Hvad er Serielands formål og retningslinier

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 22. feb 2021, 12:13Lad mig for mit eget vedkommende afslutte denne diskurs med et tankeeksperiment:
EFTERLYSNING:

Jeg søger et samlebind med en fransk-belgisk tegneserie af klassisk tilsnit, der er kulturelt arvegods, tegnet i klar streg, og udgivet udenfor nummer, hvori der er foretaget en dedikation i form af en tegning og en signatur
eller:
EFERLYSNING:

Jeg søger et bind af en euroklassisk, Patrimoine, hors série intégrale i ligne claire med dédicace.


:mrgreen:
Med alternativ 1 er det en chance for, at nogle vil respondere på din efterlysning, hvilket må antages at være din hensigt med en sådan post. Med alternativ 2 må du nok indstille dig på, at du ingen respons får, hvilket vel ikke var din hensigt.

Det minder mig om, da vi lærte om fremmedord i dansktimerne i skolen. Vi fik til opgave at skrive en fristil, hvori der skulle indgå fremmedord. Det, syntes jeg, var en virkelig sjov opgave. Så jeg afleverede en stil, hvor næsten hvert andet ord var et fremmedord. Jeg var helt sikker på at få ug og fru Ydes uforbeholdne ros. I stedet fik jeg at vide, at jeg havde misforstået opgaven, og blev kommanderet til at skrive stilen om. Det var i 4. eller 5. klasse.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Teachers 😇 Tsk.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 22. feb 2021, 17:51
GoogaMooga skrev: 22. feb 2021, 12:13Lad mig for mit eget vedkommende afslutte denne diskurs med et tankeeksperiment:
EFTERLYSNING:

Jeg søger et samlebind med en fransk-belgisk tegneserie af klassisk tilsnit, der er kulturelt arvegods, tegnet i klar streg, og udgivet udenfor nummer, hvori der er foretaget en dedikation i form af en tegning og en signatur
eller:
EFERLYSNING:

Jeg søger et bind af en euroklassisk, Patrimoine, hors série intégrale i ligne claire med dédicace.


:mrgreen:
Med alternativ 1 er det en chance for, at nogle vil respondere på din efterlysning, hvilket må antages at være din hensigt med en sådan post. Med alternativ 2 må du nok indstille dig på, at du ingen respons får, hvilket vel ikke var din hensigt.

Det minder mig om, da vi lærte om fremmedord i dansktimerne i skolen. Vi fik til opgave at skrive en fristil, hvori der skulle indgå fremmedord. Det, syntes jeg, var en virkelig sjov opgave. Så jeg afleverede en stil, hvor næsten hvert andet ord var et fremmedord. Jeg var helt sikker på at få ug og fru Ydes uforbeholdne ros. I stedet fik jeg at vide, at jeg havde misforstået opgaven, og blev kommanderet til at skrive stilen om. Det var i 4. eller 5. klasse.
Det er jo en ren hypotetisk sætning, og jeg ved godt, det er dårlig stil. Men den viser med tydelighed, at det kan være lettere at bruge tegneseriejargon, selv om det måtte være på fransk, så længe modtager har kendskab til det. Jeg forstår stadig ikke, hvordan man kan interessere sig for europæiske tegneserier i mange år, uden at have stødt på, have kendskab til, eller bare være en lille smule interesseret i de mest basale udtryk. Det er anti-lærdom, der vil noget, meget trist.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af GoogaMooga »

Alternativ 2 er dårlig stil, og var ment som en joke, der skulle undertrege en pointe. Men alternativ 1 er for så vidt også dårlig stil, for snørklet, omend præcist. Hvis man f.eks. kun har lidt plads at skrive i, som i en overskrift her på stedet, eller hvis man skulle gentage noget mange gange i et skriv, ville den rent danske fylde utrolig meget, være trættende , og fremstå som... dårlig stil.

Det bedste i sådan et tilfælde ville nok være en mellemting mellem alternativ 1 og 2.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af GoogaMooga »

Så kan man for min skyld godt kalde min skrivestil for værende på 4. klasse niveau. Det er jo kun til at grine ad.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af lolsen »

lolsen skrev: 22. feb 2021, 11:36
GoogaMooga skrev: 22. feb 2021, 11:30 Allerede her går det galt:
Berti Stravonsky skrev: 19. feb 2021, 16:08 Jamen. Alle de der ord, Googa. Hvorfor kan vi ikke have dem på dansk?

