Home / Anmeldelser / Batman

Batman

Hvis du kan lide Batman, og hvem kan ikke det, fristes jeg til at sige, velvidende at der findes folk derude, der ikke finder behag I superheltegenren, og hellere vil bruge deres kostbare tid på alt andet end lige netop det, men HVIS du er bidt af BB (Batman bacillen), så er denne udgivelse fra Forlaget RW/ Forlaget Fahrenheit ikke til at komme uden om. Den samler Brian Azzarelleo og Eduardo Rissos fortællinger om vores allesammens kappeklædte forbryderbekæmper i en flot de luxe udgave. Det er noir, så det sortner for øjnene, men på den FEDE måde!

Jeg har læst historierne, da de udkom på originalsproget, og for at være retfærdig overfor udgivelsen har jeg villet læse den i et stræk, selv om det er en samling af uafhængige historier. Men når nu DC/RW/Fahrenheit har gjort sig den ulejlighed, og tak for det, at samle disse, ja, lad det være sagt straks, perler, så skylder jeg også at gå med på præmissen at læse bogen ud i en køre. Det har til gengæld så vist sig at være svært, da der har været en del udefrakommende forstyrrelseselementer, MEN nu skal det være!

Der lægges ud i bedste, som skrevet, noir stil, oven i købet med en noir/blanc historie med titlen Gothams riddere, med et tip til hatteskyggen til Frank Millers Sin City. Det minder mig om mine gamle S/H Batman blade OG linoleumstryk. Historien er kort, og handler om magt. Victor Szasz er skurken, ham med alle snitsårene for hvert offer han har på samvittigheden. På engelsk hed historien ”Scars”, det er måske meget rart at vide. I ældre historier smadrer Batman skurken og efterlader ham som en pakke til politiet, men ikke her. Der er en del samtale, sådan lidt lommefilosofisk snak om magt, og SÅ får Szasz en knytnæve lige i snotten, plus lidt mere filosofisk snak. En knaldflot S/H historie, hvor billederne trækker læsset!

”Den ødelagte by” er en blændende krimi historie over seks Batman hæfter. Den efterfulgte Batman Hush – historien, så det var nødt til at være ordentlige folk, der skrev og tegnede. Den bringer mindelser om både Raymond Chandler, Mickey Spillane, de groteske forbrydere hos Dick Tracy og igen Frank Miller. Det er Batman med tryk på man(d), han kan såres, han er medtaget, ingen Alfred til at hjælpe, og Batman laver mad! Alt skal ikke afsløres, men på sin jagt efter en morder, der har begået et mord i stil med det, der slog Bruce Waynes forældre ihjel, møder Batman nogle hårde nysere i form af gamle bekendte.

Så følger Hævnens Ridder – En slags Elseworld historie, som de hedder hos DC, hos Marvel kalder de den slags historier ”What if…”. I de gamle danske S/H blade var der af og til nogle, der blev kaldt ”en fantasi historie”, på engelsk ”imaginary stories”, ganske pudsigt, for er de ikke alle det? De historier havde et eller andet ”ekstra” over sig. Og det har denne historie i 3 dele også. Den var en del af ”Flashpoint” – fortællingen, som kørte i flere DC hæfter i 2011. Den kan dog sagtens læses uafhængigt af denne. Her møder vi Thomas Wayne, som ikke døde i gyden, hin sorgfyldte nat. At gå dybere ind i historien vil ødelægge din læseoplevelse, men er der en Batman – historie, der skal læses, og det skal jo i princippet dem alle, så er det denne. Denne Thomas Wayne spiller i øvrigt en ikke ubetydelig rolle senere i DC universet, nemlig i Tom Kings sidste forløb, City of Bane, der kører i disse måneder i US Batman udgivelsen.

Bogen slutter med Batman – Wednesday Comics, som oprindelig udkom i antologiform sommeren 2009. Først som et ugentligt ”søndagsavis – indlæg”, som amerikanerne kendte fra gamle dage i 12 uger, senere samlet i en flot oversize bog. I avisen var ugentlige afsnit med DCs kendteste figurer samt Sgt. Rock, Kamandi, Deadman m. fl. tegnet og fortalt af nogle af de største kreative talenter indenfor superheltegenren. Batman efterforsker her en rigmands død, tankevækkende med det der rigmandssyndrom, men penge er roden til alt ondt. Formatet er lidt spøjst. Det forgår over tosiders dobbelt opslage og bogen skal op på højkant så avissidens tabloidformat kommer til sin ret, men helt godt er det ikke. Bogstaverne i taleboblerne bliver lidt mindre, men dog læselige selv for mine svage øjne. Det er knop så kantede/karrikerede figurer i denne historier, sikkert for at leve op til, hvordan et amerikansk tegneserietillægs figurer ville se ud i en avis – mere ”runde”, men det er spekulationer. Farverne er flotte og stemningsfulde og gør sit til at underbygge stemningen i fortællingerne.

Allersidst er der en 3 sider med lidt skitser plus en side med lidt oplysninger om hver af de to herrer Azzarello og Risso.

Der er ikke meget at klage over, dog lidt forvirring, hvis man sammenligner bagsideteksten med indholdsfortegnelsen og bogens faktiske indhold. På bagsiden er den sort/hvid historie sat til sidst, men i bogen er det faktisk den indledende fortælling. Udstyret er i top, Papir tryk inbinding. Mht. Oversættelse er det også I orden, jeg kan dog stade ikke forlige mig med tiltaleformen ”mester Bruce”, så hellere beholde det engelske ”Master Bruce”. Det kan dog ikke pille ved en dejlig Batmanudgivelse, som udløser 5 knytnæveslag af Batmans behandskede hånd!

ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN

Forfatter Brian Azzarello
Tegner Eduardo Risso