Carl Barks Library på vej på dansk

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

vi kan kun afvente

Indlæg af Antaeus »

Så lad os så kalde det negativ skeptiske, men jeg synes stadig tonen var lige i overkanten selv om i syntes Egmont havde fucked up i andre udgivelser. Jeg betvivler dog ikke at i vil det bedste og er kæmpefans og derfor også har gjort alt for at "redde" CBSV-projektet - hvilket jo egentlig er et særdeles fint udgangspunkt.

Men som D-Cay siger så er der ikke mere at gøre nu og vi kan kun afvente at vi får de første 3 album og så selv tjekke dem ud. Kan man ikke li´ dem, ja så må man jo sende dem tilbage.
Thorhauge: Rackham var sure inden projektet blev præsenteret" (også anført af 'Antaeus): Nej, det er ganske enkelt ikke sandt. Vi var skeptiske, og vi var begrundet skeptiske.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: farvelægningen i CBSV

Indlæg af Antaeus »

Frank Madsen skrev:
T. Thorhauge skrev:(nu læser jeg Franks indlæg om farvelægningen i materialet og bliver forvirret; det trykte uddrag jeg har liggende på min tegnestue, som udgiver sig for at være CBSV Bd. XI (indeholdende "For enden af Regnbuen", den PRAGTFULDE historie om hvordan Onkel Joakim vurderer sine nevøers egnethed som arvinger) - hvad er det? Under alle omstændigheder beholder jeg det, indtil værket kommer for at se om der skulle være foretaget ændringer)
Så vidt jeg forstod på Thomas Schrøder i en tidligere post, er ingen af de udsendte farvelægninger repræsentative for det trykte værk. Og at dømme efter, hvor meget af det andet billedmateriale i de forskellige foldere/pressematerialer, der har "dummypræg", er jeg tilbøjelig til at tro ham.
Er dette korrekt så er det ikke særlig hensigtsmæssigt da folk jo køber bindet ud fra hvad de kan se i pressematerialet - man har jo ikke andet at forholde sig til.

At det så betyder at vi får bedre kvalitet end det vi ser er jo så positivt - flere har jo så bestemt heller ikke været tilfredse med hvad de har set.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Nu er det squ' nok

Indlæg af Thomas S »

T. Thorhauge skrev: relevansen af dette aspekt vedrører kvaliteten af det såkaldte 'ekspertarbejde', der er forestået i forbindelse med CBSV - en af efterhånden flere indikatorer på at det ikke er sandt, når det siges at "der ikke er sparet på noget").
For værket er det vel dybt ligegyldigt, hvis eksperterne skulle være nok så dybt underbetalt eller modsat voldsomt overbetalt. Det interessante, og det der vedkommer læserne, er vel kvaliteten i deres arbejde, ikke om de blev snydt for 50-100.000 eller hvad Søndergaard mente. Eller det er i hvert fald en anden diskussion. Schröder vil ikke diskutere, og det ville da også være mærkeligt gjort af ham. Rackham kan følge op med undersøgende journalistik, hvis de lyster, men folks levebrød eller mangel på samme egner sig dælme ikke til at skulle udbasuneres i en marathon-nørde-diskussion på fora som disse. Det er sgu en tand for provokerende at hænge sig i, hvis jeg skal sige min ærlige mening.
Brugeravatar
Thomas Schrøder
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 688
Tilmeldt: 23. apr 2004, 09:24

.

Indlæg af Thomas Schrøder »

.
Senest rettet af Thomas Schrøder 4. okt 2005, 20:16, rettet i alt 1 gang.
T. Thorhauge
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 97
Tilmeldt: 20. jun 2004, 11:37

Re: Tak

Indlæg af T. Thorhauge »

Thomas Schrøder skrev:Thorhauge har pisset mig af, så derfo gider jeg simpelthen ikke svare på flere af hans spørgsmål. :evil: I andre er stadigvæk velkomne til at komme med spørgsmål, og så vil jeg se, om jeg kan svare på dem. :P
Jeg har ikke været ude efter dig Thomas, ikke på et eneste tidspunkt. At du ikke vil diskutere mere er en ærlig sag, jeg synes naturligvis også det er synd, at det er dig (og ikke de 'rigtige' ansvarlige), der skal tage imod kritikken, ikke mindst fordi du kom ind i CBSV på et meget sent tidspunkt, og - som Dan Knudsen ganske rigtigt siger - ikke har ansvar for de ting, der kritiseres (måske bortset fra korrekturfejl, men dem siger du jo bliver rettet :D). Jeg tilslutter mig i samme åndedrag Franks ros af din vilje til i det hele taget at kommunikere, det er meget, meget velkomment. Men som du ser i mine foregående indlæg har jeg efter bedste evne forsøgt at holde kritikken på et så konkret niveau som muligt. Jeg gentager: jeg er ikke efter dig, jeg er bare ked af hvis værket ikke er så optimalt som lovet. Men jeg forstår inderligt godt at du ikke vil forsvare norske farvelæggere, Egmonts gratisarbejde osv. osv.

Udmeldingerne om at materialet i salgsprospektet ikke er det rigtige, synes jeg lyder både underligt og opkvikkende: materialet siger jo: "det er det her, du køber"; men hvis det man køber, er noget meget bedre så er det bare dejligt. :D

Nå, det var vist mit sidste ord i denne tråd. Hvis nogle læsere skulle få det indtryk at jeg er masochist, er det desværre ikke sagen... Hvis min indsats for Bevarelsen af Carl Barks' Arvâ„¢ her vil blive opfattet som serveret af et dumt svin, vil jeg håbe at argumenterne trods alt vil blive stående.

Over & out 8)
Brugeravatar
Thomas Schrøder
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 688
Tilmeldt: 23. apr 2004, 09:24

.

Indlæg af Thomas Schrøder »

.
Senest rettet af Thomas Schrøder 4. okt 2005, 20:16, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Tak for denne uge og god weekend

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Thomas Schrøder skrev:Jeg svarer på en del spørgsmål herinde - både kritiske og de positive (som jo er de bedste), da jeg selv føler, at folk har ret til nogle forklaringer, når de investerer så mange penge.
Kære Thomas,

Selv synes jeg, at kritiske spørgsmål er interessante både at stille og besvare. Det går samtidig op for mig, at jeg egentlig ikke ved, hvad "positive spørgsmål" er, og hvorfor de skulle være "bedst".
Thomas Schrøder skrev:Søndergaard er sur, fordi Carlsen ikke kan udgive sådanne bøger af nogen art
Find ét menneske, der kender mig, og som vil betegne mig som sur, Thomas. Selv om det da er lige før, jeg bliver det, når du forveksler en kritisk holdning med surhed. Faktisk kunne jeg godt tænke mig at prøve at være sur en gang imellem, men det går ikke så godt med det. Og jeg er under ingen omstændigheder sur, fordi Carlsen ikke kan udgive "sådanne bøger af nogen art".

For det første synes jeg personligt, det er langt sjovere at lave små værker frem for store værker. Så kan man nemlig i stedet lave nogle flere af forskellig slags.

For det andet kan jeg forsikre dig for, at hverken jeg eller Carlsen ved nok om Carl Barks til, at jeg eller de nogen sinde ville overveje bare tanken, som jo i øvrigt ville være teoretisk. Men selv om jeg arbejder en del for Carlsen (og Egmont og Arboris og Aller osv.), glæder jeg mig til at se Det Store Værk, både for at (gen)læse Barks' serier, som jeg ikke har læst i mange år, og for at læse al det udlovede redaktionelle stof. Og derfor føler jeg mig berettiget til at kommentere Det Store Værk - og det var jo oplagt her, hvor der dels var en diskussion i gang, og hvor en repræsentant for DIsney-Egmont - dig! - for første gang NOGEN SINDE frivilligt stillede op og tilbød at svare på spørgsmål og kritik!
Thomas Schrøder skrev:derfor kan/vil vi aldrig nogensinde blive enige på nogen punkter. Dette her lyder måske lidt surt, men jeg føler mig i min gode ret til at komme af med min galde.
Jeg tror faktisk, vi kan blive enige på masser af punkter. Og det er helt sikkert sundt at komme af med galde, hvis man har for meget af den.
Thomas Schrøder skrev:Jeg har også altid haft en kæmpe respekt for Carsten Søndergaard, men det han fyrede af, det lød som ren jalousi (og det var der jo også andre, der bemærkede).
Selv om du måske mest føler, at du er her for at besvare spørgsmål, må du jo også gerne selv stille spørgsmål. Så i stedet for gøre en masse antagelser og spekulative vurderinger af mit følelsesliv, ku' du jo også bare spørge: "Sig mig Carsten, er du jaloux?" Det skulle jeg hjertensgerne have svaret på.
Thomas Schrøder skrev:Her er eksemplet ,at Lucky Luke var meget bedre, da det udkom på Carlsen.
Jeg siger intet om, at Lucky Luke var "bedre" da den udkom hos Interpresse. Jeg siger blot, at lydordene var oversat til dansk. Og det var i øvrigt konsekvent, hvad det ikke er i Egmonts samleudgave - det var det derimod i Egmonts oprindelige udgave i Fart og tempo. Og jeg går ind for konsekvens med hensyn til den slags. Generelt foretrækker jeg faktisk Sonja Rindoms oversættelse for Tonny Lützers, fordi hendes er mere tro mod originalen - hvilket hendes oversættelse af Barks på en del punkter ikke er. Så på den led er Egmonts udgave af Lucky Luke faktisk "bedre"!