Vi skal, synes jeg, værne om det danske sprog.
Jøsses XD
Her er du ude med riven GoogaMooga, fordi du (i min optik, ganske fejlagtigt, opfatter Berti som værende efter dig):
GoogaMooga skrev: Ja, kors du dig alt det du vil, lolsen, du har altid været fjendtligt stemt overfor mig. Berti antyder jo klart, at jeg ved at spørge som jeg gjorde, ikke ønsker at værne om det danske sprog, når nu jeg tydeligvis bare spurgte, hvor mange ord, vi kunne genkende uden at de behøvede oversættelse.
Hvorefter du straks skriver følgende om os andre herinde:
GoogaMooga skrev: Jeg forstår stadig ikke, hvordan man kan interessere sig for europæiske tegneserier i mange år, uden at have stødt på, have kendskab til, eller bare være en lille smule interesseret i de mest basale udtryk. Det er anti-lærdom, der vil noget, meget trist.
Så, nu spørger jeg altså ikke for at fornærme dig, selvom jeg frygter du læser det sådan. Men har du en diagnose det måske kunne være en fordel at vi andre herinde kendte til, ift. hvordan vi kommunikerer med dig, tolker det du skriver mm.?

Ifm. at du er anonym herinde - såfremt det ikke er noget du normalt er åben om, det er jo meget forkselligt fra person til person - så kunne det måske være en ide at fortælle det. Tilfældigvis har jeg lidt erfaring med mennesker der har udvalgte diagnoser på autismespektret. Noget jeg ofte gennem årene har tænkt måske også gjorde sig gældende her?

Hvis så, så vil det jo ganske vist sætte din kommunikation og af andre opfattede evne til mangel på selvrefleksion, følelsen af at det altid er alle andre der er efter dig mm. (hvilket er meget normalt for mange mennesker der er på det spektrum, hvilket der absolut ikke er noget galt i, for det har en ganske klar årsag, men det hjælper ofte gevaldigt på kommunikationen hvis begge parter er indforstået med dette - særligt online) i et nyt lys.

Jeg tænker at i så fald, vil det kunne afhjælpe en masse af de situationer, du ofte ender i herinde.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af GoogaMooga »

Et overraskende tegn på forståelse fra lolsen, hvor jeg havde forventet en høtyv taget i brug. :o Ja, jeg blev diagnosticeret med Asperger's Syndrom i 1998.

Men jeg kan ikke se, hvorfor det skulle gøre mig til en ulidelig, krakilsk, krukket, elitær diktator, der gør sig selv til offer, ikke har selverkendelse, og for øvrigt skriver på 4. klasse niveau.

Jeg mindes et citat af Joseph Heller, ham med "Catch-22": "Just because you're paranoid doesn't mean they aren't after you." :mrgreen:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af Mogens »

Jeg har ikke i sinde at blande mig for meget i debatten eller dele håndmadder ud til højre eller venstre, men jeg vil medgive, at jeg faldt for dette citat med det samme: :D
GoogaMooga skrev: 22. feb 2021, 22:43 Jeg mindes et citat af Joseph Heller, ham med "Catch-22": "Just because you're paranoid doesn't mean they aren't after you." :mrgreen:
Jeg ved ikke, om der allerede findes en dansk ordbog for franske tegneserierudtryk, men i stedet for at skændes indbyrdes, så kunne/skulle de involverede måske hellere bruge deres energi på at finde korte, rammende oversættelser for de franske udtryk. Et slags opslagsværk for nytilkomne hér på siden.

Nu skal det ikke undre mig, hvis jeg selv får tildelt fem hurtige håndmadder, fordi der allerede findes sådan en information herinde. :lol: :lol:
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af lolsen »

Nu tror du jo også at jeg (samt andre) er efter dig, har fjendskab mod dig mm., så det undrer ikke at dine forventninger er således. Dette til trods for at jeg faktisk også ad flere gange har taget dig i forsvar gennem årene, de (ganske givet få) gange, jeg ikke har ment det er dit indhold der er blevet kritiseret og eller at det har været berettiget. Men det ved jeg også godt at du enten bevidst eller ubevidst, konsekvent ser bort fra og kun fokuserer på at folk er imod dig - hvilket er en skam, for jeg forventer ikke at dette på nogen måde gør dit liv nemmere.

Men prøv at huske på, at det er vi ikke, selvom det måske for dig virker sådan. Måske det kan hjælpe lidt på det.
GoogaMooga skrev: 22. feb 2021, 22:43 Men jeg kan ikke se, hvorfor det skulle gøre mig til en ulidelig, krakilsk, krukket, elitær diktator, der gør sig selv til offer, ikke har selverkendelse, og for øvrigt skriver på 4. klasse niveau.
At du skriver som en på 4. klasses niveau, gør du i hvert fald ikke grammatisk, men for andre (og mig) kan det godt opfattes som om at man diskuterer med en på det klassetrin, navnligt grundet din - i min optik - tilbøjelig til det at være det resterende i sætningen.

Dissee træk er ikke decideret unormale for personer med Asperger, ligesom det heller ikke er unormalt at man ikke selv kan genkende dette mønster. Derfor er det også ofte et spørgsmål om at diagnosen ofte sætter visse barrierer i kommunikationen, hvilket man ikke selv kan gøre for og derfor heller ikke på nogen måde kan og eller skal klandres herfor. Derfor er det rart at vide hvordan det forholder sig og det er noget jeg vil tage in mente fremover, når du skriver som du gør.

Men som sagt, prøv at huske på at jeg (og andre) ikke er efter dig, selvom du måske sidder tilbage med en opfattelse heraf. For der er ingen grund til at gå i seng med en trist mine, over noget der reelt ikke er sådan :)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af GoogaMooga »

lolsen skrev: 22. feb 2021, 23:29
At du skriver som en på 4. klasses niveau, gør du i hvert fald ikke grammatisk, men for andre (og mig) kan det godt opfattes som om at man diskuterer med en på det klassetrin, navnligt grundet din - i min optik - tilbøjelig til det at være det resterende i sætningen.
Det er meget nemt at gå fejl af hinanden på internettet, hvadenten man er normalt fungerende, Asperger, eller skingrende skør. Jeg har altid bestræbt mig på at behandle mine medmennesker ordentligt, men har alligevel haft fjender, og heldigvis også få venner. Alle Asperger folk har oplevet mobning, "it goes with the territory". Er man anderledes, sker det nærmest helt af sig selv. Jeg har herinde prøvet på at undlade at sætte etiketter på folk. Det værste, jeg har brugt, er da jeg kaldte Erling Søby en troll, fordi jeg følte, at han trollede mig i årevis. Den konstruerede sætning ovenfor er et kondensat af de ting, jeg er blevet kaldt, eller som det har været insinueret, at jeg er, over de sidste tre dage.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af GoogaMooga »

lolsen skrev: 22. feb 2021, 23:29
At du skriver som en på 4. klasses niveau, gør du i hvert fald ikke grammatisk, men for andre (og mig) kan det godt opfattes som om at man diskuterer med en på det klassetrin, navnligt grundet din - i min optik - tilbøjelig til det at være det resterende i sætningen.
En meget skuffende sætning midt i dit forsøg på forbrødring. For det første er sidste del af din sætning grammatisk volapyk, for det andet så siger du nærmest, at jeg udviklingsmæssigt befinder mig på 4. klassetrin. Jeg vil ikke engang værdige dit udsagn med en kommentar.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Ro på, Googa.

Læs nu indlægget i sin helhed.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 23. feb 2021, 07:41 Ro på, Googa.

Læs nu indlægget i sin helhed.
Det har jeg gjort, mere end én gang, da jeg ikke kunne tro mine egne øjne. Det er fint, at du som Admin. ikke vil lægge dig ud med nogen, og altid forsøger at dæmpe gemytterne. Det er bedst ikke at svare igen på en så indlysende absurditet. Lad nu disse to paralelle tråde dø en hunds død, og lad os så komme videre.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af lolsen »

GoogaMooga skrev: 23. feb 2021, 03:18
lolsen skrev: 22. feb 2021, 23:29
At du skriver som en på 4. klasses niveau, gør du i hvert fald ikke grammatisk, men for andre (og mig) kan det godt opfattes som om at man diskuterer med en på det klassetrin, navnligt grundet din - i min optik - tilbøjelig til det at være det resterende i sætningen.
En meget skuffende sætning midt i dit forsøg på forbrødring. For det første er sidste del af din sætning grammatisk volapyk, for det andet så siger du nærmest, at jeg udviklingsmæssigt befinder mig på 4. klassetrin. Jeg vil ikke engang værdige dit udsagn med en kommentar.
Jeg kan godt se det meget skuffende i at der har sneget sig et ekstra "det" ind i sætningen XD

Som Berti påpeger, så læs hele beskeden. Der er intet deri (i hvert fald intet tilsigtet) der siger noget som helst om dit udviklingsniveau... Men når man ikke er bekendt med din diagnose, kan det nogle gange virke som at diskutere med en i 4. klasse. Dette fordi jeg opfatter at der er visse fællestræk med børn (hvilke jeg i mange år som frivillig har undervist ugentligt - som Berti nok også er klar over, involverer dette en hvis mængde konflikt håndtering) når det kommer til din (i min optik) tilbøjelighed til at være meget påstålig, ofte ude af stand til selvreflektion og har en tendens til at føle at folk er efter dig og deraf virker krakilsk.

Jeg kan jo ikke påstå, at jeg ikke opfatter din kommunikation således, men nu har jeg (og andre herinde) dog en indikation af hvor det evt. kommer fra, hvilket jeg som sagt vil tage med når jeg fremover skal forholde mig til dine beskeder.

Igen kan jeg kun sige, jeg er altså ikke efter dig og det tror jeg heller ikke andre er :)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af GoogaMooga »

Hvor gammel er du, lolsen? Jeg bliver 58 til sommer, har gået i livets hårde skole, og har prøvet lidt af hvert. Jeg er sikkert gammel nok til at være din far.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar