Samlerservice: Cobolts genoptryk

Debat om priser, butikker, hjemmesider, auktioner m.m.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Samlerservice: Cobolts genoptryk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 27. jun 2022, 18:37 Er Linda og Valentin samlebind 1 bare meget mere populær end de andre samlebind)i serien (det er selvfølgelig først)?
Det er helt almindeligt for fortløbende, nummererede serier, og i særlig høj grad for samlebind. Det samme kan ses med fx Steen & Stoffer. Min teori er, at første bind i en meget bredt populær serie ofte bruges som et gavekøb, og selv om gavemodtageren måske nok er glad for gaven, så er det jo ikke sikkert, at vedkommende trods alt har tænkt sig for egen regning af anskaffe de følgende bind eller lige får det gjort eller har økonomiske midler til det. Det kan også være en egenanskaffelse, hvor nogen tænker, at DEN serie skal jeg da samle på og så køber første bind, men så enten af økonomiske årsager eller måske fordi serien alligevel ikke rigtig i en ny tid levede op til forventningerne, går bort fra planen. Jeg har ikke noget egentligt belæg for teorien, men ved ikke, hvad det ellers skulle skyldes.

Der kan dog også være andre forklaringer. Fx var oplaget på det første Linda & Valentin-samlebind langt mindre end for de følgende, for da de følgende skulle trykkes, var der en langt større efterspørgsel end forudset. Så man kan ikke altid bare regne oplagstal sammen, der kan godt være trykt lige mange eksemplarer af et bind i 7 oplag som et i 5 oplag eller af et i 2 oplag som et i 1 oplag.

Som sagt gælder det også helt almindelige løbende serier. For nogle år siden gik Cobolt over til helt bevidst at trykke flere eksemplarer af første bind i en ny serie, end det var tiltænkt for serien som sådan. Ellers kommer man uvægerligt på et tidspunkt til at sidde tilbage med restoplag af fx bind 2-6, uden at bind 1 er tilgængeligt, og hvis der fortsat er nye læsere, der opdager serien, bliver det jo et problem. Man kan sidde tilbage med 5 usælgelige album, fordi det første mangler. Et godt eksempel er Angel Wings, hvor det nu har været nødvendigt at genoptrykke bind 1, fordi det var trykt i samme oplag som de følgende, og stadig nye mennesker opdager serien.

Der er dog også undtagelser, Tintin for eksempel, hvor andre parametre gør sig gældende. Tintin i Congo er stadig uden sammenligning det Tintin-album, der er solgt flest eksemplarer af i de sidste 10-15 år, og det er ikke, fordi det er et af de første i serien. Der er også eksemplet med Egmonts Splint-samlebind, hvor de bind med Franquins allerbedste historier er de mest efterspurgte. I bagklogskabens klare lys burde Egmont have trykt et højere oplag af dem end de øvrige.
Antaeus skrev: 27. jun 2022, 18:37Det er ganske godt gået af Yoko Tsuno samlebindene nu er startet på 3. oplag, mens Natacha ikke engang kunne køre rundt.
Personlig sætter jeg dem på nogenlunde samme niveau, men ved godt at fanmassen er noget større for Yoko, som du jo også tidligere har skrevet.
Forskellen er kvinderne. Der er MANGE kvinder, der er store Yoko Tsuno-fans og samler på serien. Færre til Franka, og endnu færre til Natacha, selv om de findes.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Samlerservice: Cobolts genoptryk

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 27. jun 2022, 18:37
Hvis vi tager de tre klassiske Cobolt kvindeserier så er de alle fine serier, som jeg samler, men hvis jeg skal prioritere så vil det være sådan:
1. Natacha
2. Yoko Tsuno
3. Franka
Her er mine:

1. Franka
2. Natacha
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Samlerservice: Cobolts genoptryk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Den samlede oversigt over Cobolts genoptryk i 2022:

Cobolt genoptryk i 2022:

Steen & Stoffer 1 (7. oplag)
Steen & Stoffer 2: Er der nogen uhyrer under sengen? (6. oplag)
Steen & Stoffer 3: Lapmarkens helte (4. oplag)
Steen & Stoffer 8: Kronede dage (2. oplag)
Steen & Stoffer 9: Spændingens tiger (2. oplag)
Steen & Stoffer 10: Ædelsten og antistoffer (2. oplag)
Steen & Stoffer 11: Det er vildt derude (2. oplag)

Linda og Valentins samlede eventyr 1 (7. oplag)
Linda og Valentins samlede eventyr 3 (5. oplag)
Linda og Valentins samlede eventyr 4 (4. oplag)
Linda og Valentins samlede eventyr 5 (4. oplag)
Linda og Valentins samlede eventyr 6 (4. oplag)
Linda og Valentins samlede eventyr 7 (4. oplag)
Folk og fæ i himmelrummet – Linda og Valentins galaktiske leksikon (2. oplag)

Tintin retro: Den Blå Lotus (2. udgave, 5. oplag)
Tintin retro: Ottokars scepter (2. udgave, 4. oplag)
Tintin retro: Rackham den Rødes skat (2. udgave, 5. oplag)
Tintin retro: Mission til Månen (2. udgave, 5. oplag)
Tintin retro: Tintin i Tibet (2. udgave, 5. oplag)
Tintin retro: Enhjørningens hemmelighed (2. udgave, 5. oplag)
Tintin retro: De første skridt på Månen (2. udgave, 5. oplag)
Tintin retro: Landet med det sorte guld (2. udgave, 5. oplag)

Tintin standard: Tintin i Sovjetunionen (6. udgave, 2. oplag)
Tintin standard: Faraos cigarer (5. udgave, 4. oplag)

Tintin i Sovjetunionen – specialudgave i farver (5. udgave, 2. oplag)

Gammelpot 2: Hemmeligheden om den skjulte dal (3. oplag)
Gammelpot 6: Skakten til Nordpolen (2. oplag)
Gammelpot 7: Broen til Vesten (2. oplag)
Gammelpot 8: Havet til Syden (2. oplag)

Den store Asterix kogebog (2. oplag)
Blueberry - De samlede eventyr 2 (2. oplag)
Orbital 1: Nærkontakt (2. oplag)
Asterix 38: Vercingetorix' datter [softcover] (3. oplag)
Ekstraordinær Splint: Operation Flagermus (3. oplag)
Ekstraordinær Splint: Leopardkvinden (2. oplag)
Angel Wings 1: Burma Banshees (2. oplag)
I hovedet på Sherlock Holmes: Den skæbnesvangre billet 2 (2. oplag)
Splint af Émile Bravo: Håbets tid 1: En dårlig begyndelse (2. oplag)

Yoko Tsuno - Jorden kalder Vinea - samlebind 1 (3. oplag)
Yoko Tsuno - På jagt efter tiden - samlebind 2 (2. oplag)
Yoko Tsuno - De tyske eventyr - samlebind 3 (2. oplag)
Yoko Tsuno - Under Kinas himmel - samlebind 4 (2. oplag)
Yoko Tsuno - Vinea i fare - samlebind 5 (2. oplag
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Samlerservice: Cobolts genoptryk

Indlæg af benadikt »

Carsten Søndergaard skrev: 11. dec 2020, 00:37 Samlerservice - Cobolts genoptryk i 2020:

Tintin retro: Landet med det sorte guld (2. udg., 3. oplag)
Carsten Søndergaard skrev: 31. dec 2022, 01:08
Cobolt genoptryk i 2022:

Tintin retro: Landet med det sorte guld (2. udgave, 5. oplag)
Jeg finder ingen oplysninger om 4. oplag, kom det i 2021?
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Samlerservice: Cobolts genoptryk

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 28. jun 2022, 02:02
Antaeus skrev: 27. jun 2022, 18:37
Hvis vi tager de tre klassiske Cobolt kvindeserier så er de alle fine serier, som jeg samler, men hvis jeg skal prioritere så vil det være sådan:
1. Natacha
2. Yoko Tsuno
3. Franka
Her er mine:

1. Franka
2. Natacha
Hvad med Yoko Tsuno, som er super godt tegnet?
Jeg mener endda selv du har sagt at den er bedre tegnet end Natacha. Og jeg går ud fra at du mener den er bedre tegnet end Franka?
Personligt synes jeg at både Natacha og Yoko Tsuno er bedre tegnet end Franka, selv om sidstnævnte også er fin, især med lækre miljøtegninger som fx havne- og bymiljøer.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Samlerservice: Cobolts genoptryk

Indlæg af D@niel »

Carsten Søndergaard skrev: 31. dec 2022, 01:08 Den samlede oversigt over Cobolts genoptryk i 2022:
Tak, interessant liste.

Nu er Jan Lööf nr. 2 også udsolgt overalt. Sælger den ikke tilstrækkeligt til genoptryk?

Jeg har heldigvis alle tre bøger. Jeg undrer mig også over, at Radiserne ikke overlevede. Det var synd.

Men herligt at se, at så mange andre sælger!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Samlerservice: Cobolts genoptryk

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 31. dec 2022, 15:41
Hvad med Yoko Tsuno, som er super godt tegnet?

Jeg mener endda selv du har sagt at den er bedre tegnet end Natacha. Og jeg går ud fra at du mener den er bedre tegnet end Franka?
Personligt synes jeg at både Natacha og Yoko Tsuno er bedre tegnet end Franka, selv om sidstnævnte også er fin, især med lækre miljøtegninger som fx havne- og bymiljøer.
Yoko Tsuno er den bedst tegnede af de tre, men jeg gider ikke læse den, og så synes jeg ikke, at tegningerne alene kan bære en investering. Ikke når der er så meget andet, der presser sig på.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Samlerservice: Cobolts genoptryk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 31. dec 2022, 07:14
Carsten Søndergaard skrev: 11. dec 2020, 00:37 Samlerservice - Cobolts genoptryk i 2020:

Tintin retro: Landet med det sorte guld (2. udg., 3. oplag)
Carsten Søndergaard skrev: 31. dec 2022, 01:08
Cobolt genoptryk i 2022:

Tintin retro: Landet med det sorte guld (2. udgave, 5. oplag)
Jeg finder ingen oplysninger om 4. oplag, kom det i 2021?
Godt spottet. Det ER 4. oplag, der kom i år.

Det står korrekt i både selve albummet, min rullende liste over Tintin-udgaver og -oplag og i Cobolts nu komplette og arkiverede årsoversigt for 2022. Så jeg må have skrevet forkert tidligere i år og så på et tidspunkt opdaget fejlen og rettet den.

TAK :-)

59 nyudgivelser blev det til i 2022, eller 57 hvis man regner de tre varianter af Asterix 39 som én. Og 43 genoptryk. Cobolt har aldrig før udgivet så meget, og i 2023 kan der måske nok blive tale om lige så mange nyheder, men færre genoptryk. Dels fordi nogle af de tilsyneladende evigt populære serier blev genoptrykt i 2022, dels fordi både førsteoplagene og genoptryksoplagene er højere end tidligere.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Samlerservice: Cobolts genoptryk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

D@niel skrev: 1. jan 2023, 02:25Nu er Jan Lööf nr. 2 også udsolgt overalt. Sælger den ikke tilstrækkeligt til genoptryk?
Det ville være for dyrt at genoptrykke samlebindene enkeltvis, og da der i de seneste par år kun var to og derefter et af dem på lager, var det ikke rigtig muligt at holde liv i det, så de sidste rester blev solgt på diverse messetilbud og den slags. Men måske kan man på et tidspunkt lave en stor paperbackudgave med alle tre samlebind i ét, det er jo i sandhed historisk guf.
D@niel skrev: 1. jan 2023, 02:25Jeg undrer mig også over, at Radiserne ikke overlevede. Det var synd.
Bestemt, og Cobolt funderede længe over at udgive et fjerde bind, måske med det bedste fra 1980'erne og 90'erne samlet i ét. Men det ville kræve en ny kontrakt. en ny stor forskudsbetaling og et meget stort arbejde med at tilrettelægge det ... så i betragtning af, at det bedste fra de bedste år (50'erne, 60'erne og 70'erne) nu var udgivet, var det alligevel nødvendigt at droppe det. Men lidt ærgerligt er det. Men man kan aldrig vide ... et andet forlag kan jo tage tråden op og lave en gylden genstart :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Samlerservice: Cobolts genoptryk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

De gyldne corona-år er forbi, og første- (og genoptryks-) oplagene er også generelt større end tidligere, men alligevel blev det dog til en del genoptryk:

Cobolt genoptryk 2023:

Den store Asterix 2: Asterix og goterne – Asterix som gladiator (2. oplag)
Den store Asterix kogebog (3. oplag)

Tintin retro: Tintin i Congo (3. udgave, 7. oplag)
Tintin retro: Faraos cigarer (3. udgave, 5. oplag)
Tintin retro: Tournesolmysteriet (2. udgave, 4. oplag)
Tintin retro: Castafiores juveler (2. udgave, 4. oplag)
Tintin standard: Mission til Månen (4. udgave, 4. oplag)
Kaptajn Haddocks ordbog (8. oplag)

Garfield: Start dagen med et smil (2. udgave, 1. oplag)
Garfield: Femti, nemli’! (2. udgave, 1. oplag)
Blueberry – De samlede eventyr 3 (2. oplag)

Zenobia (4. oplag)
Ivalu (2. oplag)
Fremtidens araber 2: En barndom i Mellemøsten (1984-1985) (2. oplag)
Liv Strömquist: Kundskabens frugt (3. oplag)
Julebestiariet (2. udgave, 1. oplag)

58 nyudgivelser blev det til i 2023 (mod 59 sidste år), eller 56 hvis man regner de tre varianter af Asterix 40 som én. Og 16 genoptryk (mod 43 sidste år). Vi forventer nok noget tilsvarende i 2024.

Nå ja, så blev Cobolt også i 2023 kåret som "gazellevirksomhed" af dagbladet Børsen. Sådan et stunt, avisen har hvert år, hvor virksomheder, der som minimum har fordoblet omsætningen i de foregående fire regnskabsår, kommer på en liste. Man kan så - mod betaling af 8.499 kr. ekskl. moms til Børsen - få tilsendt en "Gazellepakke", der indeholder "en Gazellestatuette, et ekstra diplom og 10 billetter til Gazellekåringen" samt et godt tilbud (mod yderligere betaling) på et årsabonnement på avisen. Alt det afstod Cobolt dog fra :lol: Zoom har også for nogle år siden været gazellevirksomhed à la Børsen. Det bliver 2500 virksomheder hvert år kåret som.

Men vi skålede i et lille glas champagne før jul og mindedes samtidig Cobolts administrerende direktør gennem de foregående ti år, Lasse Steenholt, som gik bort 20. januar 2023, som må tilskrives en stor del af æren for det, og som ville have glædet sig over det.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Samlerservice: Cobolts genoptryk

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 31. dec 2023, 01:44 Blueberry – De samlede eventyr 3 (2. oplag)

Jeg ville heller ikke have betalt for en Gazellepakke, men det er da alligevel en stor ære og god opmuntring. :)

Med Blueberry 3 nu i 2. oplag, begynder den sande og hellige udgave at friste igen. Jeg håber de første syv kommer i 2. oplag, og krydser fingre for, at de resterende må udkomme så fejlfrit som muligt. Men om så de også skal i 2. oplag er mindre vigtigt, bare man får et pænt run.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Samlerservice: Cobolts genoptryk

Indlæg af Vigan »

Carsten Søndergaard skrev: 31. dec 2023, 01:44Man kan så - mod betaling af 8.499 kr. ekskl. moms til Børsen - få tilsendt en "Gazellepakke", der indeholder "en Gazellestatuette, et ekstra diplom og 10 billetter til Gazellekåringen" samt et godt tilbud (mod yderligere betaling) på et årsabonnement på avisen.
Udklip.JPG
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Samlerservice: Cobolts genoptryk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

:lol:

Ja, det er big business. Hvis alle årets 2500 modtagere af Gazelleprisen betaler 8.499 kr., er det mere end 20 millioner.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Samlerservice: Cobolts genoptryk

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 31. dec 2023, 01:44Nå ja, så blev Cobolt også i 2023 kåret som "gazellevirksomhed" af dagbladet Børsen. Sådan et stunt, avisen har hvert år, hvor virksomheder, der som minimum har fordoblet omsætningen i de foregående fire regnskabsår, kommer på en liste.
Så var Eudor også gazellevirksomhed i 2017 og 2020. :lol:

Jeg vil også tage et lille glas champagne i aften. Godt nytår!
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Samlerservice: Cobolts genoptryk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 31. dec 2023, 14:13
Carsten Søndergaard skrev: 31. dec 2023, 01:44Nå ja, så blev Cobolt også i 2023 kåret som "gazellevirksomhed" af dagbladet Børsen. Sådan et stunt, avisen har hvert år, hvor virksomheder, der som minimum har fordoblet omsætningen i de foregående fire regnskabsår, kommer på en liste.
Så var Eudor også gazellevirksomhed i 2017 og 2020. :lol:

Jeg vil også tage et lille glas champagne i aften. Godt nytår!
Men det skal være over en sammenhængende periode på fire år, ikke to forskellige år i tidens løb :-)
Og så gælder det desværre kun for registrerede selskaber, altså aktieselskaber og anpartsselskaber, ikke enkeltmandsvirksomheder. De behøver dog ikke ligefrem at være børsnoterede :lol:

Men uanset: Tillykke med Eudors store udvikling i de senere år, bestemt værd at skåle for!
Besvar