Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Debat om tegneserie-relaterede film, tv-serier, tegnefilm mm.
Brugeravatar
jacob_uno
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 403
Tilmeldt: 10. apr 2005, 20:34
Geografisk sted: Holbæk

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af jacob_uno »

Tæller tegnefilm? For så kan jeg stadig begejstres af Valhalla fra 80'erne.
Jacob Uno Pescettini
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 19. nov 2003, 17:06
Geografisk sted: Hjørring

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af Kim Larsen »

smfan skrev:Derudover har Adam Wests Batman også sin charme
Men vel egentlig ikke en "god" filmatisering, på den måde at tv-serien ligger meget langt fra det tegnet forlæg i både stil og stemning. På det tidspunkt var tegneserien vist ret seriøs med stoffer og hele svineriet...
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af Dan R. Knudsen »

jacob_uno skrev:Tæller tegnefilm? For så kan jeg stadig begejstres af Valhalla fra 80'erne.
Den var lige i fjernsynet her den anden dag - der må jeg sige at DAMN - den virkede dated. Tempomæssigt i hvert fald...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Rudi
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 703
Tilmeldt: 11. jun 2006, 12:25

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af Rudi »

jacob_uno skrev:Tæller tegnefilm? For så kan jeg stadig begejstres af Valhalla fra 80'erne.
Dét kan jeg til gengæld ikke.
Så den i sin tid i biffen - syntes den var dårlig - hvorfor jeg først genså den for en måneds tid siden på tv. Og jeg huskede ikke galt. Bryder mig virkelig ikke om den tegnefilm - men elsker tegneserien.
Brugeravatar
jacob_uno
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 403
Tilmeldt: 10. apr 2005, 20:34
Geografisk sted: Holbæk

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af jacob_uno »

Dan R. Knudsen skrev:
jacob_uno skrev:Tæller tegnefilm? For så kan jeg stadig begejstres af Valhalla fra 80'erne.
Den var lige i fjernsynet her den anden dag - der må jeg sige at DAMN - den virkede dated. Tempomæssigt i hvert fald...
Ok, det er nok nogle år siden jeg så den, og tempomæssigt kan de år være noget skidt.
Jacob Uno Pescettini
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af Lars S »

Så de to Winch Largo film for nyligt og de overraskede begge positivt. Især den første synes jeg rigtig godt om. Skuespillerne der spiller Largo er ret god og overbevisende.

Er dog ikke storfan af serien, det vil sige har læst de første 3-4 stk. Lånt på biblioteket. Og syntes de var ok. Dog ikke nok til at jeg vil købe serien efterfølgende.

Men efterhånden er der jo så mange filmatiseringer at jeg faktisk tit bliver overrasket overnår det viser sig at være en tegneserie-filmatisering.

De seneste Marvelfilm synes jeg rigtig godt om - dem der bygger op til Avengers og selvfølgelig Avengers. Var dog ikke udpræget begejstret for Iron Man 2.
Som dog er kommet stærkt tilbage med Iron Man 3.

Nolans Batman - de to første. Men hans 3. Batman skuffede fælt synes jeg personligt. Alt for mange huller i den historie. Hvilket har ødelagt Nolans triologi for mig.
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af D@niel »

-
Steranko skrev og tegnede i 1969 At the Stroke of Midnight. Oprindeligt blev den udgivet i farver, og senere kom der en sort/hvid udgave. Begge udgaver kan læses her. Vi har tidligere stiftet bekendtskab med tegneserien i afstemningen om verdens bedste tegneserieside, hvor den desværre ikke fik så mange stemmer i semifinalen, men der var den også i særdeles hård konkurrence.

I 1973 blev den filmatiseret som Shadow House, og den kan ses her. Filmen, der følger tegneserien ret tæt, blev instrueret af Ken Dixon, angiveligt mens han var under uddannelse. Jeg kan ikke finde ud af, hvad der blev af ham, men han lavede en række film i genrerne zombier, science fiction og erotik. Dem har jeg ikke set, men jeg vil kategorisere hans Shadow House blandt de gode filmatiseringer af tegneserier.
-
Vedhæftede filer
At the Stroke of Midnight, Shadow House--1.jpg
At the Stroke of Midnight, Shadow House-2.jpg
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af superboy »

Kim Larsen skrev: 18. sep 2013, 08:29
smfan skrev:Derudover har Adam Wests Batman også sin charme
Men vel egentlig ikke en "god" filmatisering, på den måde at tv-serien ligger meget langt fra det tegnet forlæg i både stil og stemning. På det tidspunkt var tegneserien vist ret seriøs med stoffer og hele svineriet...
Nei, Batman var ikke mye seriøs på 60-tallet. Den gang laget DC tegneserier for små barn. Historiene til Superman og Batman var da temmelig fjollete.

Blant de gode/ underholdende filmene har jeg:
Men in Black 3, tidsreiser kan være moro.
A history of violence, med skikkelig action.
John Carter. Selve tittelen på filmen kunne vært mye bedre. Selve filmen er bra.
Mystery Men, morsom komedie.

Filmer som skuffer:
Lone Ranger
Blueberry
Jonah Hex.
Vedhæftede filer
batman.jpg
batman.jpg (84.49 KiB) Vist 2300 gange
b myst.jpg
b myst.jpg (40.39 KiB) Vist 2300 gange
b mib.jpg
b jonah.jpg
b john.jpg
b john.jpg (23.82 KiB) Vist 2300 gange
b hist.jpg
b hist.jpg (41.57 KiB) Vist 2300 gange
b blu.jpg
b blu.jpg (33.67 KiB) Vist 2300 gange
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af Erling Søby »

En tegneseriefilmatisering, som jeg holder meget af, og som er virkelig vellykket som tegneseriefilmatisering, er Warren Beattys Dick Tracy fra 1990. Den visuelle stil rammer tegneserien perfekt. Den synes desværre at være gået lidt i glemmebogen i dag.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af ovemunk »

Erling Søby skrev: 3. nov 2022, 22:34 En tegneseriefilmatisering, som jeg holder meget af, og som er virkelig vellykket som tegneseriefilmatisering, er Warren Beattys Dick Tracy fra 1990. Den visuelle stil rammer tegneserien perfekt. Den synes desværre at være gået lidt i glemmebogen i dag.
Enig men den blev ikke så populær derovre. Synd fordi det var en god film.🙂
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Andrebyboer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 218
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:41

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af Andrebyboer »

superboy skrev: 3. nov 2022, 07:52 Nei, Batman var ikke mye seriøs på 60-tallet. Den gang laget DC tegneserier for små barn. Historiene til Superman og Batman var da temmelig fjollete.
60-tallet var langt og en tid da tegneseriene forandret seg hurtig. Wikipedia beskriver at tiåret bestod av fire ulike perioder for serien:

sent 50-tall til 1964: Bizarre eventyr og figurer, science fiction, Justice League
1964-1966: Julius Schwartz ny redaktør, "New Look," mer detektivhistorier, mer realistisk
1966-1969: Etterligning av TV-seriens suksess, camp
1969-: starten av Bronze Age, O'Neill & Adams, "grim avenger"
superboy skrev: 3. nov 2022, 07:52 John Carter. Selve tittelen på filmen kunne vært mye bedre. Selve filmen er bra.
John Carter er ikke en tegneseriefilmatisering. Den bygger på romanen A Princess of Mars av E.R. Burroughs.

En god film som ikke ser ut til å ha vært nevnt så langt er Snowpiercer.
Besvar