Min tegneserierejse startede med Disney. Min far og farmor drev en halvstor kiosk i Skærbæk, Sønderjylland, hvor blandt andet både Anders And blade og jumbobøger var på hylderne. Jeg elskede at komme hjem efter skole i 90'erne og en ny jumbobog var ankommet. Jeg bøvlede en del med at læse og det blev for alvor jumbobogen, som hjalp mig til at knække koden.
I mine sene teeenage år ebbede interessen ud og godt hjulpet af mit job, faldt interessen mere på gaming, hvor det med at samle også for alvor blev en faktor. Et senere jobskifte til LEGO betød at gaming samleriet blev skiftet ud med klodser i stedet. Økonomien tillod nu, at jeg kunne købe det jeg ville have og med et hus kunne jeg pludselig indrette et helt rum dedikeret til min samling.
For et års tid siden blev jeg så ramt af stress og her mærkede jeg for alvor hvilken ro tegneserier kunne give mig. Kombinationen af en god historie og flotte billeder, kunne fuldstændig sluge mig ind i universet og jeg kunne virkelig koble af. Tegneserien var i hvert fald en vigtig del af at jeg kom tilbage i fin form igen. Mit første køb blev "Der var engang i Frankrig". Jeg var fuldstændig blæst omkuld og læste nærmest det hele i et rap. Udover at historien og tegningerne er fantastiske, så er det også en rigtig lækker udgivelse som ser godt ud på hylden.
Her er jeg så et års tid efter mit første tegneseriekøb som voksen og samlingen er siden da eksploderet, hvor jeg konstant må tilføje nye reoler. I starten prøvede jeg med noget på engelsk, og selvom engelsk er mit hovedsprog på arbejde, så bryder jeg mig ikke om at læse en tegneserie på engelsk. Det giver mig en helt anden ro, når det er på dansk.
I starten kendte jeg kun Faraoes Cigarer, men siden har jeg også fundet Fantask og de forskellige udgivere som E-voke, Shadow Zone og hvad de ellers alle sammen hedder. Jeg køber lidt fra dem alle sammen for at støtte så bredt som muligt. Vil jo gerne have meget mere lækkert på dansk. De samlede udgivelser, som ser godt ud på hylden og er kælet for er jeg specielt vild med.
Min interesse er ret bred. Samtidig ved jeg meget lidt om hvad der findes. Anmeldelser fra Nummer 9, forummet her og diverse Facebook grupper har givet god inspiration og jeg har købt alt muligt.
En ekstra glæde med tegneserierne har været at min datter på 8 år også elsker at bladre i dem. Når hun lige napper en Lucky Luke samling med ind som godnatlæsning (nok mest kiggen, for hun bøvler også med læsekoden), så smiler jeg lige lidt ekstra.
Favoritterne så langt:
- Der var engang i Frankrig
Blacksad
Gør det af med Ramirez
Katanga
DEN
Dyreriget
Tananarive
Kureren
Asterix
Lucky Luke
Alt Carl Barks