MARVEL KLASSIKER: DEN KOSMISKE HANDSKE

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

MARVEL KLASSIKER: DEN KOSMISKE HANDSKE

Indlæg af Robin »

MARVEL KLASIKKER: Den Kosmiske Handske

KOSMISK HSNDSKE.jpg
KOSMISK HSNDSKE.jpg (52.49 KiB) Vist 1240 gange

”Det skete i de dage dér i december engang, at der igen blev taget hul på den danske Marvel sang”, kunne man indlede en rosende rap, da der udkom 4 Marvel albums på én gang, (se tidligere anm. hvis interesse haves). Jeg havde egentlig besluttet at skrive én lang anmeldelse omfattende samtlige 4 albums, men det blev simpelthen for omfattende, eller også ville det ikke yde hver enkelt album retfærdighed, synes jeg. Og når der sker, hvad man på amerikansk kunne kalde ”a Marvel Milestone” – en Marvel milepæl, så må det markeres! Gad vide om det udtryk egentlig er benyttet i danske Marvel udgivelser. Måske i et Gunfight hæfte med Two-Gun Kid eller et af de tidlige Dæmonen fra Interpresse. Jeg tror det lidt, men kan ikke huske det!

Nå, men sidst og bestemt ikke mindst var den fjerde udgivelse en sand nyklassiker fra 1991, som i høj grad har været med til at definere Marvel universet og vel uden overdrivelse kan betegnes som en grundsten i MCU, Marvels filmunivers, og så har den aldrig før været udgivet på dansk, hvilket heller ingen af de øvrige udgivelser har, om end nogle af figurerne har. Der er tale om Den Kosmiske Stridshandske!
Den danske titel har været grundlag for megen spot og moro blandt nogle tegneserielæsere. Jeg har bl. a. hørt Den uendelige Grillhandske, Den Komiske Luffe eller Den Koniske Kakkelovnsvante. Mange ville blot have beholdt originaltitlen eller gået mere radikalt til værks og kaldt den noget med Thanos og…. Det er som altid smag og behag. Jeg studsede selv lidt over titlen, men nu her godt et par måneder efter (og undskyld herfor, men der sker så meget andet) har jeg vænnet mig til det. Sådan er det jo med mange ting.

Der udkom seks hæfter skrevet af Jim Starlin, tegnet af George Pérez og Ron Lim tilbage i 1991. Pérez lavede noget andet for DC samtidig, så derfor måtte Ron Lim tage over ca. midtvejs, og det er lidt af en våd klud i ansigtet, midt i fortællingen, hvor tegnerskiftet går noget ud over bl. a. baggrunde, hvilket er synd i alle tilfælde, men især i sådan en rumsaga, og så er Pérez jo en gudsbenådet tegner, også når det gælder detaljer. Hans New Teen Titans står for mig som noget nær det perfekte, men igen: smag og behag! Dog, illustrationer med små fragmenter af glas, der splintres, eller himmellegemer, for slet ikke at nævne en af de første sider hvor Mefisto spytslikkende og krybende smisker for Thanos og ordet ”GOD” står hugget i granit eller måske snarere skrevet i meteoritter….., og Lady Deaths tronstol hviler på et fundament af dødningehoveder og….ja, jeg kunne blive ved. Der er virkelig noget for øjet at frydes over!

Handlingen vil måske være de fleste superheltelæsere og - biografgængere bekendt, selvom de ikke er helt ens, men ganske kort for ikke at ødelægge læseoplevelsen for førstegangslæsere så vil Thanos udslette halvdelen af universets levende væsner ved hjælp af seks kosmiske uendelighedssten, som nu sidder i, rigtigt gættet, den kosmiske stridshandske! Hvorfor vil han så det? Jo-o, det vil han for at opnå sin hustrus gunst, og det er ingen ringere end Lady Death! Så det skal nok vække stor lykke. Den kærlighed, den kærlighed, den har været skyld i meget. For at undgå denne kolossale kosmiske katastrofe slår alle heltene sig sammen med sågar Doctor Doom og Galactus og andre fra den helt øverste hylde af universets stærkeste kræfter! BUM!

Jim Starlin, som havde lavet de vildeste kosmiske eventyr bl. a. Dreadstar og Gilgamesh, tidligere og i det hele taget har været i nærheden af ALT hos DC og Marvel på den ene eller anden måde også som tegner, måske lige undtaget Spider-man, og så alligevel ikke, for han er da med hér, men hér er han jo heller ikke tegner, og vist også i Warlock, hmmm, men så nok ikke som selvstændig titel, blink, blink!
Der er proppet med Marvelhelte og - skurke i sagens natur. De er der allesammen, også nogle man ikke har set i Danmarks så ofte: Eros, som er Thanos’ bror, i en periode medlem af Avengers under navnet Starfox, Warlock, Drax the Destroyer, Firelord Quasar, Thor (med fuldskæg og maske!) mange Avengers, Cyclops, Spider-man, Silver Surfer. Dr. Strange og det bliver ved og ved…..Alle forsider indleder hvert hæfte eller kapitel, om man vil, og der er tre flotte ekstraforsider eller tegninger med bagest i bogen.

Det er en flot og fundamental udgivelse, når man lige ser bort fra tegnerskiftet, som nævnt. Hvis man kan tale om essentielle superhelteudgivelser, så er Thanos mod Marveluniverset, eller Den kosmiske Handske, som den jo rettelig hedder, et must. Det lover godt for yderligere udgivelser, thi albummet har en undertitel eller overtitel: En Marvel klassikker. Der forlyder da også rygter om at fortsættelsen, Infinity War, vil udkomme på et senere tidspunkt. Den er også skrevet af Jim Starlin , med tegninger af Ron Lim, Al Milgrom og et par stykker til.

Det er fem eller seks uendelighedssten til albummet. Skiftet til Ron Lim trækker ned og det er som om størrelsen af albummet i dette album går lidt udover de sorte streger i trykningen, men albummets grundlæggende betydning for Marveluniverset, Jim Starlin, George Pérez, selve den storladne fortælling, masser af dejlige Marvel figurer og den stedse eksisterende glæde hos mig over, at der igen tilflyder det danske tegneseriemarked superhelteudgivelser trækker den op på seks uendelighedssten!

ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN

Gauntlet-A.jpg
Gauntlet-B.jpg
Gauntlet-C.jpg

Titel: MARVEL KLASIKKER: Den Kosmiske Handske
Forfatter: Jim Starlin
Tegnere: George Pérez og Ron Lim samtJoe Rubinstein, Tom Christopher og Bruce Solotoff (rentegnere)
Farvelægning: Max Scheele, Ian Laughlin og Evelyn Stin
Oversættelse: Thoma Berger
Forlag: Fahrenheit/Faraos Cigarer
ISBN: 9788771762020
Format: Hardback, 272 s. Farver. Dimensioner: Bredde: 20.3 cm – Højde: 30.2 cm
Pris:248,-.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: MARVEL KLASSIKER: DEN KOSMISKE HANDSKE

Indlæg af Berti Stravonsky »

Sådan Rob.

Godt at læse.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: MARVEL KLASSIKER: DEN KOSMISKE HANDSKE

Indlæg af Robin »

Tak for'ed! Godt, at høre!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: MARVEL KLASSIKER: DEN KOSMISKE HANDSKE

Indlæg af superboy »

Noen som har sett den nye utgaven? Er papiret såpass mye bedre at man skal kjøpe den nye for å oppgradere?
Brugeravatar
Thomas Berger
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27. jun 2011, 10:59
Kontakt:

Re: MARVEL KLASSIKER: DEN KOSMISKE HANDSKE

Indlæg af Thomas Berger »

superboy skrev: 8. dec 2023, 13:24 Noen som har sett den nye utgaven? Er papiret såpass mye bedre at man skal kjøpe den nye for å oppgradere?
Papiret og omslag i den nye udgave er den samme type, som er blevet benyttet til fx Daredevil-udgivelserne.

Der er blevet læst korrektur en ekstra gang på indmaden, og så er forskellige lydord og titler rent grafisk blevet rettet til for at kunne supportere samtryk. Ligesom forsiden nu er uden den ekstra ramme så artwork går til kant.
If I'm not back in five minutes ... just wait longer.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: MARVEL KLASSIKER: DEN KOSMISKE HANDSKE

Indlæg af superboy »

Thomas Berger skrev: 9. dec 2023, 14:18
superboy skrev: 8. dec 2023, 13:24 Noen som har sett den nye utgaven? Er papiret såpass mye bedre at man skal kjøpe den nye for å oppgradere?
Papiret og omslag i den nye udgave er den samme type, som er blevet benyttet til fx Daredevil-udgivelserne.

Der er blevet læst korrektur en ekstra gang på indmaden, og så er forskellige lydord og titler rent grafisk blevet rettet til for at kunne supportere samtryk. Ligesom forsiden nu er uden den ekstra ramme så artwork går til kant.
Takk. Da skal jeg kjøpe den en gang til.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: MARVEL KLASSIKER: DEN KOSMISKE HANDSKE

Indlæg af Robin »

Thomas Berger skrev: 9. dec 2023, 14:18
superboy skrev: 8. dec 2023, 13:24 Noen som har sett den nye utgaven? Er papiret såpass mye bedre at man skal kjøpe den nye for å oppgradere?
Papiret og omslag i den nye udgave er den samme type, som er blevet benyttet til fx Daredevil-udgivelserne.

Der er blevet læst korrektur en ekstra gang på indmaden, og så er forskellige lydord og titler rent grafisk blevet rettet til for at kunne supportere samtryk. Ligesom forsiden nu er uden den ekstra ramme så artwork går til kant.
Tak for godt og detaljeret svar. Jeg har endnu ikke holdt den nye udgave i hænderne, men noget kunne tyde p,å at den vil være værd at studere nærmere ved næste besøg hos tegneseriepusheren!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar