Korstog samlebind 1
Under Copenhagen Comics 2024, og indrømmet, det er efterhånden noget tid siden, udgav Forlaget E-voke ”Korstog samlebind 1” indeholdende de to første dele i serien, Samlebind 2 med 3. og 4. del er under forberedelse og udkommer senere, hvis jeg har forstået det korrekt.
Det er som titlen mere end antyder en fortælling, der foregår i korstogenes tid, hvor de, der mente at have patent på den rette tro eller de, der mente det ”rigtige” drog ud i verden for at overtale de, der mente noget andet til at ændre mening. Det foregik tit med hårdtslående midler oftest med dødelig udgang. Det har altid vakt min undren, hvordan man har villet slå ihjel i f.eks. en kærlig guds navn eller pine og tortere andre for at få dem til at synes eller tænke lige som én selv. Det har formodentlig mest af alt handlet om magt, om at have rådighed over egne f. eks. p. gr. a. den ene eller anden slags værdier. Så har det været nemmere, hvis man kunne kalde det noget andet – måske også for én selv? Jeg skal ikke gøre mig klog på bevæggrundene, men der er godt nok blevet slået mange mennesker ihjel over tid på grund af ovenstående. Diverse parter har ikke noget at lade hinanden høre, nu som før. Der er kommet mange spændende og fængslende historier ud af problemstillingerne, tænk blot på beretningerne om kong Arthur og hans riddere, Det er parret Jean Dufaux og Philippe Xavier, som også har begået serien Conquistador, som står bag fortællingen.
Forlaget beretter om dette bind:” Endnu et korstog rettet mod Det Hellige Land er under opsejling. Under ledelse af Gregor af Arcos og hertugen af Taranto forbereder de kristne sig på at generobre Jerusalem og vriste det ud af sultanen Abdul Razims hænder. Den tapre Gauthier af Flandern er imod det nye felttog, som han betragter som vanvid. Men mystiske og mørke kræfter lurer; både sandstorme og Qua'dj'en, en dæmon, der er fast besluttet på at høste krigersjæle.”
Det er kappe og kårde, helte og skurke, heste og ryttere, mænd, kvinder, intriger, begær, tilsat en ordentlig sjat dæmoni og mærkværdige skabninger med en flot, flot billedside. Jeg kan nogle gange have svært ved at skelne personernes ansigtstræk fra hinanden, men så er hår farve, frisure, påklædning et godt hjælpende parameter. Det kan dog i mine øjne nedsætte læsehastigheden, når min hjerne insisterer på at hitte rede i persongalleriet. Ellers er der tale om flotte tegninger og meget fin farvelægning på glat papir. Dette sidste har mine øjne nogle gange problemer med, men ikke her. Det er virkelig fin farvelægning, der behager denne læsers øjne.
Historien er fængslende, og der sker overraskende ting og sager, som i hvert fald undertegnede ikke forventede i en serie, der til at begynde med synes realistisk. Det sagt, så virker det ”utrolige” eller ”overnaturlige” ikke for langt ude. Det er en troværdig fortælling, i hvert fald i denne læsers øjne. Mennesket har jo vist sig at være i besiddelse af mindre rare og behagelige egenskaber gennem tiderne, således også her. Det skal blive spændende at se, hvordan det hele videre folder sig ud og afsluttes.
Udstyret er som vanligt helt og aldeles i orden med hardcover, fine afdæmpede, nærmest bløde farver, som virker fint på det den denne gang benyttede glatte papirkvalitet som tidligere nævnt.
Endnu en gang er det dejligt at få to dele af en historie på én gang. Så er man som læser godt i gang og for 289,- får man to albums. Det er værd at tage med i overvejelserne i disse tider, hvor der udkommer rigtigt meget, og man som tegneserielæser måske har et budget at skele til. Det har de fleste vist i disse tider.
Det bliver 5 kapper eller kårder alt efter smag og behag til folkene på togt for deres tro eller….?
ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN
Titel: Korstog samlebind 1(samler del 1 (Simoun Dja) og del 2 (Qua'dj) i serien.
Forfatter: Dufaux
Tegner: Xavier
Farvelægning: Jean-Jacques Chagnaud
Forlag: E-voke
ISBN nr. 978-87-7598-049-9
Pris: 289,- kr.
Format: Hardback, 112 sider, i farver, 242x317 mm, 0,84 kg
Korstog samlebind 1
Korstog samlebind 1
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
- Berti Stravonsky
- Administrator
- Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
- Kontakt:
Re: Korstog samlebind 1
Det må være alderen, Batman.Det er kappe og kårde, helte og skurke, heste og ryttere, mænd, kvinder, intriger, begær, tilsat en ordentlig sjat dæmoni og mærkværdige skabninger med en flot, flot billedside. Jeg kan nogle gange have svært ved at skelne personernes ansigtstræk fra hinanden, men så er hår farve, frisure, påklædning et godt hjælpende parameter. Det kan dog i mine øjne nedsætte læsehastigheden, når min hjerne insisterer på at hitte rede i persongalleriet. Ellers er der tale om flotte tegninger og meget fin farvelægning på glat papir. Dette sidste har mine øjne nogle gange problemer med, men ikke her. Det er virkelig fin farvelægning, der behager denne læsers øjne.

Jeg vil nappe Korstog. En interessant og skræmmende periode.
Re: Korstog samlebind 1
Du har så ganske ret! Øjnene/synet bliver klart dårligere med alderen! Du kan godt glæde dig, ellers, til en fin og interessant læseoplevelse - fortsat go' sommer , lidt endnuBerti Stravonsky skrev: ↑31. jul 2024, 16:49Det må være alderen, Batman.Det er kappe og kårde, helte og skurke, heste og ryttere, mænd, kvinder, intriger, begær, tilsat en ordentlig sjat dæmoni og mærkværdige skabninger med en flot, flot billedside. Jeg kan nogle gange have svært ved at skelne personernes ansigtstræk fra hinanden, men så er hår farve, frisure, påklædning et godt hjælpende parameter. Det kan dog i mine øjne nedsætte læsehastigheden, når min hjerne insisterer på at hitte rede i persongalleriet. Ellers er der tale om flotte tegninger og meget fin farvelægning på glat papir. Dette sidste har mine øjne nogle gange problemer med, men ikke her. Det er virkelig fin farvelægning, der behager denne læsers øjne.![]()
Jeg vil nappe Korstog. En interessant og skræmmende periode.
mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!