Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det er nemlig lidt spøjst, at det man læste dengang og var i den syvende himmel over, nu virker sådan lidt halvkedeligt og, dare I say it, barnligt.

Dog - jeg har læst lidt De fire esser for min knægt, lidt Buddy Longway, endda også Fantomet, og det var fint nok. Tænkte jeg. Men han har nok været for ung. Han kan ikke rigtigt huske noget.

Eric Hedspore kunne jeg også godt lide, og kan faktisk stadig. Måske skal jeg afprøve dem på knægten?

Han har også fået et par klassiske Barkshistorier, og kunne lide dem, da jeg læste højt. Men sådan sololæsning har det ikke været en succes.

Han kan få smæk, kan han. For nu tæver han mig også i skak. Hver eneste gang.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Ikke så overraskende at d'herrer her er noget kølige over for Isabelle.

Det er i stort omgang (voksne) kvinder, der efterspørger en genudgivelse.

Måske kan man også godt sige, at den har lidt af den samme drømmende stemning som mange mangaer, så det er måske ikke så mærkeligt.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 19. dec 2021, 21:36 Ikke så overraskende at d'herrer her er noget kølige over for Isabelle.

Det er i stort omgang (voksne) kvinder, der efterspørger en genudgivelse.

Måske kan man også godt sige, at den har lidt af den samme drømmende stemning som mange mangaer, så det er måske ikke så mærkeligt.
Nu har der lige været en tråd på tegneserieentusiaster, hvor 100 personer likede Isabelle, heraf var 13 kvinder og 87 mænd.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Mogens »

Jeg har ikke talt efter på Facebook, men jeg skulle til at sige det samme som Antaeus. Min fornemmelse sagde mig nemlig også, at det hovedsagligt var mandlige læsere, som havde reageret og som ser frem til en genudgivelse med Isabelle. Om det så er på vegne af deres bedre halvdel, skal jeg ikke kunne sige. :lol:
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Mesterius »

Tja. Jeg antar at en del kvinnelige lesere også kan ha sendt mailer til forlag som f. eks. Cobolt, og at det er slike henvendelser Carsten refererer til.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 19. dec 2021, 21:52Nu har der lige været en tråd på tegneserieentusiaster, hvor 100 personer likede Isabelle, heraf var 13 kvinder og 87 mænd.
Mogens skrev: 20. dec 2021, 00:14Min fornemmelse sagde mig nemlig også, at det hovedsagligt var mandlige læsere, som havde reageret og som ser frem til en genudgivelse med Isabelle.
D'herrer glemmer at notere jer konteksten. Uhyre få kvinder er "tegneseriefans" eller "tegneserieentusiaster" på jeres måde. Derfor er der uhyre få kvinder, der nørder i den slags Facebookgrupper og derfor forholdsvis få, der liker eller kommenterer.

Få kvinder (i forhold til mænd) er generelle tegneseriefans. Kvinder er fans af noget bestemt og er i princippet ligeglad med, at det tilfældigvis foreligger i tegneserieform. For eksempel Yoko Tsuno. Eller Elverfolket. Eller Fæhunden. Eller Garfield. Eller Isabelle.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 20. dec 2021, 23:38
Antaeus skrev: 19. dec 2021, 21:52Nu har der lige været en tråd på tegneserieentusiaster, hvor 100 personer likede Isabelle, heraf var 13 kvinder og 87 mænd.
Mogens skrev: 20. dec 2021, 00:14Min fornemmelse sagde mig nemlig også, at det hovedsagligt var mandlige læsere, som havde reageret og som ser frem til en genudgivelse med Isabelle.
D'herrer glemmer at notere jer konteksten. Uhyre få kvinder er "tegneseriefans" eller "tegneserieentusiaster" på jeres måde. Derfor er der uhyre få kvinder, der nørder i den slags Facebookgrupper og derfor forholdsvis få, der liker eller kommenterer.

Få kvinder (i forhold til mænd) er generelle tegneseriefans. Kvinder er fans af noget bestemt og er i princippet ligeglad med, at det tilfældigvis foreligger i tegneserieform. For eksempel Yoko Tsuno. Eller Elverfolket. Eller Fæhunden. Eller Garfield. Eller Isabelle.
Det er bestemt ikke glemt, men de tal jeg lige har at gå efter.
Har du nogle tal på fordelingen af kvindelige læsere eller købere af Isabelle?
Jeg tror godt på at der er flere kvindelige læsere til de serier du nævner, end en række andre tegneserier, jeg tvivler dog meget på at der eksempelvis skulle være flere kvindelige læsere end mandlige. Det har du så heller ikke påstået, men en eller anden form for dokumentation mangler på de mange kvindelige læsere til Isabelle eller der bare efterspørger som er det du siger (er det baseret på 20 forespørgsler til Cobolt eller hvad taler vi om)?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 20. dec 2021, 23:38
Antaeus skrev: 19. dec 2021, 21:52Nu har der lige været en tråd på tegneserieentusiaster, hvor 100 personer likede Isabelle, heraf var 13 kvinder og 87 mænd.
Mogens skrev: 20. dec 2021, 00:14Min fornemmelse sagde mig nemlig også, at det hovedsagligt var mandlige læsere, som havde reageret og som ser frem til en genudgivelse med Isabelle.
D'herrer glemmer at notere jer konteksten. Uhyre få kvinder er "tegneseriefans" eller "tegneserieentusiaster" på jeres måde. Derfor er der uhyre få kvinder, der nørder i den slags Facebookgrupper og derfor forholdsvis få, der liker eller kommenterer.

Få kvinder (i forhold til mænd) er generelle tegneseriefans. Kvinder er fans af noget bestemt og er i princippet ligeglad med, at det tilfældigvis foreligger i tegneserieform. For eksempel Yoko Tsuno. Eller Elverfolket. Eller Fæhunden. Eller Garfield. Eller Isabelle.
Man kan så spekulere over, om de angiveligt mange kvindelige fans, der angiveligt er ligeglade med tegneserieformen, overhovedet vil opdage, at deres barndoms yndlingstegneserie er genudgivet.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 21. dec 2021, 11:42
Carsten Søndergaard skrev: 20. dec 2021, 23:38
Antaeus skrev: 19. dec 2021, 21:52Nu har der lige været en tråd på tegneserieentusiaster, hvor 100 personer likede Isabelle, heraf var 13 kvinder og 87 mænd.
Mogens skrev: 20. dec 2021, 00:14Min fornemmelse sagde mig nemlig også, at det hovedsagligt var mandlige læsere, som havde reageret og som ser frem til en genudgivelse med Isabelle.
D'herrer glemmer at notere jer konteksten. Uhyre få kvinder er "tegneseriefans" eller "tegneserieentusiaster" på jeres måde. Derfor er der uhyre få kvinder, der nørder i den slags Facebookgrupper og derfor forholdsvis få, der liker eller kommenterer.

Få kvinder (i forhold til mænd) er generelle tegneseriefans. Kvinder er fans af noget bestemt og er i princippet ligeglad med, at det tilfældigvis foreligger i tegneserieform. For eksempel Yoko Tsuno. Eller Elverfolket. Eller Fæhunden. Eller Garfield. Eller Isabelle.
Man kan så spekulere over, om de angiveligt mange kvindelige fans, der angiveligt er ligeglade med tegneserieformen, overhovedet vil opdage, at deres barndoms yndlingstegneserie er genudgivet.
Apropos det: hvor mange av dem (og menn også, forøvrig) har merket at Cobolt avsluttet den tradisjonsrike danske albumserien med Garfield etter nr. 64 i 2018? Har forlaget mottatt mange henvendelser om saken?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 21. dec 2021, 00:17jeg tvivler dog meget på at der eksempelvis skulle være flere kvindelige læsere end mandlige. Det har du så heller ikke påstået, men en eller anden form for dokumentation mangler på de mange kvindelige læsere til Isabelle eller der bare efterspørger som er det du siger (er det baseret på 20 forespørgsler til Cobolt eller hvad taler vi om)?
Ligesom like-antallet på Facebooks tegneserienørdegrupper ikke er noget videnskabeligt bevis, har jeg heller ikke sådan et. Det kunne være 20 forespørgsler til Cobolt (med den i en anden tråd omtalte faktor 50 ville det svare til 1000 mennesker) eller samtaler med kvinder, jeg har mødt på min vej i de senere årtier, men det bliver det jo heller ikke særlig videnskabeligt af. Så lad os kalde det en fornemmelse, en trend, en bemærkelsesværdig tendens, ligesom det fx er med Yoko Tsuno og Elverfolket. Akkurat ligesom det, at hele 13 kvinder liker en tråd om Isabelle i Facebooks tegneserienørdegrupper giver et godt fingerpeg, selv om 87 mænd gør det samme.
Frank Madsen skrev: 21. dec 2021, 11:42Man kan så spekulere over, om de angiveligt mange kvindelige fans, der angiveligt er ligeglade med tegneserieformen, overhovedet vil opdage, at deres barndoms yndlingstegneserie er genudgivet.
Netop, dem kommer man kun vanskeligt i kontakt med gennem Facebooks tegneserienørdegrupper. Men der findes jo andre kommunikationskanaler. Det er måske også forklaringen på, at de i større omfang spørger direkte, eller at man kommer til kendskab med deres afsavn ad andre kanaler.
Mesterius skrev: 21. dec 2021, 22:58Apropos det: hvor mange av dem (og menn også, forøvrig) har merket at Cobolt avsluttet den tradisjonsrike danske albumserien med Garfield etter nr. 64 i 2018? Har forlaget mottatt mange henvendelser om saken?
Faktisk en hel del, ja, typisk fra mennesker som har samlet på Garfield lige siden begyndelsen og er svært kede af, at udgivelserne indtil videre er ophørt. Og en hel del af dem er bestemt kvinder, i en, må man formode, meget moden alder. Forresten ser det nu ud til, at Garfield-udgivelserne kan genoptages, og at nogle af de senere og efterspurgte album endda vil blive genoptrykt.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 22. dec 2021, 00:48
Mesterius skrev: 21. dec 2021, 22:58Apropos det: hvor mange av dem (og menn også, forøvrig) har merket at Cobolt avsluttet den tradisjonsrike danske albumserien med Garfield etter nr. 64 i 2018? Har forlaget mottatt mange henvendelser om saken?
Faktisk en hel del, ja, typisk fra mennesker som har samlet på Garfield lige siden begyndelsen og er svært kede af, at udgivelserne indtil videre er ophørt. Og en hel del af dem er bestemt kvinder, i en, må man formode, meget moden alder. Forresten ser det nu ud til, at Garfield-udgivelserne kan genoptages, og at nogle af de senere og efterspurgte album endda vil blive genoptrykt.
Oi, det er jo spennende nytt! Så de nye rettighetshavere i USA har begynt å vise interesse for det danske marked likevel?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 22. dec 2021, 01:50Oi, det er jo spennende nytt! Så de nye rettighetshavere i USA har begynt å vise interesse for det danske marked likevel?
Slet ikke, men tilsyneladende har fusionen mellem Viacom og CBS bevirket, at det nu er en så gigantisk koncern, at Garfield bare er en minimal brik i den sammenhæng. Og rettighederne formidles gennem agenter, som tilsyneladende har frie hænder til at forhandle. Så det ser ud til, at udgivelserne på dansk kan komme i gang igen.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 23. dec 2021, 00:24
Mesterius skrev: 22. dec 2021, 01:50Oi, det er jo spennende nytt! Så de nye rettighetshavere i USA har begynt å vise interesse for det danske marked likevel?
Slet ikke, men tilsyneladende har fusionen mellem Viacom og CBS bevirket, at det nu er en så gigantisk koncern, at Garfield bare er en minimal brik i den sammenhæng. Og rettighederne formidles gennem agenter, som tilsyneladende har frie hænder til at forhandle. Så det ser ud til, at udgivelserne på dansk kan komme i gang igen.
Men hvis jeg leser rett... var forhandlingsproblemer med Viacom en av grunnene til at albumserien stoppet etter nr. 64? At dere ikke riktig kunne komme igjennom til dem?

