Oplevelser på Copenhagen Comics 2024

Debat om tegneseriefestivaler, tips om byttemarkeder, udsalg og gode tegneserietilbud mm.
Besvar
Brugeravatar
Henrik Andreasen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28. mar 2004, 13:44
Geografisk sted: Syd for Køge

Oplevelser på Copenhagen Comics 2024

Indlæg af Henrik Andreasen »

Hej

Ville bare lægge op til, at høre hvad folk havde oplevet af stort og småt på weekendens Copenhagen Comics? Jeg fik ikke selv rigtigt set så mange af boderne, da jeg sad i signeringsområdet med 3 af messens gæster det meste af weekenden. Fik dog tid til at se et foredrag med Craig Thompson lørdag eftermiddag, samt et foredrag med 3 generationer af tegneserie pushere søndag formiddag. Begge to interessante og informative (har selv kortvarigt været tegneserie pusher). Så også messens afsluttende foredrag med 4 af de udenlandske gæster, fint styret af Thomas Berger. Ganske morsomt foredrag.

Det var super hyggeligt i signeringsområdet, og jeg var positivt overrasket over hvor mange der købte tegninger af de udenlandske gæster, specielt Alan Davis var travlt beskæftiget. Selvom jeg ikke kom så meget rundt, havde jeg en rigtig god messe, og nåede også at få nogle tegneserier signeret + et par tegninger.

Thumbs up!
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2243
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Oplevelser på Copenhagen Comics 2024

Indlæg af Gimli »

For mit vedkommende var det min første tegneseriemesse i ca. 20 år. Så jeg var til så mange oplæg/debatter som jeg overhovedet orkede. Og jeg nød dem alle. Der var selvfølgelig nogle oplæggere, som var mere underholdende end andre - men det betød ikke, at de mindre underholdende ikke havde reelle budskaber og meninger, som var værd at overveje.

Dernæst sugede jeg så meget af stemningen til mig som muligt - hvilket også var særdeles positiv. Jeg noterede mig især at publikum var blevet meget mere diverse end da jeg sidst var til en tegneseriemesse, hvilket jeg ser som ubetinget positivt. :D :D :D Der var også flere gode cosplay-“aktører”, hvilket jeg fandt gav et andet slags liv blandt publikum. (Billeder mv.).

Jeg fik selvfølgelig også købt album - men prøvede ikke i denne omgang at få signeret noget. Mest fordi dem jeg var mest interesseret i, var noget jeg havde i forvejen, og jeg tænker, at hvis jeg havdetaget; En dyne af sne, med, så måtte jeg have købt mindst 3 album mindre. (Skal temmelig langt med tog).

Når man har været væk fra den slags events kan jeg godt blive lidt ‘blow away’ over udviklingen, og den var ubetinget positiv. Stor applaus til arrangørerne fra min side af. Virkelig et godt arrangement.
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 901
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Oplevelser på Copenhagen Comics 2024

Indlæg af Asger Pedersen »

Jeg prøver gerne at ta med til alle tegneseriefestivaller, og jeg var begge dage på CC. Lørdag med toget (orange billet), hvor jeg købte så meget, at jeg ikke ku slæbe det, men jeg fik lov af Anders at stille det i hans stand til søndag.
Der var et par foredrag, jeg nåede, begge med Morten Søndergaard, og ellers var jeg rundt på standene og finde nyheder, spændende ting og billige albums. Jeg fik et par håndfulde tegninger: jeg bad tegnerne om at tegne Carlt, og resultaterne vil blive bragt i tredje bind.
Masser af gamle venner fik jeg hilst på og snakket med, herligt.
Særligt spændt var jeg på salget af Carlt bind 2, det var desværre ikke overvældende, men Anders var fortrøstningsfuld.
Søndag tog jeg bilen derind for at kunne transportere mine indkøb, og da er der jo gratis parkering. Jeg hørte også panelet med de tre Tegnere modereret af Thomas Berger - rigtig godt.
Og så kom min datter og svigersøn derind, og jeg gav dem en lille rundvisning.😊
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7227
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Oplevelser på Copenhagen Comics 2024

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det lyder sjovt med andre tegneres Carlt-tegninger, det vil jeg glæde mig til at se :-)

Overordnet forekom messen at være en stor succes, virkelig god stemning, masser af mennesker, ikke mindst lørdag var der stuvende fuldt. For Cobolts vedkommende kan jeg kun sige, at vi havde en meget tilfredsstillende messe, selv om vi kun havde tre fokusområder på standen: De mange nye tegneserier for børn, Asterix, og de allernyeste graphic novels, herunder flere danske. Den store væg med alle børnetegneserierne (og tre sækkestole til trætte børne- eller forældreben) tiltrak mange forældre og børn, hele familier var meget optaget af udbuddet. Det store bord med alle enkeltalbummene med Asterix tiltrak også mange mennesker, der livligt fortalte om deres forhold til serien, og der var mange spørgsmål som "hvad er det nu for et album, hvor Miraculix får en bautasten i hovedet" og den slags. Også den annoncerede give-away med en Playmobil-figur af Miraculix tiltrak mange både børn og voksne. Hvis man sagde kodeordet "Trylledrik!", fik man en figur. Vi havde 500, og de fleste røg, men der er dog nogle tilbage, så de kommer nok på Bogforum. Blandt de største sællerter var Sofie Riise Nors' Jeg var din muse, der også var næsten ny, men også hendes forrige, Sexmagasinet, og Slagtehal fem, Hvordan Obelix faldt i gryden med trylledrik da han var lille, I morgen bliver bedre, og blandt børnetitlerne ikke mindst Ella og Batgris.

Cobolts webshop satte rekord i forhold til alle tidligere Copenhagen Comics- og Bogforum-kampagner, så det var meget positivt. To af de titler, der udkom dagen før CC, fik også meget lange ben at gå på både hos Cobolt og andre forhandlere hen over weekenden, Tyler Feders USA-forbudte "Kroppe er seje" og Arne Nordin og Johan Andreassons "Find fodboldstjernerne".

Personligt havde jeg ligesom Asger glæde af, at adskillige familiemedlemmer kom på besøg, alle mine tre døtre, tre børnebørn, en ekskone, en søster og en svoger, der manglede sådan set kun to svigersønner og to børnebørn, mest fordi de er meget små (altså børnebørnene!). Lutter smil og klokkeklang hele vejen rundt. Tak til arrangørerne for at stable det hele på benene. At CC næste år bliver i Valbyhallen, må siges at være en lillebitte nedgradering ... men Københavns Kommune er åbenbart blevet for grådige med Øksnehallen, og så er det et rimeligt alternativ. Og folk der vil køre i bil til messen, får nye muligheder, det kan måske vise sig at være en fordel.
Besvar