Carsten: Vedr. Blacksad, kan du så fortælle lidt om hvornår det sjette album forventes udgivet på dansk?
Besvar