Det er jo interessant ettersom det norske Garfield-juleheftet også tok et års pause i 2020. Denne julen vendte det imidlertid tilbake igjen, så kanskje Egmont Norge opplevde noe lignende. Det finske bladet med Garfield (tidligere Karvinen) har dog utkommet fortløpende hele tiden.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 23. dec 2021, 00:36Men hvis jeg leser rett... var forhandlingsproblemer med Viacom en av grunnene til at albumserien stoppet etter nr. 64? At dere ikke riktig kunne komme igjennom til dem?

Det er jo interessant ettersom det norske Garfield-juleheftet også tok et års pause i 2020. Denne julen vendte det imidlertid tilbake igjen, så kanskje Egmont Norge opplevde noe lignende. Det finske bladet med Garfield (tidligere Karvinen) har dog utkommet fortløpende hele tiden.
Ja, tilsyneladende vidste ingen hos Viacom, hvad de skulle stille op med noget så klejnt som en tegneserieudgivelse på et marked så klejnt som det danske. Men nu har nogen tilsyneladende erkendt, at de faktisk er kommet til at købe verdensrettighederne til Garfield, og at de lige så godt kan få den business ud af, de kan. Og ved at overlade det til agenter slipper de for selv at have med det at gøre. Alle bliver formentlig glade, både Viacom, agenterne, forlagene og læserne.

Så er det bare at vente på, at ViacomCBS fusionerer med Disney. Så starter det hele forfra endnu en gang ...
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 23. dec 2021, 01:09
Mesterius skrev: 23. dec 2021, 00:36Men hvis jeg leser rett... var forhandlingsproblemer med Viacom en av grunnene til at albumserien stoppet etter nr. 64? At dere ikke riktig kunne komme igjennom til dem?

Det er jo interessant ettersom det norske Garfield-juleheftet også tok et års pause i 2020. Denne julen vendte det imidlertid tilbake igjen, så kanskje Egmont Norge opplevde noe lignende. Det finske bladet med Garfield (tidligere Karvinen) har dog utkommet fortløpende hele tiden.
Ja, tilsyneladende vidste ingen hos Viacom, hvad de skulle stille op med noget så klejnt som en tegneserieudgivelse på et marked så klejnt som det danske. Men nu har nogen tilsyneladende erkendt, at de faktisk er kommet til at købe verdensrettighederne til Garfield, og at de lige så godt kan få den business ud af, de kan. Og ved at overlade det til agenter slipper de for selv at have med det at gøre. Alle bliver formentlig glade, både Viacom, agenterne, forlagene og læserne.
Hahaha! Fascinerende. :P Det er tydelig at dette er The Big Leagues.

Da det norske juleheftet vendte tilbake i år, inkluderte det et forord der redaktøren hos Egmont kom med en temmelig absurd bortforklaring om hvorfor det uteble i fjor. Tilsynelatende, ifølge redaktøren, har enkelte andre i redaksjonen vært kattehatere i mange år og motarbeidet Pusur-juleheftet fra innsiden (!). Men nå har leserne talt, og Garfield er derfor reinstallert som julehefte. Litt av en historie!

Det hadde egentlig vært mer interessant om redaktøren forklarte saken slik du gjør her. Kanskje noe sånt som: "Ser dere, kjære lesere, nå eies ikke Pusur lenger av den koselige og beskjedne mangemillionæren Jim Davis som skapte ham på 70-tallet. Den multinasjonale korporasjonen Viacom har overtatt ham, og de er ikke videre engasjert i hvorvidt vi norske lesere får våre 32 årvisse juleheftesider. Men de har endelig ansatt noen som gidder å svare på mailene våre, så Pusur vender triumferende tilbake!"
Besvar