FANTOMET BIND 1: Legenden vender tilbage

LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: FANTOMET BIND 1: Legenden vender tilbage

Indlæg af LarsChristiansen »

Med 'væk' menes det som ordet helt almindeligvis betyder; dvs. borte, forsvundne – ja, altså; væk. Såvidt vides er alle Vallvés originaler blevet væk efter hans borgang. Og fra den tid hvor de er tegnet og udgivet eksisterer der ikke digitalt og dermed tilgængeligt materiale længere.
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af maxus »

Godt nok trist. Nok min absolutte favorit af fantomet tegnerne, men i høj grad også grundet de mange 'historiske tilbageblik. Altid en favorit hjemme hos mig :D
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

LarsChristiansen skrev: 2. okt 2024, 13:34 Med 'væk' menes det som ordet helt almindeligvis betyder; dvs. borte, forsvundne – ja, altså; væk. Såvidt vides er alle Vallvés originaler blevet væk efter hans borgang. Og fra den tid hvor de er tegnet og udgivet eksisterer der ikke digitalt og dermed tilgængeligt materiale længere.
Nu har jeg spurgt mig for på facebook tegneserieentusiaster og får følgende glædelige svar om at Vallvés historier er tilgængelige:
Kristian Hellesund
Forfatter
Hvis jeg husker riktig, så har Jaime Vallvé tegnet over 100 Fantomet-historier. Han har samarbeidet med flere dyktige forfattere, så jeg er enig i at han har vært involvert i meget gode tegneserier. Det høres merkelig ut at tegneseriene tegnet av Vallvé ikke skal være tilgjengelige. Flere av historiene er utgitt flere ganger i både Norge og Sverige. Noen av historiene har vært fargelagt på ny av Reprostugan til publisering i Sverige. I tillegg har det australske forlaget Frew hatt historier tegnet av Vallvé på trykk de siste årene.
Michael G. Nielsen
Stor bidragsyder
Kristian Hellesund Ja, mon ikke de findes i Egmonts arkiv og originalmaterialet er hos Vallvés familie.
Andreas Eriksson
Michael G. Nielsen Alla Vallvés äventyr går att få tag på via Egmont. (Samma för alla Team Fantomen-äventyr). Så vad saken än gäller måste det vara ett missförstånd. Vi publicerar Vallvés äventyr regelbundet i Sverige.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

LarsChristiansen skrev: 29. sep 2024, 21:34 Bare en kort bemærkning til udvalget af historier med "Fantomet". Det skal blankt erkendes at det er overordentligt vanskeligt at samle disse album – materiale er ikke bare klar til at vælge og vrage imellem. Blandt andet er materiale fra en tegner som nu Jaime Vallvé væk... – Så det er ikke helt så lige til som man måske forestiller sig – og en slags 'det muliges kunst' overhovedet at kunne lykkes med at udgive på dansk. :)
Kristian Hellesund har postet hans anmeldelse på facebook tegneserieentusiaster.

Og her står bl.a. følgende:
Egentlig er det danske albumet en gjenutgivelse av det svenske albumet «Hård mot de hårda» fra 2021. Tegneseriene er akkurat de samme som i det svenske Fantomet-albumet, og tre tekster av den svenske Fantomen-redaktøren Andreas Eriksson er gjengitt i dansk språkdrakt.
Hvis den danske udgave indeholder det samme som det svenske album, og det er der intet galt i, så tænker jeg ikke at det er så svært at samle lige netop det første album. Eller er der noget jeg her overser?

Det glædelige er i hvert fald at der er Fantomet igen og forhåbentlig med flere ikke-før-udgivne historier i fremtiden samt de bedste historier med Vallvé.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af superboy »

Jeg skulle gjerne sett mer til Hans Lindahl sine tegninger.
Vedhæftede filer
00 fa lindahl 2.jpg
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

superboy skrev: 6. okt 2024, 10:52 Jeg skulle gjerne sett mer til Hans Lindahl sine tegninger.
Han er også god.

Mine favoritegnere:
1. Jaime Vallvé.
2. Kari Leppänen
3. Sy Barry
4. Hans Lindahl

Hvilke er dine Fantomet favorittegnere?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Indlæg af Berti Stravonsky »

Ånden der vandrer blev en del af min opvækst. Jeg var præpubertetsforelsket i Diana, og jeg slugte både Krøniken, Havmanden og alle de andre, som var med til at fylde bladet. Hovedhistorierne var naturligvis alfa og omega, og Fantomet var med til at opdrage mig udi hvad der er godt og skidt. Måske mere end hvad mine forældre formåede.

