Mittéï

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23058
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Mittéï

Indlæg af GoogaMooga »

Pludselig kunne jeg ikke huske, om Mittéï var belgier eller franskmand. Og det er ikke ligegyldigt for seriernes "look".

Jeg måtte google, men første omgang gav intet resultat. Så søgte jeg kun på navnet, og der kom svaret endelig frem: det ligger hos vores egen hjemlige comicwiki.dk.

Mittéï er vel i grunden for fed. Det er der mange tegnere fra Den Belgiske Guldalder, der er. Derom hersker der ingen tvivl.

Men Mittéï adskiller sig lidt. Han har hoppet rundt mellem for mange serier, så det er svært at hænge ham op på ét hovedværk (à propos hoveder...).

Mittéï kan nu godt bruges af mig. Efter lang tid i sengen har jeg fået svært ved at rejse mig fra min skrivebordsstol. Så jeg tager tilløb, og lige før jeg hæver mig selv, siger jeg "Mittéï" til mig selv. Lissom Gitte Hæning gjorde i 1962.

Nu_er_det_jul_igen.jpg
Nu_er_det_jul_igen.jpg (94.87 KiB) Vist 947 gange
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 901
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Mittéï

Indlæg af Asger Pedersen »

Der er selvfølgelig en mini-biografi om ham på lambiek.net
Jeg fik lige lyst til at slå ham op, han har lavet mange ting, jeg ikke anede.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9457
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Mittéï

Indlæg af Antaeus »

Jeg har bragt den her før under bedste panel afstemning.

Dette panel og side er ret fin og med Franquin som chauffør og Mittei selv.
Og så lige et par andre.

Alle billederne kan ses i større format ved at klikke på dem.
Optimized-mittei-demi-planche-superieure-2xxm.jpg
Bonventure.jpg
1976_2017.jpg
Sold at Auction MITTÉÏ, MITTEI Jean Mariette 1932-2001.jpg
Spirou-2017.jpg
Spirou-2017.jpg (85.89 KiB) Vist 732 gange
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Ricobe
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22. mar 2024, 15:57

Re: Mittéï

Indlæg af Ricobe »

Synes ikke jeg har hørt om ham før, men er ret vild med tegnestilen. Synes især mange europæiske byområder tegnet i den stil rammer meget godt den charme som de kan have
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 813
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Mittéï

Indlæg af Mogens »

Mittéï er vel et ubeskrevet blad i Danmark. Man har ofte lagt mærke til hans navn i en eller anden sammenhæng, men man har alligevel svært ved at hænge ham op på én bestemt serie. Lidt ala skuespillere, man genkender ansigtet på, men man kan som regel ikke huske, hvad de hedder eller hvilke film, de har spillet med i.

Jeg er ikke helt bevendt med de forskellige fagbegreber, men for mig at se, er Mittéï er én af de tegnere, der behersker flere stilarter, herunder den mere realistiske stil, såvel som Marcinelle.

Herhjemme er han nok mest kendt for De Tre Spejdere, som E-voke pt. udgiver som samlebind, samt for sin assistance på serier som Allan Falk, Natacha, Jakob & Sylvester og Sofie; enten som tegner eller forfatter.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7227
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Mittéï

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev: 30. maj 2024, 20:53for mig at se, er Mittéï er én af de tegnere, der behersker flere stilarter, herunder den mere realistiske stil, såvel som Marcinelle.
Nemlig. Har kunne med lethed krydse frem og tilbage og var helt utrolig produktiv som tegner, ofte som assistent for andre, men også på egen hånd, og i nogle sammenhænge havde han også selv assistenter. Når han ikke er mere kendt, er det nok netop, fordi han ikke har lavet et "hovedværk" på egen hånd. Nogle gange var han også selv forfatter.

På Tintin-bladet var han i en periode ansat som grafiker på tegnestuen, og han tegnede mange forsider og illustrationer til bladet. Han lærte også gerne fra sig, for eksempel har Walthéry og Dany givet ham æren for at lære dem grundbegreber om at tegne tegneserie. En flittig mand gennem et halvt århundrede, og han fik også tid til at spille i jazzorkestre og få fire børn.

Havde vi ikke også en tråd om hans mange biltegninger? Den kan jeg ikke lige finde.
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg
image.png
image.jpeg
image.jpeg (53.85 KiB) Vist 602 gange
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9457
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Mittéï

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 30. maj 2024, 23:59
Mogens skrev: 30. maj 2024, 20:53for mig at se, er Mittéï er én af de tegnere, der behersker flere stilarter, herunder den mere realistiske stil, såvel som Marcinelle.
Nemlig. Har kunne med lethed krydse frem og tilbage og var helt utrolig produktiv som tegner, ofte som assistent for andre, men også på egen hånd, og i nogle sammenhænge havde han også selv assistenter. Når han ikke er mere kendt, er det nok netop, fordi han ikke har lavet et "hovedværk" på egen hånd. Nogle gange var han også selv forfatter.

På Tintin-bladet var han i en periode ansat som grafiker på tegnestuen, og han tegnede mange forsider og illustrationer til bladet. Han lærte også gerne fra sig, for eksempel har Walthéry og Dany givet ham æren for at lære dem grundbegreber om at tegne tegneserie. En flittig mand gennem et halvt århundrede, og han fik også tid til at spille i jazzorkestre og få fire børn.

Havde vi ikke også en tråd om hans mange biltegninger? Den kan jeg ikke lige finde.
Jeg har engang postet et hav af biler i en tråd, men de var tegnet af Jidehem.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7227
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Mittéï

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 31. maj 2024, 19:55Jeg har engang postet et hav af biler i en tråd, men de var tegnet af Jidehem.
Nå ja! Det var det, jeg tænkte på. Men de to er også lidt af samme skuffe.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 813
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Mittéï

Indlæg af Mogens »

Jeg fandt sørme et album (på tysk) i gemmerne, som er tegnet af Mittéï:

Briefe-aus-meiner-Muehle.jpg

I forordet bliver der også givet udtryk for, at det ikke er så ligetil at finde info om Mittéï:

Forord.jpg
Besvar