Nå, men tak for en spændende uge, Thomas. Vi har lært hinanden bedre at kende. Alene det, at nogen fra Egmont overhovedet kommunikerer, synes jeg er svært positivt.

God weekend til alle.

Der er ingen vej til fred. Fred er vejen.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Den GRUsomme sandhed om helte

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jakob skrev:En debat om hvorvidt pan skal oversættes til bang mm. finder jeg nærmest kværulerende (og så endda fra en af mine gamle tegneserieredaktørhelte).
Jeg beklager, Jakob. Helte er aldrig, hvad de var engang. Og opfører sig ikke altid, som man forventer.

Som fx da en af mine egne gamle helte engang ville rulle mig i tjære og fjer på tegneseriefestivalen i 1976. Nå, men den episode har vi nu talt ud om.

Han hed Uno Krüger, og ham er DR TV forresten ved at lave en udsendelse om under overskriften "Hvad blev der af fætter Maddike?". Ganske cool, ikke? Hvis nogen kan huske så langt tilbage, men der er jo et par gamle drenge på banen her i forummet.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Mægling......

Indlæg af Berti Stravonsky »

Som i mange andre sammenhænge, skilsmisser, skænderier, konflikter i større eller mindre fora osv. kan det hænde at parterne engang imellem ender der hvorfra ingen vej synes mulig. Kommunikationen synes besværlig, tung og fyldt med fordums ord og besværgelser...

Hvad kan man gøre?

Løsningerne er talrige, men en udvej som man kan overveje, er mæglingen. At lade en 3.part gå ind i mediatorrollen, og lade denne være bindeledddet mellem de stridende. Om ikke andet, så dog for at forsøge at bevæge sig mod hinanden. Til alle parters gavn, og især for de mange læsere af dette forum, for dedikerede menneskeres syn på interesseområder er interessant at følge, at læse og blive berigede af.

Jeg har flittigt fulgt med i debatterne og kender desværre alt for godt til at Net-fora kan ende i mudder og uro. Jeg mener at det er i alles interesse at de implicerede parter gør endnu et forsøg på at diskutere konstruktivt. Og så er det måske her en mægling kunne være en mulighed.

Det fordrer at de implicerede er villige hertil. Lad denne fredagshilsen være et forsigtigt opråb til d'herrer, og et oprigtigt ønske om at debatter fremover bliver saglige, spørgsmål såvel som svar konkrete og præcise, og tonen imødekommende dog uden at blive hverken kælen eller sød. Som en så præcist og rigtigt skrev tidligere, så er ævl og kævl godt for interessen og siderne besøges flittigt at alle os nysgerrige. Nu har det blot været ævl og kævl længe nok. Nye boller på suppen, tak og tilbage til debatten.

Derfor - drenge. Boyz and girls. Op på hesten igen. Lad Knarnvorn og anden læne sig mod hinanden og sammen tage et virtuelt klem og kram på hinanden.

Jeg ved det kræver store mennesker at bevæge sig imod hinanden.

God fredag herfra.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Mægling......

Indlæg af Antaeus »

Berti stravonsky skrev:Som i mange andre sammenhænge, skilsmisser, skænderier, konflikter i større eller mindre fora osv. kan det hænde at parterne engang imellem ender der hvorfra ingen vej synes mulig. Kommunikationen synes besværlig, tung og fyldt med fordums ord og besværgelser...

Hvad kan man gøre?

Løsningerne er talrige, men en udvej som man kan overveje, er mæglingen. At lade en 3.part gå ind i mediatorrollen, og lade denne være bindeledddet mellem de stridende. Om ikke andet, så dog for at forsøge at bevæge sig mod hinanden. Til alle parters gavn, og især for de mange læsere af dette forum, for dedikerede menneskeres syn på interesseområder er interessant at følge, at læse og blive berigede af.

Jeg har flittigt fulgt med i debatterne og kender desværre alt for godt til at Net-fora kan ende i mudder og uro. Jeg mener at det er i alles interesse at de implicerede parter gør endnu et forsøg på at diskutere konstruktivt. Og så er det måske her en mægling kunne være en mulighed.

Det fordrer at de implicerede er villige hertil. Lad denne fredagshilsen være et forsigtigt opråb til d'herrer, og et oprigtigt ønske om at debatter fremover bliver saglige, spørgsmål såvel som svar konkrete og præcise, og tonen imødekommende dog uden at blive hverken kælen eller sød. Som en så præcist og rigtigt skrev tidligere, så er ævl og kævl godt for interessen og siderne besøges flittigt at alle os nysgerrige. Nu har det blot været ævl og kævl længe nok. Nye boller på suppen, tak og tilbage til debatten.

Derfor - drenge. Boyz and girls. Op på hesten igen. Lad Knarnvorn og anden læne sig mod hinanden og sammen tage et virtuelt klem og kram på hinanden.

Jeg ved det kræver store mennesker at bevæge sig imod hinanden.

God fredag herfra.
Jeg kan tilføje, at ævl og kævl skaber større interesse et lille øjeblik. Bliver det ved så har du ingen interesse fra andre mere.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Thomas Schrøder
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 688
Tilmeldt: 23. apr 2004, 09:24

.

Indlæg af Thomas Schrøder »

.
Senest rettet af Thomas Schrøder 4. okt 2005, 20:17, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Så skal vi to også slutte fred over en fadøl næste gang - uden at diskutere CBSV
Hmmmm.... har hr. Schrøder mistænkt for at skabe lidt rav i den med vilje for så at slutte fred (= øl) et stykke henne i forløbet og dermed få udsigt til en MASSE fadøl... :D
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Christian Aarestrup »

Antaeus skrev:
Så skal vi to også slutte fred over en fadøl næste gang - uden at diskutere CBSV
Hmmmm.... har hr. Schrøder mistænkt for at skabe lidt rav i den med vilje for så at slutte fred (= øl) et stykke henne i forløbet og dermed få udsigt til en MASSE fadøl... :D
Her er det af yderste vigtighed at fremstå som den forurettede part, så modparten forpligtes til at betale broder-parten af fadøllene.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Christian Aarestrup skrev:
Antaeus skrev:
Så skal vi to også slutte fred over en fadøl næste gang - uden at diskutere CBSV
Hmmmm.... har hr. Schrøder mistænkt for at skabe lidt rav i den med vilje for så at slutte fred (= øl) et stykke henne i forløbet og dermed få udsigt til en MASSE fadøl... :D
Her er det af yderste vigtighed at fremstå som den forurettede part, så modparten forpligtes til at betale broder-parten af fadøllene.
Ja, Thorhauge og Carsten S. kommer til at gi´
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 797
Tilmeldt: 8. dec 2003, 23:12
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Overraskende saglige spørgsmål !

Indlæg af Spærhage »

Jeg har sgu aldrig været så hurtig med beslutningerne. Før jeg fik taget mig sammen til at blande mig i det herlige 'Asterix'ske slagsmål der var optræk til her på siden, sidder folk med armen om hinanden og deler fadøl. Bugger.

Nå, men jeg har faktisk brygget lidt på en flok relativt relevante spg vedr. det hersens værk... Det må jo nok være Thomas Schrøder der må i ringen igen. Og nej-ikke et ord om danske oversættelser (denne gang :D )

Here goes...

Hvad med covers. Bliver de alle trykt i helsidesformat? Jeg spørger fordi AR's CBL fra 80'erne trykte en del af dam som ca 6 x 9 cm. Og bliver de alle trykt fra 'original' eller vil nogle være gengivet som fotos af amr. blade?

Hvad med de sene historier som Barks kun lavede skitser til (JW m.fl.). I hvilken form er de planlagt gengivet? Som skitser, Daan Jippes færdigtegninger eller 1ste udgave tegnet af Kay Wright, Strobl m.fl.

Jeg tror jeg har forstået at malerierne fra 70-> 90 erne ikke alle bliver gengivet. Hvad med hans Barks Treasury-tegninger? Er det på samme niveau (Jeg forestiller mig at planen er at udvalgte tegninger/malerier bliver gengivet lidt spredt efter hvilke historier de refererer til).

Div. skitser. Der findes jo et hav af Barks skitser. Dels fra tiden før han stoppede hos Western, men ikke mindst fra 1970 og frem. Nogle af disse er kun af marginal interesse, men hvor sætter man grænsen for hvad der skal med? I har sikkert som jeg en rimelig god ide om hvad der findes totalt set. Vil man gengive 10, 20, 80% eller...?

Mere skitser: Hvad med tiden før '42? Der er mange overlevende Barksskitser fra Disney studio-dagene. Hvor meget fokus vil der være på denne periode? Hvor meget gengives?

Vil I bringe Barks' manuskript til 'Horsing around with History' og hans plot-line fra 'Somewhere in Nowhere'. Deraf ville det tydeligt fremgå hvor meget af det færdige resultat der virkelig var Barks'.

Jeg ved godt at meget af det her projekt køres fra Norge, men specielt spørgsmål vedrørende den sidste del af Barks' produktion må du meget gerne forwarde til Nordmændene hvis du ikke kan svare. Ellers afsløres mulige ubehagelige overraskelser jo først for abonenterne om 3 år. Dette var netop tilfældet med AR's CBL's sidste set 10. Det havde en del meget trælse foto-gengivelser.

-Spærhage (der stadig står i vadestedet om blanketten skal indsendes eller ej...)
Låst