Samler du på merchandise, så se lige her
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Re: Samler du på merchandise, så se lige her
Jeg er stødt på ordet "galanteri" før, men har altid forbundet det med at være "galant". Sjovt nok har galant en anden betydning når det drejer sig om billeder, nemlig "uanstændig".
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Et godt ord
Og står faktisk i ordbøgerne, mest i forståelsen "opførsel, hvor en mand er høflig og indsmigrende over for kvinder, belevenhed, kurtoisi, ridderlig optræden.
Men også "pynt og stads, som kan bruges til håndarbejde, eller hvis eneste formål er at virke forskønnende". Ordbog over det danske sprog har dog også en historisk ordforklaring, der faktisk ganske rigtig har lidt af samme betydning som "merchandise": "hvad der ikke er til direkte nytte, men mere er til fornøjelse"
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
"Blod, bæ og det gule" er Monrad & Rislund-versionen.GoogaMooga skrev: ↑30. nov 2023, 01:57Første gang, jeg hørte udtrykket "blod, bæ, og bræk" var i 1988, af min onkel, da min mormor var indlagt på et sygehus i Aarhus (det må have været Skejby, findes der andre i Aarhus?). Jeg elsker ord, og kan ofte huske både tid og sted, første gang, jeg lærer et nyt ord eller udtryk. Man kan sige, at jeg samler på ord. Hurra for samler-genet!
Det gule er osse sinner!
Stationsvej 19: Sofiero, N. Hansens
Galanteri & Papirforretning.
Senere benævnt: Nyvej 15 i Glostrup
Galanteri & Papirforretning.
Senere benævnt: Nyvej 15 i Glostrup
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Ja, citeret fra en af Monrad og Rislunds sketches med en pølsemand og hans kunde.