Status fra Cobolt?

Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Færøerne

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af benadikt »

Frank Madsen skrev: 27. maj 2024, 20:11Man kunne faktisk bare forøge den røde himmel i bredden - det er jo overordentlig let at gøre i Photoshop i vore dage. Det ville ikke være mere indgribende end at kappe illustrationen i højden...
Lige min tanke også.
Frank Madsen skrev: 27. maj 2024, 20:11... Men godt at høre om alle overvejelserne.
Ja, mange af Carstens indlæg er guf.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 27. maj 2024, 20:11]Man kunne faktisk bare forøge den røde himmel i bredden - det er jo overordentlig let at gøre i Photoshop i vore dage. Det ville ikke være mere indgribende end at kappe illustrationen i højden.
Det er rigtigt, og man ville også let kunne forskønne højresiden (og tilføje ekstra bleed).

Men jeg tvivler på, at det er tilladt, eller at nogen har lyst til at slås med alle arvingerne (og de er mange i dette tilfælde!) for at få lov til det.

Ønsket har nok også været at lave et design, der kunne skabe et fælles udtryk for hele serien. De gamle albumforsider er ret forskellige, lavet af en lang række forskellige tegnere, nogle er malede, andre er tegnede, nogle har fly i centrum, andre mennesker - nogle nærmest kun ansigter. Nogle er humoristiske, andre er dramatiske, atter andre er mere neutrale.

Til det første samlebind med de to første album ville ingen af de oprindelige forsider kunne bruges, næsten uanset hvor meget man tegnede til.
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (134.48 KiB) Vist 14979 gange
image.jpeg
image.jpeg (112.45 KiB) Vist 14979 gange
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Mogens »

Carsten, du er et omvandrende leksikon. Respekt for din viden. Og tak for at dele ud af den. :wink:

Carsten Søndergaard skrev: 27. maj 2024, 00:13 Problemet med forsiderne som den røde er, at de fleste af Dargauds album i første halvdel af 1960'erne havde et fast design på tværs af serierne, som afspejlede designet på Pilote-bladet. Det her er en af dem. Med et hvidt bånd fra top til bund i venstre side, og så et meget højt og smalt motiv som illustration i højre side. Det var gældende for blandt andre Asterix, Luftens Ørne, Blueberry og Rødskæg og ophørte først i 1966, hvorefter det lodrette hvide bånd forsvandt på alle serierne, og illustrationerne fyldte på mere normal vis hele forsiden.

Det var vist kun det allerførste danske Asterix-album, der bibeholdt dette design på dansk. Allerede fra Asterix 2, "Asterix og Kleopatra", gik man bort fra det, idet forsiden blev erstattet af en uskøn sammenklipning af tegninger foretaget af en eller anden i Vognmagergade. Derefter fik alle danske Asterix-album i stedet det dengang velkendte og også virkelig generiske design med et kæmpehøjt hvidt felt foroven, hvor logo og titel kunne stå og nemt udskiftes med tilsvarende på bl.a. svensk, norsk og tysk.

Forsiden på det gamle danske Luftens Ørne-album 1 med "Sabotage i Mellemøsten" stammer fra den tid, idet man dog forstørrede illustrationen, så den kunne fylde hele forsidens bredde. Det betød så til gengæld, at den måtte beskæres kraftigt i højden, så flyets hale slet ikke kom med. Der skulle også være plads til et bånd foroven med logoen, igen så den let kunne udskiftes til andre sprog. Dette design blev ikke lavet i Danmark, men i Holland, hvor Dargaud selv udgav serien, men i softcover i modsætning til de franske hardcoveralbum. Som man vil se, går dette hollandske design igen på de to allerførste danske Blueberry-album.

Ingen kan i dag holde ud af se forsider med forsider, hvor toppen er skåret hårdt og brutalt af. Det største skrækeksempel på den form for mishandling er alle de gamle Williams-blade, der skulle laves på op til 12 sprog, og så skulle det bare være let at skifte logoerne.

Hvis man ville bruge den gamle flotte "røde" illustration, skulle den altså forstørres endnu mere, end den blev allerede til det danske album. for nu skulle den ikke blot tilpasses bredden, men også højden. Så der ville blive skåret endnu mere af flyets hale, alternativt forenden, og også noget af flyets højre side og/eller katapultsædet ville blive skåret af. Det dur jo ikke. Dog vil man slippe for de grimme sorte skygger, som Uderzo (eller måske en litograf) har lavet i højre side, og som har været usynligt i den oprindelige franske hardcoverudgave, fordi det var bukket om til indbindingen, men som på den gamle danske forside er blevet synligt, fordi hele illustrationen er rykket til venstre for at undgå at skære endnu mere af flyets bagende. Det var teknisk muligt, fordi man i et softcoveralbum kun har brug for få millimeter bleed i modsætning til et hardcoveralbum.

Hvorom alting er: Enkelte illustrationer kan være nok så flotte, men uegnede til at blive brugt i en moderne samlebindudgave, hvor man af mange grunde gerne vil have et gennemgående design.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Nogle af forsiderne ligner umiskendeligt filmplakater fra 1970'erne.

Den med de to ørne i festligt lag i sneen kunne næsten have været lavet af Norman Rockwell, eller i hvert fald et motiv Kurt Ard kunne have lavet til Familie-Journalen, bare uden flyvemaskinen i baggrunden, til gengæld med en mor og et par børn flettet ind.

Eller med en smækker, ung kvinde i forgrunden i stedet for Laverdure kunne den have været plakat til en James Bond-film.

Mange af dem er ret flotte hver for sig på (meget) forskellig vis, men med hele serien i samlebind kunne det godt blive problematisk at finde en fællesnævner, også selv om der jo kun skal bruges én ud af tre forsider til hvert samlebind (undtagen det første).
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (108.87 KiB) Vist 14975 gange
image.jpeg
image.jpeg (88.41 KiB) Vist 14975 gange
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg (84.89 KiB) Vist 14975 gange
image.jpeg
image.jpeg (98.86 KiB) Vist 14975 gange
Senest rettet af Carsten Søndergaard 27. maj 2024, 23:40, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Mogens skrev: 27. maj 2024, 23:19 Carsten, du er et omvandrende leksikon. Respekt for din viden.
Jeg er bare gammel, og har beskæftiget mig med det samme hele livet. Om det så er sundt eller ej :lol:
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 27. maj 2024, 00:19
Mogens skrev: 26. maj 2024, 21:12Du skrev vist på et tidspunkt, at Cobolt er parat til at speede udgivelsesfrekvensen på Luftens Ørne op. Er det stadig noget, I har i sinde at gøre eller hvordan ligger landet nu om dage?
Jo, men nu skal vi lige have Luftens Ørne 2, Blueberry 8, Den store Asterix 14 og Yoko Tsuno 9 ud, og i hvert fald Blueberry og Yoko nærmer sig så at være komplette. Også det femte Franka-samlebind skal ud til efteråret. Så med tiden ... :-)
Super, og i år 2018 så kommer Blake & Mortimer samlebindene....

Er Blake & Mortimer samlebindene indarbejdet i en plan?
Og i så fald kan du åbne op for den.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 27. maj 2024, 05:24
Carsten Søndergaard skrev: 27. maj 2024, 00:13 Problemet med forsiderne som den røde er, at de fleste af Dargauds album i første halvdel af 1960'erne havde et fast design på tværs af serierne, som afspejlede designet på Pilote-bladet. Det her er en af dem. Med et hvidt bånd fra top til bund i venstre side, og så et meget højt og smalt motiv som illustration i højre side. Det var gældende for blandt andre Asterix, Luftens Ørne, Blueberry og Rødskæg og ophørte først i 1966, hvorefter det lodrette hvide bånd forsvandt på alle serierne, og illustrationerne fyldte på mere normal vis hele forsiden.

Det var vist kun det allerførste danske Asterix-album, der bibeholdt dette design på dansk. Allerede fra Asterix 2, "Asterix og Kleopatra", gik man bort fra det, idet forsiden blev erstattet af en uskøn sammenklipning af tegninger foretaget af en eller anden i Vognmagergade. Derefter fik alle danske Asterix-album i stedet det dengang velkendte og også virkelig generiske design med et kæmpehøjt hvidt felt foroven, hvor logo og titel kunne stå og nemt udskiftes med tilsvarende på bl.a. svensk, norsk og tysk.

Forsiden på det gamle danske Luftens Ørne-album 1 med "Sabotage i Mellemøsten" stammer fra den tid, idet man dog forstørrede illustrationen, så den kunne fylde hele forsidens bredde. Det betød så til gengæld, at den måtte beskæres kraftigt i højden, så flyets hale slet ikke kom med. Der skulle også være plads til et bånd foroven med logoen, igen så den let kunne udskiftes til andre sprog. Dette design blev ikke lavet i Danmark, men i Holland, hvor Dargaud selv udgav serien, men i softcover i modsætning til de franske hardcoveralbum. Som man vil se, går dette hollandske design igen på de to allerførste danske Blueberry-album.

Ingen kan i dag holde ud af se forsider med forsider, hvor toppen er skåret hårdt og brutalt af. Det største skrækeksempel på den form for mishandling er alle de gamle Williams-blade, der skulle laves på op til 12 sprog, og så skulle det bare være let at skifte logoerne.

Hvis man ville bruge den gamle flotte "røde" illustration, skulle den altså forstørres endnu mere, end den blev allerede til det danske album. for nu skulle den ikke blot tilpasses bredden, men også højden. Så der ville blive skåret endnu mere af flyets hale, alternativt forenden, og også noget af flyets højre side og/eller katapultsædet ville blive skåret af. Det dur jo ikke. Dog vil man slippe for de grimme sorte skygger, som Uderzo (eller måske en litograf) har lavet i højre side, og som har været usynligt i den oprindelige franske hardcoverudgave, fordi det var bukket om til indbindingen, men som på den gamle danske forside er blevet synligt, fordi hele illustrationen er rykket til venstre for at undgå at skære endnu mere af flyets bagende. Det var teknisk muligt, fordi man i et softcoveralbum kun har brug for få millimeter bleed i modsætning til et hardcoveralbum.

Hvorom alting er: Enkelte illustrationer kan være nok så flotte, men uegnede til at blive brugt i en moderne samlebindudgave, hvor man af mange grunde gerne vil have et gennemgående design.

Hold da kæft Carsten, du er jo "streets ahead" ! Nu var mit syn på forsiden til Luftens Ørne 1 nu også filtreret gennem rosenrøde :wink: briller. Jeg har et specielt forhold til dette album i min mindebank.

Ja, Williams bladene var forfærdelige, det kunne ethvert barn da se. Troede de, at vi var dumme? Havde de ikke tænkt den tanke, at vi fik små lommepenge? Og hvad endnu værre var, vi fandt os sgu i det! Der var jo ikke så mange gode blade at vælge imellem, men Williams var kommet til at sidde på guld, Joe Kubert og Russ Manning! Så bliver det ikke ret meget bedre her i Danmark.

Nu har jeg fået en ny idé. Kunne Antaeus overtales til en Luftens Ørne afstemning her på Serieland om personerne, altså kun Tanguy og Laverdure. Det kunne være sjovt, ellers er der også det store tegner-battle om, hvem af de to panteontegnere, der er bedst her. Allons-y!
Jeg laver gerne afstemninger om det jeg synes er sjov og jeg lige har tiden etc.

En afstemning om personerne?
Hvad mener du med dette.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 27. maj 2024, 23:16
Frank Madsen skrev: 27. maj 2024, 20:11]Man kunne faktisk bare forøge den røde himmel i bredden - det er jo overordentlig let at gøre i Photoshop i vore dage. Det ville ikke være mere indgribende end at kappe illustrationen i højden.
Det er rigtigt, og man ville også let kunne forskønne højresiden (og tilføje ekstra bleed).

Men jeg tvivler på, at det er tilladt, eller at nogen har lyst til at slås med alle arvingerne (og de er mange i dette tilfælde!) for at få lov til det.

Ønsket har nok også været at lave et design, der kunne skabe et fælles udtryk for hele serien. De gamle albumforsider er ret forskellige, lavet af en lang række forskellige tegnere, nogle er malede, andre er tegnede, nogle har fly i centrum, andre mennesker - nogle nærmest kun ansigter. Nogle er humoristiske, andre er dramatiske, atter andre er mere neutrale.

Til det første samlebind med de to første album ville ingen af de oprindelige forsider kunne bruges, næsten uanset hvor meget man tegnede til.
Der er mange forsider jeg ikke synes er særlig gode i Luftens Ørne serien.
Den blå fra Pilote kan jeg til gengæld godt lide.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Imgen Norman Rockwell bog, tak, selv om det hele er hypotetisk og umuligt. Jeg fik en Rockwell bog til min 15 års fødselsdag, jeg vidste jo ikke bedre. Kurt Ard opdagede jeg først lang tid senere og fik da også endelig fat i kunstbogen - vist nok af Kurt Ard's datter.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Salut, Googamooga - som kæmpede til det sidste ...
med venlig hilsen Jan Erik
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af dernice »

Cobolt sprøjter jo diverse Asterix og TinTin udgivelser ud hele tiden, men det kunne nu være rart, hvis de 2 sidste Gammelpot album også snart udkommer :D
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

dernice skrev: 31. aug 2024, 22:35 Cobolt sprøjter jo diverse Asterix og TinTin udgivelser ud hele tiden, men det kunne nu være rart, hvis de 2 sidste Gammelpot album også snart udkommer :D
Album 22 udkommer i oktober, og 23. og sidste album udkommer i starten af 2025 :-)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Mogens »

Prøv at smage på tallene: 2025!!!!!! :?

Ikke at året betyder noget specielt for mig (endnu), men jeg kan hele tiden blive forbløffet over, hvor hurtigt tiden dog løber. :shock:

Vi kan snart fejre Tintins 100 års dag. Mon det betyder, at hele serien genudgives på ny? Og går der allerede nu rygter om, hvordan man vil markere året i den ene eller anden retning? :roll:
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af dernice »

Kan vi være så heldige, at Det bedrageriske Indien kommer i 2025? :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Mogens skrev: 4. sep 2024, 19:03Vi kan snart fejre Tintins 100 års dag. Mon det betyder, at hele serien genudgives på ny? Og går der allerede nu rygter om, hvordan man vil markere året i den ene eller anden retning? :roll:
Gode spørgsmål, som mange stiller sig, herunder mig. Men man får ingen svar, for forholdet mellem Tintinimaginatio/Moulinsart og alle andre er nok en gang på nulpunktet, hvilket betyder, at ingen kan få lov til noget som helst.

Måske løser det hele sig i 2030, og så er der kun 99 år til næste hundredårsjubilæum :lol:
Besvar