Jeg var da ikke i stand til at vurdere tegningerne og dermed tegnerne. Jeg åd alt. Først nu, paradoksalt med svagere syn, kan jeg se nuancerne. Bedre sent end aldrig.

Men det der gjorde Fantomet kæmpestort i min lille verden, var det redaktionelle arbejde med at holde kontakt med os læsere. Jeg ved godt, at der også andre steder, Seriemagasinet og Gru fx, blev gjort tiltag, men ingen over og ingen ved siden af Fantomet. Her var der et organ, hvor lille jeg blev tre meter høj de to gange, hvor jeg var nævnt i bladet. Først med en bytteannonce og sidenhen en tegning, som dog desværre ikke endte med at vinde.

Og Fantometklubben, mand! Nøj hvor var det fedt. Jeg havde medaljonen med det gode mærke. Jeg havde fingerringen med det onde mærke, som dog var i pænt ringe stand, og som hustigt gik i stykker. Jeg blev naturligvis medlem og fik diplomet hvor Ånden der vandrer poserer foran kraniegrotten. Medlemsnummer 145, og jeg var stolt som en pave. Diplomet kom op at hænge på mit værelse. Medlemsbogen, med chefens hemmelige kode, var gemt et særligt hemmeligt sted i mit gamle skrivebord, og min ven, Preben, og jeg, skrev mange beskeder til hinanden med netop denne kode. Vi ville begge være detektiver (vi læste også et hav af drengebøger, og jeg har nu en tossesamling på over 700 drengebøger fra dengang), og vi havde et klubhus henne hos ham, og var gode venner lige indtil vi ikke var det længere. Det har lidt at gøre med, at Prebens mor havde et godt øje til mig, og jeg blev nærmest og næsten forført af hende, men det er en anden og bedre historie.

Men et klubhus ja, og vi skiftede løsen og bankesignal og alt var bare en forrygende fest for en knægt i Udkantsdanmark. Ja tak.

Samlemappen, åh den elskede jeg, samlemappen hvor der IKKE kunne være en hel årgang, men kun 10 numre, for ellers sprak samlemappen, men flot så den ud, med den røde og den blå farve. Jeg elskede hvert minut af min Fantomettid. Den samlemappe og så den der utroligt lækre Fantomet nøglering. Lyseblå som havet, og midt i Fantomets fjæs i hvidt med sort til øjne, næse og mund. Kanon. Jeg samlede også på nøgleringe, men lige præcis Fantometnøgleringen skulle ikke hænge med de andre. Næ, den fik en særlig plads henne på hessiantapetet. Den røg ud sammen med næsten alt andet, da min far fuckede vores hjem op, og først nu her, mange mange år senere, har jeg fået fat på den. Den er meget mindre, synes jeg, end dengang.

Bedste Fantomethistorie? Det er både vanskeligt og let. Vanskeligt fordi jeg jo kom ind i alle eventyrerne, og havde en svaghed for slanger, så alle historier med slanger og den slags, var superfede. Men alligevel let, for jeg ELSKEDE historien i Fantomet # 42, Trommens magi. Hvordan den slanke satan kunne hypnotisere min helt, blot ved at tromme. Jeg har læst den historie en million gange, og sjovt nok, eller uhyggeligt nok, blev den historie en pendant til min far, som også på den tid i min opvækst blev hypnotiseret af at drikke. Des mere han drak og ødelagde alt, des mere gemte jeg mig i Fantomets univers. Men dette er også en anden historie. Dog næppe bedre.

Diana. Wauuu. Jeg må tilstå, at jeg drengehyggede med med hende under dynen. Yes Sir. Det gjorde jeg. Og blev vitterligt forelsket i Lady Di, da hun erobrede England. Forelsket blot fordi der var et navnesammenfald. Og da jeg i flere år i træk forsøgte at kvalificere mig til Tipsbladets signaturpanel, var min signatur altid Diana. Altid.

Jeg har alle hæfter ovenpå. Alle undtaget det første, og ellers op til nummer 200. Der stoppede jeg. Ikke fordi jeg ikke gerne ville have alle, men for at lade mig styre min samlermani, og ikke lade min samlermani styre mig. Jeg købte to 1'ere for et par år siden, og var glad, glad, glad. Men jeg har dem ikke længere. Jeg solgte det ene og byttede vistnok det andet væk. Eller også er det deroppe.

Oppe i hulen. Drengehulen. Min spillelæsehyggehule, som nu også bruges til opbevaring af alskens skidt og ragelse.

101962509_10158670380773255_9047029754946912256_n (1).jpg
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Indlæg af Berti Stravonsky »

9988760034439 (1).jpg
TorbenB
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af TorbenB »

Fagbladet Journalisten har for nylig bragt et billede af Mads Brügger, hvor han bærer ringen med Fantomets onde mærke på højre hånds langfinger. Nogen der kender baggrunden? Er han i virkeligheden Fantomet?

Se billedet her:

https://journalisten.dk/massivt-arbejds ... atte-syge/
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Berti, det lyder som rigtig gode tider med Fantomet.
Jeg kan svagt huske tromme-historien, men det har altid været de historiske serier, der har været mine favoritter.
Du skulle gøre noget ved den hule, så den bliver et dejlig og flot sted man kan trække sig tilbage og læse tegneserier og nyde dine gamle drengebøger.
Jeg elsker i hvert fald mit tegneseriebibliotek, hvor jeg sidder lige nu og skriver og har planlagt at læse et Fantomet blad.

Jeg er lige kommet hjem fra en tur med hunden og skulle lige ind i skuret og her ligger der øverst i en tegneseriekasse, tre Fantometblade. Jeg troede ellers jeg havde dem alle inde, men det kan være det er nogle dobbeltgængere. Men de skal under alle omstændigheder ikke ligge derude. Lige nu ligger Fantomet i en reol, men planen er at de skal i kassetter i nummerorden så de er lige til at tage og læse. Og det samme med mine Fart & Tempo, Agent X9 og Seriemagasinet. Lige nu er det kun Anders And & Co. som er i kassetter.

Men der er jo efterårsferie om en uge, så det var måske et projekt jeg kunne bruge lidt tid på.

Det med de bedste Fantomethistorier, som Berti kommer ind på tænkte jeg at vi flytter over i denne her tråd, hvor der allerede er en masse om de bedste historier. Så jeg starter den op igen nu hvor Fantomet er aktuel igen.
https://www.serieland.dk/forum/viewtopi ... =4&t=18894
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

TorbenB skrev: 6. okt 2024, 14:42 Fagbladet Journalisten har for nylig bragt et billede af Mads Brügger, hvor han bærer ringen med Fantomets onde mærke på højre hånds langfinger. Nogen der kender baggrunden? Er han i virkeligheden Fantomet?

Se billedet her:

https://journalisten.dk/massivt-arbejds ... atte-syge/
Spændende.
Mon han var medlem af Fantometklubben siden han har den ring.
Men ringen med det gode mærke har han ikke på.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af superboy »

I 2017 var det en veldig stor utstilling av Fantomet i Strømstad som Sinisha Bozunovic fikk i stand. Dessverre døde Sinisha så altfor tidlig i 2023.
Vedhæftede filer
DSCN4773 fantomet plakat.JPG
DSCN2887.JPG
DSCN2884.JPG
DSCN2871.JPG
DSCN2865.JPG
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 6. okt 2024, 17:32Mon han var medlem af Fantometklubben siden han har den ring.
Mads Brüggers ring er designet af Vibe Harsløf.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Frank Madsen skrev: 8. okt 2024, 00:36
Antaeus skrev: 6. okt 2024, 17:32Mon han var medlem af Fantometklubben siden han har den ring.
Mads Brüggers ring er designet af Vibe Harsløf.
Kender du også historien bag?
Er han stor Fantomet fan?
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 8. okt 2024, 20:16Kender du også historien bag?
Er han stor Fantomet fan?
Jeg ved ikke så meget, andet end at han engang efterlyste Fantomets gode ring, og at Harsløf på hans fb-side skrev, at hun havde designet den, da han postede et billede, hvor han havde den på. Det tyder da på, at han kender serien, ligesom hans svar i Euroman sidste år gør:

https://www.euroman.dk/livsstil/mads-br ... oody-allen
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar