Spørgsmål vedr. CBL og pris.

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Spørgsmål vedr. CBL og pris.

Indlæg af Berti Stravonsky »

Goddag.

Jeg finder spørgsmålet om prisforskellene de skandinaviske lande imellem ganske relevant.

Og savner altså et fornuftigt svar på hvorfor den danske version er så meget dyrere end den norske og svenske.

Kort og konkret.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Spørgsmål vedr. CBL og pris.

Indlæg af Frank Madsen »

Hej Berti,

Prøv at poste din kommentar inde i hovedtråden om CBSV, så kan det være, Thomas svarer på den (selv om han har været meeget tavs, siden prisdebatten blev rejst :lol: ). 2.773,25 danske kroner ER mange penge at betale ekstra for det samme værk, som svenskerne får. Man kan f.eks. på Den store Danske Encyclopædi på CD-ROM tre gange for de penge, som den danske udgave af "Carl Barks' Samlede Værk" er dyrere end den svenske.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Michael G. Nielsen

Re: Spørgsmål vedr. CBL og pris.

Indlæg af Michael G. Nielsen »

Berti stravonsky skrev:Goddag.

Jeg finder spørgsmålet om prisforskellene de skandinaviske lande imellem ganske relevant.

Og savner altså et fornuftigt svar på hvorfor den danske version er så meget dyrere end den norske og svenske.

Kort og konkret.
Jeg har ikke fulgt debatten, men hvad angår pris, så er både Norge og Sverige så heldige mht. bøger - at man ikke har den samme moms som i DK. Faktisk mener jeg Norge er helt momsfri for bogudgivelser. Sverige er vist nede på 8% eller også momsfrit på bøger.

At sammenligne priser mellem de skandinaviske lande tjener ikke noget formål. Der er væsentlige forskelle på afgifter, skatter og købekraft. En Big Mac hos McD koster ikke det samme i N, S + DK. Det går en Tuborg heller ikke.
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 4. jan 2004, 16:52
Geografisk sted: Svendborg

Re: Spørgsmål vedr. CBL og pris.

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Frank Madsen skrev:Hej Berti,

Prøv at poste din kommentar inde i hovedtråden om CBSV, så kan det være, Thomas svarer på den (selv om han har været meeget tavs, siden prisdebatten blev rejst :lol: ). 2.773,25 danske kroner ER mange penge at betale ekstra for det samme værk, som svenskerne får. Man kan f.eks. på Den store Danske Encyclopædi på CD-ROM tre gange for de penge, som den danske udgave af "Carl Barks' Samlede Værk" er dyrere end den svenske.
I piver og I piver. Men har I tænkt på, at denne enheds-prispolitik vel også svinger den anden vej? Tyskerne skal f.eks. give væsenligt mere: 15.000 Euro...GÅR JEG UD FRA!!

P.
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Jeg piver ikke..

Indlæg af Berti Stravonsky »

Slet ikke. Stiller bare et spørgsmål.

Og glæder mig stadig.
Brugeravatar
pryds
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 62
Tilmeldt: 24. aug 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Re: Spørgsmål vedr. CBL og pris.

Indlæg af pryds »

Peter Becher skrev:Tyskerne skal f.eks. give væsenligt mere: 15.000 Euro...GÅR JEG UD FRA!!
Right! :D

Jeg ved ikke, hvad den tyske moms på bøger er, og hvad der ellers kan ligge af prisforhøjende omstændigheder i Danmark (måske er den tyske distribution billigere fordi de har så meget motorvej dernede? ;) )

I hvert fald skal de betale 149€ pr. kassette, dvs. ca. 11.000 kr. for hele baduljen. Kilde.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Spørgsmål vedr. CBL og pris.

Indlæg af Frank Madsen »

Michael G. Nielsen skrev:Jeg har ikke fulgt debatten, men hvad angår pris, så er både Norge og Sverige så heldige mht. bøger - at man ikke har den samme moms som i DK. Faktisk mener jeg Norge er helt momsfri for bogudgivelser. Sverige er vist nede på 8% eller også momsfrit på bøger.
Jeg kom i tanker om den svenske bogmoms, en halv time efter, jeg havde skrevet mit indlæg. Den er 7%, har jeg i mellemtiden fundet ud af, og det forklarer faktisk hele forskellen: Uden 7% moms er den svenske pris 11.937 DKK, mens prisen for den danske udgave uden 25% moms er 12.000 DKK.
Michael G. Nielsen skrev:At sammenligne priser mellem de skandinaviske lande tjener ikke noget formål. Der er væsentlige forskelle på afgifter, skatter og købekraft. En Big Mac hos McD koster ikke det samme i N, S + DK. Det går en Tuborg heller ikke.
Når der er tale om en samproduktion som her, synes jeg ikke argumentet holder. Men prisen på CBSV lader åbenbart til at være sammenlignelig, i hvert fald mellem Danmark og Sverige, så ingen sure miner dér.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Michael G. Nielsen

Re: Spørgsmål vedr. CBL og pris.

Indlæg af Michael G. Nielsen »

Frank Madsen skrev:Når der er tale om en samproduktion som her, synes jeg ikke argumentet holder. Men prisen på CBSV lader åbenbart til at være sammenlignelig, i hvert fald mellem Danmark og Sverige, så ingen sure miner dér.
Jo, men selv om en tegneserie er samtryk er der jo prisforskelle. Måske får oversætteren i det ene land bedre betaling, måske sælger udgivelsen meget bedre i det andet land, måske aflønnes redaktøren bedst i det 3. land osv.
Måske er det billigere at udsende en bog med posten i Sverige fremfor Danmark... uh.. jeg kunne blive ved, men det korte og lange er forskellene som jeg tidligere har nævnt, og derfor koster et franskbrød ikke det samme i fx Polen og Danmark. Heller ikke Kingdom Come, som DK har samtrykt med Polen.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Spørgsmål vedr. CBL og pris.

Indlæg af Frank Madsen »

Michael G. Nielsen skrev:
Frank Madsen skrev:Når der er tale om en samproduktion som her, synes jeg ikke argumentet holder. Men prisen på CBSV lader åbenbart til at være sammenlignelig, i hvert fald mellem Danmark og Sverige, så ingen sure miner dér.
Jo, men selv om en tegneserie er samtryk er der jo prisforskelle. Måske får oversætteren i det ene land bedre betaling, måske sælger udgivelsen meget bedre i det andet land, måske aflønnes redaktøren bedst i det 3. land osv.
Måske er det billigere at udsende en bog med posten i Sverige fremfor Danmark... uh.. jeg kunne blive ved, men det korte og lange er forskellene som jeg tidligere har nævnt, og derfor koster et franskbrød ikke det samme i fx Polen og Danmark. Heller ikke Kingdom Come, som DK har samtrykt med Polen.
Du har sikkert ret i at prisen langt hen ad vejen afspejler produktionsomkostningerne, især hvis markedet er præget af sund konkurrence. Omvendt tror jeg også, der er masser af tilfælde, hvor producenter simpelthen sætter prisen efter, hvad de mener, markedet kan bære. Om det gælder CBSV, har jeg ingen forudsætning for at vurdere.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Thomas Schrøder
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 688
Tilmeldt: 23. apr 2004, 09:24

Re: Penge er kun papir

Indlæg af Thomas Schrøder »

Frank Madsen skrev: Prøv at poste din kommentar inde i hovedtråden om CBSV, så kan det være, Thomas svarer på den (selv om han har været meeget tavs, siden prisdebatten blev rejst :lol: )
Jeg er ingen ørn til økonomi (droppede bl.a. ud at et sådant studie :lol: ), så det er derfor, at jeg ikke har svaret. Så tak for forklaringen Michael G. :P
Besvar