Halløj!

Besvar
Keller

Halløj!

Indlæg af Keller »

Jeg har fulgt med på sidelinjen et stykke tid, så jeg tænkte det var passende at lige introducere mig selv, inden jeg tager mig sammen til at poste noget yderligere.

Min tegneserierejse startede med Disney. Min far og farmor drev en halvstor kiosk i Skærbæk, Sønderjylland, hvor blandt andet både Anders And blade og jumbobøger var på hylderne. Jeg elskede at komme hjem efter skole i 90'erne og en ny jumbobog var ankommet. Jeg bøvlede en del med at læse og det blev for alvor jumbobogen, som hjalp mig til at knække koden.

I mine sene teeenage år ebbede interessen ud og godt hjulpet af mit job, faldt interessen mere på gaming, hvor det med at samle også for alvor blev en faktor. Et senere jobskifte til LEGO betød at gaming samleriet blev skiftet ud med klodser i stedet. Økonomien tillod nu, at jeg kunne købe det jeg ville have og med et hus kunne jeg pludselig indrette et helt rum dedikeret til min samling.

For et års tid siden blev jeg så ramt af stress og her mærkede jeg for alvor hvilken ro tegneserier kunne give mig. Kombinationen af en god historie og flotte billeder, kunne fuldstændig sluge mig ind i universet og jeg kunne virkelig koble af. Tegneserien var i hvert fald en vigtig del af at jeg kom tilbage i fin form igen. Mit første køb blev "Der var engang i Frankrig". Jeg var fuldstændig blæst omkuld og læste nærmest det hele i et rap. Udover at historien og tegningerne er fantastiske, så er det også en rigtig lækker udgivelse som ser godt ud på hylden.

Her er jeg så et års tid efter mit første tegneseriekøb som voksen og samlingen er siden da eksploderet, hvor jeg konstant må tilføje nye reoler. I starten prøvede jeg med noget på engelsk, og selvom engelsk er mit hovedsprog på arbejde, så bryder jeg mig ikke om at læse en tegneserie på engelsk. Det giver mig en helt anden ro, når det er på dansk.

I starten kendte jeg kun Faraoes Cigarer, men siden har jeg også fundet Fantask og de forskellige udgivere som E-voke, Shadow Zone og hvad de ellers alle sammen hedder. Jeg køber lidt fra dem alle sammen for at støtte så bredt som muligt. Vil jo gerne have meget mere lækkert på dansk. De samlede udgivelser, som ser godt ud på hylden og er kælet for er jeg specielt vild med.

Min interesse er ret bred. Samtidig ved jeg meget lidt om hvad der findes. Anmeldelser fra Nummer 9, forummet her og diverse Facebook grupper har givet god inspiration og jeg har købt alt muligt.

En ekstra glæde med tegneserierne har været at min datter på 8 år også elsker at bladre i dem. Når hun lige napper en Lucky Luke samling med ind som godnatlæsning (nok mest kiggen, for hun bøvler også med læsekoden), så smiler jeg lige lidt ekstra.

Favoritterne så langt:
  • Der var engang i Frankrig
    Blacksad
    Gør det af med Ramirez
    Katanga
    DEN
    Dyreriget
    Tananarive
    Kureren
    Asterix
    Lucky Luke
    Alt Carl Barks
    Alt Don Rosa
Jeg er glad for at kunne følge med herinde og mærke hvor dedikerede alle er. Håber jeg også selv kan bidrage med aktivitet, selvom jeg nok stadig er noget af en nybegynder.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Halløj!

Indlæg af Frank Madsen »

Hej Keller. Velkommen til og tak for historien om din tegneserieinteresse. Du skal bare poste løs og ikke holde dig tilbage, både med spørgsmål og egne betragtninger. :)
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Odense

Indlæg af redneck »

Velkommen til. "Der var engang i Frankrig" er en meget stærk fortælling. Du kan trygt gå på opdagelse i andre udgivelser af samme tegner og forfatter, hvilket din liste også viser, du delvist har gjort.

Anders And og Co har nok været manges indgang til både tegneserier og læsning. Selv har jeg nydt bladene hos min mormor og morfar som dreng. De havde også den første Jumbobog, så den blev naturligvis også læst.

Jeg bidrager ikke selv voldsomt meget herinde, men du skal ikke holde dig tilbage - forummet lever kun, hvis brugerne skriver noget.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Hej Keller, velkommen, og god intro :-)

Den dér kiosk i Skærbæk, lå den monstro i Storegade, få skridt fra krydset med Ribevej/Tøndervej? Jeg blev lidt nysgerrig i forlængelse af min lille sommerferieberetning om Skærbæk i 1960'erne her:
viewtopic.php?p=232470#p232470

Måske eksisterer den selvsamme kiosk stadig, blot med nye indehavere? :-)
Keller

Indlæg af Keller »

Hej Carsten. Det var noget af et sammentræf. Kiosken du henviser til hed i 90'erne og 00'erne Tipskiosken og de havde også på den tid et kæmpe udvalg af blade og magasiner - ved dog ikke om den fortsat eksisterer. Jeg mener mine forældre har fortalt, at den tidligere hed noget andet. Min famile havde kiosk (Videocenteret) på Nissumsgade, med udlejning af VHS, Nintendo spil og andet godt. :)
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Bathulen

Indlæg af Robin »

Hej Keller
Også herfra skal lyde et velkommen til! Jeg lagde også ud med Anders And, og det bredte sig til virkelig meget forskelligt. Begrænsningens kunst er noget jeg til stadighed slås med :D . Igen, velkommen til, det er altid super med nye tilkomne! Go' fornøjelse på forummet!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar