Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Antaeus skrev: 20. maj 2022, 16:44
GoogaMooga skrev: 20. maj 2022, 16:35
Antaeus skrev: 20. maj 2022, 16:31

Jeg forstår godt Googa, når du kommanderer (eller i hvert fald ikke skriver i god tone) i stedet for at spørge pænt om han har nogle eksempler.
Hvis han spørger pænt, men gør det konstant, er det faktisk lige så irriterende. Substansen er den samme, selv om man pakker det ind.
Jeg synes der er meget stor forskel på den tone som kommer her i forhold til hvis man spurgte:
-Googa, jeg er ikke helt med på hvad du mener. Har du et eksempel på hvor Francois Boucq er overlæsset og ikke har styr på billedsyntaksen?



Hvis det så førte til at du kom med et eksempel ville det være et fint input til videre debat om tegneren og om andre synes det samme eller ikke havde den mening.

100% enig med A.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg gider ikke mere.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det har du jo skrevet mange gange før. En smule kritisk tilgang, og så bål og brand og trusler om at smutte og i den dur.

Det ville da være fjollet.

Er det så slemt at vise hvad man mener?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 20. maj 2022, 15:19Jeg har ikke dem alle repræsenteret i min samling, men ja, Schuiten er fyret for længst. Og Bilal står måske for tur. Jeg er lidt træt af hans hængemuler.
Schuiten og Bilal er selvfølgelig ikke altid lige lettilgængelige ... men de er dog, ligesom samtlige andre på listen, uomgængelige tegneserieskabere i tegneseriens verdenshistorie, som har skabt enestående livsværker i hver deres enestående personlige stil. Det samme gælder for Boucq.

Derfor bør man principielt have i hvert fald eksempler på dem, hvis man vil have en respektabel tegneseriesamling. Men selvfølgelig, på den anden side, man kan heller ikke have alt. Har man bare ét album af hver af dem på listen, har man allerede mere end 50.

Der er vist kun to på listen, jeg ikke selv har noget af. Det er oldtudsegamle Marijac, og så Zep. Men det er ikke, fordi jeg har fyret dem, jeg har dem bare ikke.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 21. maj 2022, 00:02Der er vist kun to på listen, jeg ikke selv har noget af. Det er oldtudsegamle Marijac, og så Zep. Men det er ikke, fordi jeg har fyret dem, jeg har dem bare ikke.
Så du har med andre ord ikke hyret dem.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 21. maj 2022, 00:06
Carsten Søndergaard skrev: 21. maj 2022, 00:02Der er vist kun to på listen, jeg ikke selv har noget af. Det er oldtudsegamle Marijac, og så Zep. Men det er ikke, fordi jeg har fyret dem, jeg har dem bare ikke.
Så du har med andre ord ikke hyret dem.
Heller ikke det, nej :lol:
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 21. maj 2022, 00:02
GoogaMooga skrev: 20. maj 2022, 15:19Jeg har ikke dem alle repræsenteret i min samling, men ja, Schuiten er fyret for længst. Og Bilal står måske for tur. Jeg er lidt træt af hans hængemuler.
Schuiten og Bilal er selvfølgelig ikke altid lige lettilgængelige ... men de er dog, ligesom samtlige andre på listen, uomgængelige tegneserieskabere i tegneseriens verdenshistorie, som har skabt enestående livsværker i hver deres enestående personlige stil. Det samme gælder for Boucq.

Derfor bør man principielt have i hvert fald eksempler på dem, hvis man vil have en respektabel tegneseriesamling.
Det er jo helt væk :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Indlæg af Erling Søby »

Jeg ser ingen grund til at have en respektabel (læs: repræsentativ) tegneseriesamling, men går kun efter det der interesserer mig. Når det er sagt, så hører Bilal, Schuiten og Boucq blandt de tegneserieskabere jeg sætter allerhøjst.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Indlæg af Mesterius »

Definisjonen "en respektabel tegneseriesamling" åpner jo for spørsmålet: Hva er en suspekt tegneseriesamling?
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Indlæg af superboy »

En suspekt samling er nok når noen har hamstret en bunke av f. eks. "Clever og Smart" nr 7. Eller Snurre Sprett nr 1-1989.
Vedhæftede filer
clever.JPG
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Indlæg af Mesterius »

superboy skrev: 21. maj 2022, 14:19 En suspekt samling er nok når noen har hamstret en bunke av f. eks. "Clever og Smart" nr 7. Eller Snurre Sprett nr 1-1989.

Aha! Jeg tror ikke jeg har nettopp det nummeret av Clever & Smart, men jeg har noen andre. Faktisk BÅDE under "Flipp og Flopp"- og "Clever og Smart"-titlene. :D

Som om ikke det var nok, har jeg gamle numre av Helan og Halvan (Gøg og Gokke) liggende et sted. Ikke en eneste bruktbutikk vil ha dem mer.

Nr. 1-1989 av Snurre Sprett ser også meget suspekt ut.

Billede
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Indlæg af Berti Stravonsky »

En respektabel tegneseriesamling. I sig selv besynderligt, faktisk. Jeg er enig med Erling. Man har, hvad man har, fordi man holder af det, man har. Og sådan oppefra og ned er der vel intet, der er finere end andet? For det er smag vi taler om, og der er vel ingens smag, der er finere end andres?

Men så alligevel.

Her er to samlinger. Samling A og samling B. I førstnævnte er der slidte jumbobøger og nogle Fart & Tempo'er, nogle Basserne samt et par albums. En beskeden samling. I sidstnævnte er det anderledes. En komplet Pratt og fx samt en masse klassikere, sådan fra Asterix over Hergé og videre til 2022 med Undertaker og Shi og den slags.

Jeg hælder til, at samling B er finere end samling A.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Berti Stravonsky skrev: 21. maj 2022, 17:25 En respektabel tegneseriesamling. I sig selv besynderligt, faktisk. Jeg er enig med Erling. Man har, hvad man har, fordi man holder af det, man har. Og sådan oppefra og ned er der vel intet, der er finere end andet? For det er smag vi taler om, og der er vel ingens smag, der er finere end andres?

Men så alligevel.

Her er to samlinger. Samling A og samling B. I førstnævnte er der slidte jumbobøger og nogle Fart & Tempo'er, nogle Basserne samt et par albums. En beskeden samling. I sidstnævnte er det anderledes. En komplet Pratt og fx samt en masse klassikere, sådan fra Asterix over Hergé og videre til 2022 med Undertaker og Shi og den slags.

Jeg hælder til, at samling B er finere end samling A.
I gamle dage, da tegneserien generelt var ildeset i brede kredse, var vi nogle, der morede os med højt at sige: "Man har vel lov til at have en dårlig smag!" Underforstået at vi ikke mente, det var dårlig smag at interessere sig for tegneserier, tværtimod.

Der er ikke noget, der er finere end andet. Enhver, der selv har - eller ønsker at have - "slidte jumbobøger og nogle Fart & Tempo'er, nogle Basserne samt et par albums" vil jo synes, at det er en virkelig fin og respektabel samling. Tilsvarende med "En komplet Pratt og fx samt en masse klassikere, sådan fra Asterix over Hergé og videre til 2022 med Undertaker og Shi og den slags". Til gengæld vil den slags samlere måske synes, at det er det mest latterlige, hvis nogen har en gigantisk mangasamling, en abnorm superheltesamling, et meget stort og bredt udsnit af sofistikerede graphic novels. Så ja: Man har jo det, man holder af at have. Men behøver ikke at disse andres samlinger, hvis man har noget andet end dem.

Erling omskriver "respektabel samling" til "repræsentativ samling", og det er nok et bedre begreb. Sådan en kan man have, hvis man synes sådan en er sjov at have. Det synes jeg, og det har jeg, men det er bestemt ikke nogen "fin" samling. Alt har været mokket rundt med, flyttet, har været brugt og læst og lånt ud og klippet i og flået i og opbevaret uhensigtsmæssigt, endda røget på, og der er intet komplet over den eller nogen hensyntagen til førsteudgave eller ej. Så mange vil vel synes, at det er en skodsamling.

Min henvisning til Angoulême-prismodtagerne var bare et lille oplæg til debat. Er de 50+ modtagere af den store pris nogle, som alle "bør" have i sin samling? Det er de nok ikke. Selv om jeg vil tro, at de fleste her faktisk kender langt de fleste og sikkert har en del værker af i hvert fald mange af dem. Der har jo i årevis været diskussion om udvælgelsesproceduren af modtagere af den store pris, og med rette. Men hovedparten af de 50+ modtagere er dog verdensanerkendte store tegneserienavne. Også François Boucq. Men dels findes der jo mange andre lige så attråværdige tegneserieskabere (særligt måske uden for Frankrig, geografisk er listen jo ret så national). Ikke at det af den grund er "finere" eller "mindre fint", hvis man ikke har dem i sin samling eller i øvrigt bryder sig om deres værker eller ej.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Yes. Godmorgen.

Min kæreste læser dameblade. Jeg læser Hemmingway og Umberto Eco. Min kæreste lytter til the Voice. Jeg lytter til Verdi. Hun holder af cola zero, og jeg af hvidvin. Hun ser Den store bagedyst og Vild med dans. Jeg ser Deadline.

Selvom intet er finere end noget andet, så er der alligevel en masse der er. Synes jeg. Siger jeg.

Det er bare ikke comme il faut at sige højt. Men altså - der ER da forskel på hvad vi læser, lytter og ser. Der er en årsag til, at enkelte kunstneres værker er mere værdifulde, efterspurgte, eftertragtede.

Men for ind i helvede, altså. Det er svært at diskutere smag. Det er tricky at sætte præcise ord på kunst og dens betydning uden at fremstå elitær, bedrevidende (besserwisseragtig :wink: ), men alligevel kunne det være interessant at forsøge.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Indlæg af Antaeus »

Berti Stravonsky skrev: 21. maj 2022, 17:25 En respektabel tegneseriesamling. I sig selv besynderligt, faktisk. Jeg er enig med Erling. Man har, hvad man har, fordi man holder af det, man har. Og sådan oppefra og ned er der vel intet, der er finere end andet? For det er smag vi taler om, og der er vel ingens smag, der er finere end andres?

Men så alligevel.

Her er to samlinger. Samling A og samling B. I førstnævnte er der slidte jumbobøger og nogle Fart & Tempo'er, nogle Basserne samt et par albums. En beskeden samling. I sidstnævnte er det anderledes. En komplet Pratt og fx samt en masse klassikere, sådan fra Asterix over Hergé og videre til 2022 med Undertaker og Shi og den slags.

Jeg hælder til, at samling B er finere end samling A.
Nu kommer du med et bud på en samling som er finere end den anden. Har du så også et bud på hvordan den "fineste" samling ser ud?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar