Harold Wilberforce Clifton - agent eller spion?

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Harold Wilberforce Clifton - agent eller spion?

Indlæg af Mogens »

I anledning af lanceringen af Clifton Arkiverne 2 omtalte Shadow Zone den snarrådige, pensionerede oberst som værende en fremragende spion, men er det nu virkelig hans profession eller er han rettere sagt en agent? Eller er det to sider af samme sag, alt efter hvilke øjne der ser?

Det hedder sig, at Clifton arbejder for MI5, den britiske efterretningstjeneste, men ansætter de spioner eller agenter, og hvad mon der står på hans lønseddel?

I min optik er begrebet spion negativt ladet (bl.a. i skikkelse af nazispionen Otto Kartoffeln), hvorfor jeg hælder mest til at betragte den godmodige spejderfører som værende agent, der også slår om sig som detektiv, når tilværelsen kræver det.

Shadow Zone argumenterede for, at man er agent eller spion, alt efter hvilken side man er på, og desuden smagte ordet agent for meget af James Bond, hvorfor valget faldt på spion.

Men hvad siger folkedomstolen herinde? Har Shadow Zone ret, og er Clifton i virkeligheden en spion (af den gode slags), når han ikke lige samler på cigarmavebælter? :D
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Harold Wilberforce Clifton - agent eller spion?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det er da et interessant og finurligt spørgsmål, fordi der kan være forskellige opfattelser af, hvad et ord egentlig betyder :-)

Men grundlæggende er "agent" og "spion" synonymer ifølge ordbøgerne (medmindre "agent" i en sammenhæng skal forstås som en handelsrejsende, en kontraktformidler eller tilsvarende, eller i sprogvidenskab som et sætningsled som står for et levende væsen der udfører handlinger = agens).

Ordbøger tager dog ikke altid forbehold for personlige opfattelser.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Harold Wilberforce Clifton - agent eller spion?

Indlæg af Gimli »

Jeg er enig i at valget mellem 'agent' og 'spion' afhænger typisk af, om der er tale om en med- eller modspiller. Derfor overrasker det mig, hvis E-voke har valgt betegnelsen; 'Spion', da Clifton jo oftest læses som værende en medspiller.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Harold Wilberforce Clifton - agent eller spion?

Indlæg af Mogens »

Jeg undlod med vilje at vinkle mit spørgsmål til definitionerne i ordbogen for at høre folks umiddelbare, personlige mening, for jeg havde selvfølgelig set, at begge ord er anført som synonymer.

Agent: "Person som arbejder for en efterretningstjeneste eller anden offentlig myndighed med at skaffe (hemmelige) militære eller politiske oplysninger."

Spion: "Person der bedriver spionage mod en stat, en myndighed eller et konkurrerende firma."

Hvis man kigger nøgtern på disse betydninger, så bliver agenten fra den britiske efterretningstjeneste sandsynligvis betragtet som en spion af den russiske/sovjetiske ditto, men personen er vel ansat som agent af egen stat, og det er vel først, når han bevæger sig uden for landets grænser og under dække af en anden identitet indsamler fortrolige oplysninger, at han bliver kategoriseret som spion af fjenden.

Når han hengiver sig til sin martini i fredagsbaren og den yndige dame spørger, hvad han arbejder med, så svarer han sikkert ikke, at han er spion, med mindre han er til mænd og ønsker at komme af med hende. :lol:
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Harold Wilberforce Clifton - agent eller spion?

Indlæg af Mogens »

Gimli skrev: 9. jun 2023, 08:14 Derfor overrasker det mig, hvis E-voke har valgt betegnelsen; 'Spion', da Clifton jo oftest læses som værende en medspiller.
Sorry, jeg må lige rette dig. Det er Shadow Zone og ikke E-voke. :)

Det skal i øvrigt bemærkes, at jeg ikke har købt Clifton Arkiverne endnu, da jeg har de originale album, så jeg ved ikke, hvad der er anført i bøgerne, men Shadow Zone omtalte ham som spion på Facebook. :wink:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Harold Wilberforce Clifton - agent eller spion?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Man får helt lyst til at læse Clifton for at danne sig en mening :-)
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Harold Wilberforce Clifton - agent eller spion?

Indlæg af Gimli »

Mogens skrev: 9. jun 2023, 08:22
Gimli skrev: 9. jun 2023, 08:14 Derfor overrasker det mig, hvis E-voke har valgt betegnelsen; 'Spion', da Clifton jo oftest læses som værende en medspiller.
Sorry, jeg må lige rette dig. Det er Shadow Zone og ikke E-voke. :)

Det skal i øvrigt bemærkes, at jeg ikke har købt Clifton Arkiverne endnu, da jeg har de originale album, så jeg ved ikke, hvad der er anført i bøgerne, men Shadow Zone omtalte ham som spion på Facebook. :wink:
:oops: manglende omtanke.
Besvar